English

آمریکا دستور خروج خانواده دیپلمات‌های خود را از ونزوئلا صادر کرد

وزارت امورخارجه آمریکا روز جمعه به خانواده دیپلمات‌های آمریکا در ونزوئلا دستور داد هرچه سریعتر این کشور را به سبب بحران سیاسی و اجتماعی قبل از انتخابات ترک کنند.

آمریکا دستور خروج خانواده دیپلمات‌های خود را از ونزوئلا صادر کرد

به گزارش خبرگزاری موج، این وزارتخانه به همراه اداره خزانه داری وکنترل دارایی های خارجی آمریکا امروز (جمعه) در دومین روز اعتصاب عمومی‌ 48 ساعته مخالفان دولت ونزوئلا برای جلوگیری از برگزاری انتخابات روز یکشنبه مجلس موسسان این کشوراز اتباع ایالات متحده به ویژه خانواده دیپلمات‌ها در کاراکاس خواست هرچه سریعتر آن کشور را ترک کنند.
در اعتصاب مخالفان دولت واقع در ایالت 'مریدا' در شمال غربی ونزوئلا یک مرد 30 ساله در جریان درگیری با گارد ملی‌ بولیواری به ضرب گلوله کشته شد.
این در حالی‌ است که روزنامه ونزوئلایی 'ال ناسیونال' نوشت که علاوه بر این فرد، یک تظاهرکننده دیگر در همین ایالت اما در شهر 'تیموتس' کشته شده است.
دادستانی ونزوئلا هم از کشته شدن یک نوجوان 16 ساله در شهر 'پتاره' در شمال ونزوئلا خبر داد که وی نیز در جریان تظاهرات‌های اعتراضی مورد اصابت گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفت.
با این سه قربانی جدید، اکنون شمار کشته شدگان تظاهرات‌های اعتراضی علیه مادورو از زمان آغاز آن از اوایل ماه آوریل، به 103 نفر رسیده است.
همچنین بر اساس اعلام سازمان انجمن جنایی ونزوئلا (سازمان غیر دولتی کمک به قربانیان نقض حقوق بشر )، در نخستین روز اعتصاب عمومی‌ که روز چهارشنبه به وقت محلی برگزار شد، 159 تن بازداشت شدند که 100تن فقط در ایالت 'زولیا' در شمال غربی این کشور دستگیر شدند.
بر اساس این گزارش؛ «فردی گوارا» معاون مجلس ملی‌ ونزوئلا گفت که 92 درصد مردم در اعتصاب عمومی‌ یادآورشدند که بر اساس محاسبه حزب میز وحدت دموکراتیک، این اعتصاب از سوی 92 درصد بخش حمل و نقل، 86 درصد بخش تجاری و 82 درصد بخش دولتی دنبال شد که همه آنها بیشتر از آمار اعتصاب عمومی‌ یک هفته گذشته است.
این اعتصاب عمومی‌، امروز (جمعه) نیز ادامه خواهد داشت چرا که مخالفان دولت دیروز مردم را برای برگزاری تجمع جدید به عنوان "تسخیر کاراکاس" فراخوانده بودند.
مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا اول ماه مه (11 اردیبهشت )، به مناسبت روز جهانی‌ کارگر، برای تشکیل مجلس موسسان به منظور بازنگری در قانون اساسی‌ فراخوان داد، زیرا معتقد است که این امر تنها راه بازگرداندن صلح به ونزوئلاست.
وی بارها از طرح واشنگتن برای کودتا علیه دولت کاراکاس سخن گفته است.
این درحالی است که «اسکار پرز» خلبانی که روز هفتم تیر با استفاده از بالگرد به ساختمان دیوان عالی‌ و وزارت کشور ونزوئلا حمله کرد در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی 'لا وانگواردیا' تاکید کرد مخالفان دولت باید با سلاح علیه دولت مادورو بجنگند.
وی گفت: ما بخشی از یک گروه گسترده جنبش مقاومت متشکل از ماموران شورشی را تشکیل می‌‌دهیم. تنها چیزی که می‌ خواهیم اتحاد همه ونزوئلایی‌ها برای نجات از این رژیم قاچاقچی موادمخدر، دیکتاتور و ظالم است.
وی بدون وارد شدن به جزئیات خبر داد که روز دوشنبه، 18 نفر از اعضای این گروه در حمله نیروهای امنیتی دستگیر شدند و او با شانس بیشتری فرار کرد.
در عین حال مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا نیز هفته گذشته ابراز داشت آنچه را که در صندوق های رای به دست نیاورد با سلاح به دست خواهد آورد.
دولت آمریکا روز چهارشنبه، همزمان با آغاز این اعتصابات 13 مقام ارشد این کشور را تحریم کرد.
تحلیلگران بر این باورند که این تحریم‌ها، هشداری به رئیس جمهوری ونزوئلا برای عقب‌نشینی از رای‌گیری برای تشکیل هیات موسسان و اصلاح قانون اساسی است.
این در شرایطی است که برخی منابع دولت آمریکا از بررسی گزینه تحریم‌های اقتصادی به ویژه در حوزه نفتی خبر می‌دهند.
این کشور نفت‌خیز در ماه‌های گذشته صحنه اختلاف دولت و مخالفان و همچنین در محاصره مشکلات فجیع اقتصادی همچون تورم سه رقمی بوده است.
پس از آنکه مخالفان نتوانستند تا موعد مقرر، همه پرسی برکناری «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری را برگزار کنند، از حامیان خود خواستند که اعتراض‌ها را تداوم بخشند تا وی از سمتش کناره‌گیری کند.
این در شرایطی است که احزاب مخالف دولت، اکثریت کرسی‌های کنگره ونزوئلا را در اختیار دارند، مادورو قصد کرده است تا با برگزاری همه‌پرسی در روز یکشنبه، مجلسی جدید با قابلیت تغییر قانون اساسی تشکیل داده و بر نیروهای مخالف غلبه کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه