English

واکنش پوتین به ادعای دخالت روسیه در انتخابات فرانسه

سرویس بین الملل- ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فدراسیون روسیه برای نخستین بار با رئیس جمهوری تازه برگزیده فرانسه در کاخ ورسای دیدار کرد و خواستار از سرگیری روابطی نزدیک میان دو کشور شد.

واکنش پوتین به ادعای دخالت روسیه در انتخابات فرانسه

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از یورونیوز، این دو رهبر سیاسی پس از گفت‌وگو، در یک نشست خبری مشترک شرکت کرده و نسبت به ادامه تبادل نظر درباره مسائلی از قبیل اوکراین، سوریه و تروریسم ابراز امیدواری کردند. در این دیدار که همزمان با افتتاح نمایشگاهی به مناسبت 300 سال رابطه دیپلماتیک دو کشور صورت گرفت، رئیس جمهوری روسیه ادعای دخالت دولت این کشور در انتخابات فرانسه را تکذیب کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره دیدار با مارین لوپن، نامزد راست افراطی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یادآور شد که خانم لوپن سیاستمداری است که خواستار تقویت رابطه با روسیه است. آقای پوتین تاکید کرد که از نگاه دولت روسیه دلیلی برای رد کردن تقاضای گفت‌وگوی سیاست‌مداران وجود ندارد.

از سویی دیگر رئیس جمهوری فرانسه از برخی از رسانه‌های روسیه انتقاد کرده و آن‌ها را به «پروپاگاندا در طول کمپین انتخاباتی» متهم کرد. آقای ماکرون به طور مشخص از راشا تودی و اسپوتنیک یاد کرد.

کرملین از سوی ستاد انتخاباتی آقای ماکرون متهم به تلاش برای حمله سایبری و دخالت در نتیجه انتخابات بوده است. پیش‌تر به نظر می‌رسید که دولت روسیه برای پیروزی مارین لوپن آماده می‌شود. یک ماه پیش از برپایی دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، آقای پوتین در مسکو میزبان مارین لوپن بود.

همکاری مشترک در سوریه علیه تروریسم

رئیس جمهوری روسیه در کاخ ورسای گفت که با همتای فرانسوی‌اش بر سر گفت‌وگوهای بیش‌تر برای همکاری نزدیک‌تر علیه تروریسم به توافق رسیده است. به گفته وی آقای ماکرون پیشنهاد کرده تا هیات‌هایی برای کار روی این هدف مشترک کار کنند.

یکی از موضوع‌های مورد بحث میان دو رئیس جمهوری در رابطه با جنگ داخلی سوریه بوده است. آقای پوتین بر مقابله با تروریسم و اهمیت تامین امنیت دولت سوریه تاکید کرد. با این حال آقای ماکرون از انتقال دموکراتیک قدرت سخن گفت و یادآور شد: «استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه خط قرمز فرانسه بود.»

امیدواری به توسعه روابط دوجانبه

رئیس جمهوری فرانسه در جمع خبرنگاران گفت که درباره حقوق همجنسگرایان در چچن و نیز سازمان‌های غیردولتی در روسیه با همتای روس‌اش گفت‌وگو کرده است. آقای ماکرون تصریح کرد که «مراقب این مسائل خواهد بود.»

در بخش دیگری از این نشست خبری، رئیس جمهوری روسیه با اشاره به محدودیت‌های پیش آمده در سال‌های اخیر نسبت به تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور ابراز تمایل کرد.

پس از بروز تنش میان اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه بر سر اوکراین و سوریه، اکنون روسای جمهوری روسیه و فرانسه از تلاش برای از سرگیری روابط نزدیک دیپلماتیک و اقتصادی سخن می‌گویند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه سال گذشته میلادی گفته بود که روسیه می‌تواند به دلیل اقداماتش در سوریه با اتهام جنایت جنگی رو به رو شود. در پی این سخن، آقای پوتین سفرش را به پاریس در ماه اکتبر لغو کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی