English

وزیرخارجه قطر: امارات در جایگاه قضاوت نیست/دوحه خواهان گفتگو سر میز مذاکره است

'محمد بن عبدالرحمن آل ثانی' وزیراموخارجه قطر در مصاحبه با فرانس24 درباره اتهامات تروریستی وارده به دوحه از سوی همسایگان عرب حوزه خلیج فارس گفت: با تمام احترامی که برای امارات قائلم، این کشور درجایگاهی نیست که درباره تروریسم در مورد قطر قضاوت کند.

وزیرخارجه قطر: امارات در جایگاه قضاوت نیست/دوحه خواهان گفتگو سر میز مذاکره است

به گزارش خبرگزاری موج، فرانس 24 این مصاحبه را پیش از ارائه 13 شرط کشورهای عربستان و امارات و دیگر کشورها به قطر انجام داده که برای مخاطبان خود پخش کرد.
وزیرخارجه قطر در این مصاحبه گفت: تاکنون چیزی از این کشورها ارائه نشده است، اما ابتدا باید این را روشن کنم درباره فشارهایی که اکنون بیش از دوهفته از اعمال آنها علیه قطر می گذرد، باید اتهامات وارده همراه با شواهد باشد که بتوان پیش از ارائه مطالبات آنها، درباره آن به مذاکره نشست.
عبدالرحمن آل ثانی افزود: اتهامات وارده به که قطر دولت حامی تروریسم است، بدون مدرک بوده و اتهامی اشتباه است، اتهامات و اعمال فشارهایی بدون انجام مذاکرات مستقیم و تنها مبتنی بر یک خبر جعلی که سایت رایانه ای هک شده بود.
دربخش دیگری از این مصاحبه از تلاش های رئیس جمهوری ترکیه و تماس تلفنی وی در روزهای اخیر با مقامات عربستانی، فرانس 24 این پرسش را مطرح کرد که آیا قطر به ترکیه دید امید بخش بیشتری نسبت به کویت دارد؟
وزیرخارجه قطر در پاسخ گفت: ما تاکنون تنها بر میانجی گری کویت متکی بوده ایم و از نقش ترکیه و دیگر کشورهای دوست منطقه ای و فرامنطقه ای خود که تلاش برای کاستن این بحران داشته اند، بسیار قدردانی می کنیم .
فرانس24 این پرسش را مطرح کرد که آیا در انتهای این تونل روشنایی می بینید یا اینکه وضعیت درکل بهم گره خورده است؟
عبدالرحمان آل ثانی پاسخ داد: مساله وجود روشنایی درانتهای این تونل نیست، مساله این است که آیا فشارهای تحمیل شده در پی اتهامات وارده واقعی بوده یا بنا براختلافات سیاسی صورت گرفته است.
وزیرامور خارجه قطر افزود: آنها نمی توانند قطر را متهم کنند که دولتی حامی تروریسم است و قادر نیستند هرگونه سیاست خصمانه خود را با اتهام ترور بر قطر وارد کنند.
عبدالرحمان آل ثانی گفت: باید برداشت و تعریف از تروریسم را که آنها (کشورهای عرب حوزه خلیج فارس) با آن قطر را متهم می کنند، روشن ساخت. اگر بنا بر تعاریف سازمان ملل باشد، آنگاه قطر می تواند نشان دهد که تا چه اندازه در سطح بین الملل در مساله داعش و در مقابله با تروریسم فعال بوده است و اینکه اتهامات تا چه اندازه علیه قطر واقعی هستند، این پرسش اصلی است.
وی گفت: چنانچه هرگونه اتهامی علیه هرفردی وارد شود، آن فرد حق دفاع از خود را دارد که درباره آن موضوع و اتهام صحبت کند، بنابرایناگر هرگونه ادعایی (علیه قطر) وجود دارد باید روی میز قرار گیرد که قادر به مذاکره در باره این ادعا باشیم و آن را مورد راست آزمایی قرار دهیم و ثابت کنیم آیا اشتباهی از سوی قطر در ارتباط با امنیت کشورهای خلیج فارس سر زده است.
فرانس24 دربخش دیگری از این مصاحبه گفت: امارات از طریق وزیر خارجه خود گفته است که 59 نفر از شخصیت های حقیقی در فهرست تروریستی سازمان ملل و آمریکا، سه نفر از آنها در قطر به سر می برند.
وزیر خارجه قطر پاسخ داد: با تمام احترامی که برای وزیر امارات قائلم، اما امارات در موضعی نیست که درباره تروریسم، قطر را مورد قضاوت قرار دهد.
وزیرخارجه قطر افزود: چرا که اگر قرار است تمامی گزارش های بین المللی و گزارش های سازمان ملل را بررسی کنیم، نشان می دهد که نقش قطر و نقش امارات و نقش نهادهای مالی در امارات در تامین مالی تروریست ها بعنوان سکویی برای تسهیل کمک مالی به آنها چگونه بوده است.
وی گفت: درباره این فهرست 59 نفره ما قبلا و بطور علنی به آن پاسخ داده ایم که این افراد در فهرست شورای امنیت سازمان ملل و قطر قرار دارد و علیه آنها تحریم اعمال شده و در قطر نیز دادگاهی شدند، قرار نیست ما افراد را بر اساس اختلافات سیاسی محاکمه کنیم .
فرانس 24 در ادامه به تغییر ساختار قدرت در عربستان اشاره کرد که پادشاه این کشور، فرزند 'محمد بن سلمان' را ولیعهد کرده و پرسید: گفته های بسیاری وجود دارد که در پشت بحران کنونی، محمد بن سلمان قرار دارد، آیا فکر می کنید این قضیه کار را بدتر خواهد کرد یا مسیر را برای یک راه حل هموار می سازد؟
عبدالرحمان آل ثانی در پاسخ گفت: این یک مساله و یک تصمیم کاملا داخلی است که گرفته شده و ما کاری با آن نداریم، امیر قطر نیز نامه تبریک به ولیعهد جدید ارسال کرد. به رغم تحریم های اعمال شده علیه ما، به همسایگان خود احترام می گذاریم و می دانیم چگونه به روابط بین المللی و همسایگان خود احترام قائل شویم.
وزیرخارجه قطر افزود: حل این بحران نیز متکی بر گفت و گو بین دولت ها و نهادهای قانونی بوده و نه بر یک فرد مسئول .
عبدالرحمان آل ثانی در پاسخ به این پرسش که آیا قطر در برابر عربستان و امارات انعطاف نشان خواهد داد؟ گفت: گزینه استراتژیک ما مذاکره است و این را بارها و از زمان آغاز این بحران اعلام کرده ایم و نمی دانیم چرا آنها این مجموعه تنبیهات و فشارها را علیه قطر اعمال می کنند.
وی افزود: نشست ریاض در 22ماه مه گذشته (اول خردادماه) با موضع روشن جنگ علیه داعش پایان یافت، اما به ناگاه تمامی این کشورها از داعش به سوی قطر روی آوردند و این یک پرسش بزرگ است. قطر خواهان گفتگو بر سر میز مذاکره است تا رفتن به سوی کانال های میانجی گرانه.
عربستان پنجم ماه ژوئن برابر با 15 خرداد ماه به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.
در پی این اقدام، قطر با ابراز تاسف از تصمیم این کشورها، آن را غیرقابل توجیه دانست و تاکید کرد، ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.
عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را بسته اند.
 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی