English

ترامپ بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تأیید می‌کند

منابع خبری آگاه گزارش داده‌اند دولت آمریکا در گزارش سه‌ماهه جدید خود به کنگره پایبندی ایران به برجام را تأیید خواهد کرد، اما همچنان احتمال خروج واشنگتن از این توافق تا نیمه ماه اکتبر را باز نگاه داشته‌اند.

ترامپ بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تأیید می‌کند

به گزارش خبرگزاری موج، رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا تا قبل از فرارسیدن ضرب‌الاجل گزارش‌دهی به کنگره آمریکا تا روز دوشنبه، برای بار دوم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5، موسوم به برجام را تأیید خواهد کرد. 

این خبر را ابتدا پایگاه خبری ویکلی‌استاندارد به نقل از چهار منبع آگاه به موضوع اعلام کرد و پس از آن یک مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری رویترز، دولت ترامپ در گزارش سه‌ماهه خود به کنگره «به احتمال زیاد»، این موضوع را تأیید خواهد کرد. 

قوانین آمریکا دولت این کشور را موظف می‌کند هر 90 روز یکبار پایپندی ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای را به کنگره این کشور گزارش دهد. «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در اولین گزارش خود به کنگره در ماه آوریل، ضمن تأیید پایبندی ایران، این کشور را «مهم‌ترین حامی تروریسم» خواند. 

با وجود این، تأیید پایبندی ایران به برجام در دومین گزارش سه ماهه، در هاله‌ای از ابهام باقی ماند، زیرا دولت آمریکا همزمان با گزارش اول اعلام کرد به چندین نهاد دستور بررسی سیاست‌های کلی این کشور در قبال ایران و توافق هسته‌ای به طور خاص را داده است. 

پایگاه «ویکلی‌استاندارد» در گزارش خود روز پنجشنبه نوشت که بررسی‌های دولت آمریکا در قبال ایران و «برجام» تا پایان تابستان ادامه می‌یابد. «ویکلی‌‌استاندارد» همچنین با اشاره به کشمکش‌های داخلی در کاخ سفید بر سر پایبندی آمریکا به برجام نوشت که اننظار می‌رود جدال‌های اصلی بر سر این توافق هسته‌ای، پس از پایان تابستان، تا زمان گزارش‌دهی سوم که قرار است در اواسط ماه اکتبر باشد انجام شوند. 

مقام آمریکایی مورد استناد رویترز هم درباره اینکه آیا گزارش جدید ترامپ به معنی عدم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است گفت: «ترامپ همیشه می‌تواند نظرش را تغییر دهد.»

«ویکلی‌استاندارد» نوشته «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه و «جیمز متیس» نیروهای حامی پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران هستند، در حالی که «استیو بانون»، استراتژیست ارشد کاخ سفید از این توافق حمایت نمی‌کند. «رابرت مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بدون حمایت یا مخالفت با آن، در صدد حفظ موازنه میان دو طرف است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه