English

وزیرخارجه روسیه: سیاست‌های کوته‌نظرانه اتحادیه اروپا و آمریکا به بحران اوکراین دامن می‌زند

وزیر امور خارجه روسیه گفت، از زمان پایان جنگ سرد،‌ مسکو امیدوار به برقراری همکاری و صلح بین‌المللی بوده اما تصمیمات و اقدامات از سوی "شرکای غربی‌"اش به تفرقه بیشتر در اروپا منجر شده و بر بحران اوکراین دامن زده است.

وزیرخارجه روسیه: سیاست‌های کوته‌نظرانه اتحادیه اروپا و آمریکا به بحران اوکراین دامن می‌زند

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان نشست "روسیه و اتحادیه اروپا در جهان در حال تغییر" در آلمان گفت: در اوایل دهه 90 میلادی، آمریکا و متحدانش تصمیم گرفتند خودشان را پیروز جنگ سرد اعلام کنند و از همکاری در ایجاد امنیتی مساوی و برابر امتناع کردند. این سیاست از طریق گسترش فعالیت ناتو در اروپا و به واسطه برنامه اتحادیه اروپا موسوم به "شراکت شرقی" اجرا شد. کشورهای واقع در شرق اروپا مجبور شدند تا یا از روسیه یا از غرب حمایت کنند.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: بحران اوکراین یک عامل خارجی دارد و به صورت مستقیم پیامدهایی را در پی داشته که ناشی از سیاست‌های کوته‌نظرانه واشنگتن و بروکسل است. تحقق توافق‌های مینسک برای حل بحران در اوکراین می‌تواند باعث کاهش تنش‌ها در قاره اروپا شود. تلاش کی‌یف به برقراری صلح و تحقق این توافق‌نامه‌ها شک برانگیز است. ما امیدواریم که آلمان و فرانسه به همراه سایر شرکای خود در قالب توافق نرماندی به همراه آمریکا تمام تلاش خود را برای تغییر اوضاع در اوکراین به کار بگیرند.

وی همچنین اضافه کرد که مسکو امیدوار است اوکراین به یک کشور دموکراتیک و عادی بدل شود "اما در حال حاضر قدرت در دست رادیکال‌هایی است که به هیچ کس و هیچ چیز اعتقادی ندارند و از چیزی تبعیت نمی‌کنند. ما می‌خواهیم اوکراین یک کشور با ثبات باشد که در آن تمامی اقلیت‌ها بتوانند آزادانه زندگی کنند و از حقوق خود بهره‌مند شوند."

لاوروف به مساله تهدیدهای تروریستی در تمام جهان اشاره کرد و گفت: رشد غیرمنتظره تهدیدهای تروریستی به واسطه سیاست‌های غربی نه تنها قاره اروپا بلکه خاورمیانه و شمال آفریقا را بی نصیب نگذاشته است. تعداد کشورهایی که در منطقه گرفتار این تهدیدهای تروریستی شده‌اند هر روز دارد افزایش می‌یابد.

وی همچنین تحریم‌های غرب علیه مسکو را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بسیاری از مردم در اروپا قربانی بازی ژئوپلیتیکی شده‌اند. تازمانیکه وضعیت به همین شکل است و تحریم‌ها پابرجا هستند، ما وارد هیچ مذاکره‌ای نمی‌شویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه