English

مادردید در انتظار موضع گیری صریح بارسلونا

احتمال لغو خودمختاری کاتالونیا بیشتر شد

وزیر کشور اسپانیا اعلام کرد: رهبر کاتالونیا برای اعلام صریح موضع خود درباره استقلال از این کشور تا فردا مهلت دارد و در صورت تأیید جدایی طلبی ماده 155 قانون اساسی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

احتمال لغو خودمختاری کاتالونیا بیشتر شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری راشا تودی، ‌سه‌شنبه «کارلس پوجدمون»، رئیس منطقه کاتالونیا و سایر رهبران محلی یک اعلامیه استقلال نمادین را به امضا رساندند و از تمام کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواستند تا جمهوری کاتالان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسند.  

با این حال، لحظاتی پس از آن این حاکمیت به حالت تعلیق درآمد تا مذاکرات با دولت مرکزی از سر گرفته شود.

مادرید تاکید دارد با این ابهام درباره استقلال کاتالونیا نمی‌تواند درباره اقدامات دیگر تصمیم‌گیری کند و نخست‌وزیر اسپانیا تا دوشنبه به پوجدمون مهلت داده است تا موضع خود را مشخص کند؛ در غیر این صورت دولت ماریانو راخوی وضعیت خودمختاری کاتالونیا را لغو خواهد کرد.

«خوآن ایگناسیو زوئیدو»، وزیر کشور اسپانیا گفته است: «پاسخ کاتالونیا باید عاری از ابهام باشد. او باید بگوید «آری» یا «خیر». اگر او مبهم پاسخ دهد، ‌این بدین معناست که او خواستار گفت‌وگو نیست و بنابراین دولت اسپانیا باید وارد عمل شود.»

به گفته این مقام، سرمایه‌گذاری و گردشگری در کاتالونیا از زمان آغاز تنش‌های سیاسی اخیر شدت یافته است و بنابراین یک پاسخ واضح به نفع اقتصاد اسپانیا و کاتالونیاست. کاتالونیا یکی از مناطق ثروتمند اسپانیاست که حدود یک‌پنجم تولید ناخالص ملی این کشور را تامین می‌کند.

چنانچه رهبر کاتالونیا اعلام استقلال کند، اسپانیا احتمالا تدابیر قاطعی را در نظر می‌گیرد و ماده ۱۵۵ قانون اساسی را به جریان می‌اندازد؛ طبق آن کنترل مستقیم این منطقه به دست اسپانیا می‌افتد. از طرف دیگر اگر پوجدمون استقلال را تایید نکند، با خطر از دست دادن حمایت حزب جناح چپ سی‌.یو.پی مواجه می‌شود. این حزب حامی دولت اقلیت اوست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی