English

گفت وگوی تلفنی پوتین و اردوغان با محوریت فروش گاز روسیه به اروپا از طریق ترکیه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت که مسکو برای صادرات گاز به اروپا از طریق این کشور آمادگی دارد.

گفت وگوی تلفنی پوتین و اردوغان با محوریت فروش گاز روسیه به اروپا از طریق ترکیه

به گزارش خبرگزاری موج، پوتین روز جمعه از کشتی ویژه لوله گذاری هنگام آغاز احداث بخش دریایی خط لوله انتقال گاز «جریان ترک» از این کشور و از طریق دریای سیاه به ترکیه گفت: روسیه آماده است از طریق ترکیه گاز به کشورهای اروپای جنوبی و جنوب شرقی صادر کند.
دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین به نقل از سخنان پوتین نوشت: اگر شرکای ما تمایل داشته باشند، آماده ایم گاز را از طریق ترکیه به بازارهای اروپایی صادر کنیم.
وی خطاب به اردوغان افزود: اطمینان می دهم که به منافع ترکیه نیز توجه بازم می کنیم زیرا سود دو کشور در این مورد کاملا با یکدیگر مطابقت می کند.
پوتین گفت: طرح هایی با ترکیه اجرا می کنیم که با بسیاری از شرکای دیگر اجرا نمی شود. با کشورهای دیگر در مورد طرح های اقتصادی سال ها برای موافقت های اداری زمان صرف می شود، اما با ترکیه در طول چند ماه انجام می دهیم.
وی افزود: این نتایج به دلیل حمایت های گسترده شما (اردوغان) به دست می ابد.
پوتین همچنین با یاداوری اینکه قرارداد اجرای خط لوله گاز جریان ترک پاییز سال گذشته بین روسیه و ترکیه امضا شد گفت: با گذشت هفت ماه کار احداث خط لوله گاز جریان ترک آغاز شد.
وی در همین حال به حل چند مساله در رابطه با احداث خط لوله جریان ترک از جمله نقطه خروج این خط لوله از دریا در خاک ترکیه و رعایت امنیت زیست محیطی اشاره کرد.
رئیس جمهوری روسیه گفت: سال آینده فاز نخست این خط لوله و در سال 2019 لوله دوم آن آغاز بکار خواهد کرد.
پوتین همچنین ابراز امیدواری کرد که نیروگاه هسته ای آق قویو در ترکیه که با مشارکت شرکت دولتی اتم استروی اکسپورت وابسته به روس اتم ساخته می شود، مطابق برنامه زمانی احداث و تکمیل شود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز جمعه دستور ساخت بخش دریایی خط لوله انتقال گاز «جریان ترک» از این کشور و از طریق دریای سیاه به ترکیه و سپس مقصد نهایی اروپا را صادر کرد.
به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، این عملیات که از منطقه آناپا در جنوب روسیه آغاز شده، شامل اتصال خط لوله گاز سطح آبی (از ساحل) به خط لوله عمیق پروژه انتقال گاز جریان ترک است.
آلکسی میلر رئیس شرکت گازپروم نیز ابراز امیدواری کرده است، طرح خط لوله گاز جریان ترک سال 2019 به بهره برداری برسد.
بر پایه توافقی که اکتبر سال گذشته میان مقام های ترکیه و روسیه در استانبول امضا شد، قرار است دو خط لوله گازی که سالانه ظرفیت انتقال 15 میلیارد و 750 میلیون متر مکعب گاز را داشته باشد، ساخته شود.
یکی از این دو خط برای انتقال گاز به ترکیه و خط دیگر پس از دریافت تضمین های لازم مصرف برای انتقال به اروپا استفاده خواهد شد.
یکی از این خطوط نیاز‌ ترکیه به گاز را تامین می کند که پیش‌بینی می شود سال 2019 به بهره‌برداری برسد و خط دیگر نیز گاز روسیه را از طریق خاک ترکیه به اروپا منتقل خواهد کرد.
در این مرحله، 910 کیلومتر خط لوله زیر آب های دریای سیاه و 260 کیلومتر هم در خشکی ساخته خواهد شد.
روسیه سالانه حدود 130 میلیارد مترمکعب گاز از طریق خطوط انتقال گاز در اوکراین و خط لوله اروپای شمالی گاز به اروپا صادر می کند.
با توجه به اختلافات شدید روسیه و اوکراین، مسکو تلاش می کند خطوط لوله جدید برای انتقال گاز به اروپا احداث و انتقال آن از اروپا را به شدت کاهش داده یا متوقف کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه