English

یک کارشناس ترکیه ای:

چهره زشت داعش برای مردم شرق آسیا روشن نیست

سرویس بین الملل- معاون رئیس بنیاد همیاری‌های بشری ترکیه و عضو هیأت نظارت مستقل توافق‌نامه صلح بانگ سامارو گفت: چهره زشت داعش برای مردم شرق آسیا روشن نیست.

چهره زشت داعش برای مردم شرق آسیا روشن نیست

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری موج به نقل از آناتولی، حسین اروج،  گفت: بزرگترین هدف گروه های تروریستی وابسته به داعش از حضور در فیلیپین و تلاش برای افزایش نفوذشان در این کشور، خدشه زدن به روند صلح میان دولت و MILF و کاهش نفوذ آن در منطقه است.

وی با اشاره محاصره شهر ماراوی واقع در جزیره میندانائوی این کشور توسط داعش در تاریخ 23 مه سال جاری، افزایش نفوذ این گروه تروریستی در این منطقه و تاثیر آن بر توافق‌نامه صلح بانگ سامارو اظهار داشت: مشکلات ناشی از داعش بیشتر در شهر ماراوی در جزیره میندانائو که شمار زیادی از مسلمانان در آنجا زندگی می کنند، است. برای اینکه برآورد درستی از منطقه داشته باشیم، باید گروه‌های حاضر در منطقه را بسیار خوب شناخت.

عضو هیأت نظارت مستقل توافق‌نامه صلح بانگ سامارو میان دولت فیلیپین و جبهه آزادیبخش اسلامی مورو ادامه داد: مشکلات اساسی در فیلیپین، گروه‌های موسوم به مائوته و ابوسیاف هستند. گروه مائوته که به اسم خانوادگی مسمی شده است، از اسامی مهم در فعالیت‌های اخیر داعش است. این گروه تروریستی در سال 2012 توسط دو برادر با نام های عبدالله و عمر تشکیل شده است و در سال 2015 نیز پیوستن خود به داعش را اعلام کرد.

معاون بنیاد همیاری های بشری ترکیه در بخش دیگری گفت: همچنین گروه ابوسیاف که اوایل، هدف تشکیل دولت اسلامی مستقل را دنبال می کرد به مرور زمان مانند گروه مائوته از این هدف، دور شده و با ربودن افراد و گرفتن باج به یک سازمان جنایی تبدیل شد.

باید این گروه‌های وابسته به داعش را جدا از جبهه آزادیبخش اسلامی مورو دانست. هدف این جبهه از ابتدا حفاظت از حقوق مسلمانان و تاسیس دولت مسلمان مستقل بود. یک مبارزه برای حفاظت از انسان‌ها نه برای آزار رساندن به آنها بود.

این گروه به هیچ حرکت بی‌قانونی دست نزده و مبارزه خود را در چارچوب حقوق اسلامی ادامه داده‌ است. مهمترین موضوع این است که هیچ وقت غیرنظامیان را هدف قرار نداده و در هیچ عملیاتی علیه غیرنظامیان حمله ای انجام نداده است.

بر اساس منابع رسمی در این ماجرا، حدود 350 عضو گروه‌، حدود 100 پلیس و سرباز و 50 غیرنظامی نیز جان باخته‌اند، ولی طبق منابع محلی تلفات غیرنظامیان بیشتر است. مدت محاصره از چهل روز گذشت و عملیات‌ها هنوز هم ادامه دارد.

وی تصریح کرد که قسمت مهمی از شهر توسط مائوته و اعضای آن کنترل می شود. احتمال دارد تلفات غیرنظامیان بیش از 500 نفر باشد و تعداد زیادی نیز هنوز گروگان هستند.شرایط آوارگان این منطقه وخیم و خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی و رسانه های ترکیه به این مساله هستیم. تا کنون 200 هزار نفر خانه های خود را ترک کرده اند و درشرایط بسیار سختی به سر می برند.

شکست داعش در موصل عراق بر بر طرفداران آن در فیلیپین تاثیرگذار خواهد بود. داعش به ویژه در میان جوانان منطقه محبوبیت دارد. در منطقه جنوب شرق آسیا مردم هنوز با چهره واقعی داعش آشنا نشده اند و تبلیغات رسانه ای داعش مخاطب خوبی پیدا می کند.

گروه های موسوم به برادران مائوته و ابوسیاف که وابسته به داعش هستند، با این شعار که تنها راه صلح، مبارزه مسلحانه است توانسته اند حمایت مردم را جلب کنند.

از دیگر سو توقف گفت و گوها بر سر قانون اساسی بانگسامورو از طرف دولت که بعد از 17 سال مذاکره برای صلح آغاز شد، اعتماد مردم به ویژه جوانان را به روند صلح کاهش داد و داعش نیز از این فرصت سوءاستفاده کرد.

بزرگترین مانع گسترش داعش حضور نیروهای جبهه آزادیبخش اسلامی مورو در منطقه است که با داشتن بیش از 50 هزار نیروی نظامی آموزش دیده از طرف گروه های مختلف مردم حمایت می شود. از این رو هدف داعش ایجاد اختلال در روند مذاکرات این جبهه با دولت مرکزی و کاهش نفوذ آن در میان مردم است.

حمله اخیر داعش در ماراوی را در ادامه روند صلح و نگرش اکثریت مسیحی در فیلیپین به مسلمانان بی تاثیر است. دولت فیلیپین قصد دارد برای خنثی کردن نقشه های داعش قانون اساسی محلی را در سال 2018 در مجلس این کشور تصویب کند و رفراندم مرتبط با آن را به اجرا درآورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه