English

نگرانی عمیق سازمان عفو بین الملل و سازمان ملل از تحولات افغانستان

سرویس بین الملل - سازمان عفو بین الملل و سازمان ملل متحد از تحولات اخیر در افغانستان و خشونت در جریان تظاهرات روزهای گذشته در این کشور به شدت ابراز نگرانی کردند.

نگرانی عمیق سازمان عفو بین الملل و سازمان ملل از تحولات افغانستان

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری آوای افغانستان، به دنبال تظاهرات خونین روز جمعه در کابل، سازمان عفو بین الملل و همچنین دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان نگرانی عمیق خود را نسبت نوع برخورد با این تظاهرات ابراز کردند.

بر اساس آخرین گزارش ها، در نتیجه به خشونت کشیده شدن تظاهرات روز گذشته، ۷ تن کشته و حداقل ۳۵ تن دیگر زخمی شده اند.

سازمان عفو بین الملل استفاده از زور و خشونت علیه مظاهره کنندگان روز جمعه در کابل را یک اقدام "غیر قانونی" توسط حکومت افغانستان خواند و خواستار به محاکمه کشانیدن عاملان کشتار مظاهره کنندگان شد.

استفاده بیش از حد و کشنده زور و فشار توسط نیروهای امنیتی افغانستان علیه مظاهره کنندگان، "بی پروایی مقامات افغانستان را نسبت به حیات مردم عادی نشان می دهد."

در این اعلامیه آمده است: "در حالی که گزارش هایی در مورد به خشونت کشانیدن تظاهرات روز جمعه به شمول پرتاب سنگ توسط شماری از مظاهره کنندگان به سوی پولیس وجود دارد، اما این کار نمی تواند واکنش شدید و مرگبار را توجیه کند."

سازمان عفو بین الملل همچنین خواستار تحقیقات "مستقل و مؤثر" در مورد حمله چهارراهی زنبق شده است.

در همین حال، دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان یا یوناما نیز در مورد کشته شدن مظاهره کنندگان روز جمعه "نگرانی عمیق" خود را ابراز کرد.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه ملل برای افغانستان با نشر اعلامیه ای گفته است که خشم مظاهره کنندگان به خاطر حمله اخیر در کابل "کاملاً قابل درک" بوده، اما خشونت بیشتر راه حل نمی باشد.

یوناما گفته است که تظاهرات مسالمت آمیز حق مندرج در قانون اساسی برای مردم افغانستان می باشد، اما از مظاهره کنندگان و نیروهای امنیتی خواستار عدم توسل به خشونت شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی