English

تأکید مجدد اردوغان بر مخالفت با سیاست های قاره سبز:

ترکیه دیگر به اتحادیه اروپا نیاز ندارد

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد 12 سال تلاش این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا کافی است.

ترکیه دیگر به اتحادیه اروپا نیاز ندارد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در جریان سخنرانی در پارلمان گفت: «اگر بخواهم حقیقت را بگویم ما دیگر نیازی به عضویت در اتحادیه اروپا نداریم.»

با این حال اردوغان به طور کامل تمایل آنکارا برای پیوستن به اتحادیه اروپا را رد نکرد و گفت: «ما به این روند پایان نمی‌دهیم. ما طرفی نیستیم که تسلیم شویم. ترکیه آماده است تا به اتحادیه اروپا بپیوندد اما تنها به عنوان عضو سازنده و در خور احترام این بلوک.»

اردوغان که دولتش در سال ۲۰۰۵ میلادی یعنی زمانی که وی نخست وزیر ترکیه بود نقش اساسی را در آغاز مذاکرات الحاق آنکارا به اتحادیه اروپا ایفا کرد، افزود: «اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد گامی به جلو بردارد، تنها یک راه وجود دارد و آن این است که به ترکیه حق عضویت را اعطا کرده و از طریق الحاق آنکارا به این بلوک باعث آغاز رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی شود.»

اردوغان با اشاره به صبر و شکیبایی که کشورش از زمان ارائه نخستین درخواست در سال ۱۹۵۹ و امضای توافقنامه آنکارا در سال ۱۹۶۳ نشان داده، گفت: «به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا درخصوص صبر و شکیبایی که ترکیه در این روند از خود نشان داده دچار سوءتفاهم شده است. این اتحادیه اروپاست که به ترکیه نیاز دارد.»

وی افزود: «اگر اتحادیه اروپا الحاق ترکیه به این بلوک را می‌خواهد ما آماده‌ایم. ما از مشارکت در آینده اروپا خرسند می‌شویم اما اگر خواستار الحاق ما به اتحادیه اروپا نیستند برای ما فرقی نخواهد داشت. ما به راهمان ادامه خواهیم داد. ما تا زمانی که پاسخ قطعی از جانب اتحادیه اروپا دریافت نکنیم این سیاست را حفظ خواهیم کرد.»

اردوغان با اشاره به روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هشدار داد: اتحادیه اروپا ممکن است در آینده با چالش‌های بیشتری مواجه شود.

 

انتقاد از اتحادیه اروپا به دلیل فعالیت‌های پ.ک.ک و گولن

وی همچنین برخی کشورهای اتحادیه اروپا را به نادیده گرفتن فعالیت‌های حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک و سازمان تروریستی گولن در این قاره متهم کرد.

اردوغان گفت: «با توجه به مبارزات ما با سازمان‌های تروریستی این اقدامات کشورهای اروپایی ما را ناامید کرده است. ما از اینکه برخی کشورهای اروپایی فعالیت سازمان‌های تروریستی را تحمل می‌کنند بسیار ناراضی هستیم. ما بارها گفته‌ایم که پ.ک.ک یک سازمان جدایی طلب است که قصد دارد کشور ما را نابود کند و دائما در فعالیت‌های تروریستی برای رسیدن به این هدف مشارکت دارد. ما می‌گوییم که سازمان تروریستی گولن یک سازمان خیانتکار است که قصد دارد دولت ما را سرنگون کند.»

وی افزود: «امروزه اروپا به مکانی تبدیل شده که تروریست‌ها در آن از آزادی تحرک برخوردارند و هر نوع فعالیتی را که علیه دولت مشروع ترکیه بخواهند می‌توانند در آنجا سازمان‌دهی کنند.»

ترکیه چشم خود را به روی همه‌پرسی استقلال کردستان عراق نمی‌بندد

اردوغان بار دیگر تاکید کرد: «ترکیه چشم‌های خود را بر رفراندوم اقلیم کردستان عراق برای استقلال از این کشور نخواهد بست. ما نمی‌توانیم بر اقداماتی که در مرزهایمان با هدف پاشیدن بذر نفاق صورت می‌گیرد، چشم‌پوشی کنیم. این تلاش‌ها به معنای یک تهدید دائمی برای مردم عراق و ترکیه و همچنین دیگر کشورهای این منطقه هستند.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی