English

تحلیل روزنامه نگار مصری درباره سفر ترامپ به عربستان

سرویس بین الملل- روزنامه‌نگار مصری در مقاله‌ای با اشاره به نشست ریاض نوشت: ترامپ به دنبال تبدیل سرزمین حرمین شریفین به باشگاه یا کارخانه است و بدون خجالت از اینکه تبدیل به دلال کارکشته سلاح بشود، در پی نجات اقتصاد آمریکاست.

تحلیل روزنامه نگار مصری درباره سفر ترامپ به عربستان

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه مصری الوطن در مقاله‌ای به قلم «سعید اللاوندی» با عنوان «جزیره العرب .... با لهجه آمریکایی سخن می‌گویند!» می‌نویسد: بدون شک اجلاس سران عربی - اسلامی - آمریکایی به میزبانی ریاض در روز شنبه و یکشنبه گذشته بیش از آنکه جواب‌هایی در بر داشته باشد، موجب بروز پرسش‌هایی شده است و این مرد (ترامپ) شبیه سفرش به کشوری مثل ژاپن به همراه همسر و دخترش بدون اینکه لباس‌هایشان را عوض کنند و موهایشان را بپوشانند – بدون هیچ تناسبی با ادبیات روابط با سرزمین حجاز - به عربستان سعودی سفر کرد. برخی مطبوعات آمریکایی و اروپایی چنین انتقادهایی را مطرح کردند. به خصوص که برخی روزنامه‌های آمریکایی همچنان احساس می‌کنند که ترامپ در روند سیاست آمریکا تازه وارد است و از دایره تجار آمده و چیزی از نظام سیاسی آمریکا نمی‌داند! درست است که خانواده ترامپ به خصوص همسر و دخترش در بین جشن سعودی‌ها برای ترامپ گویی در شانزلیزه قدم می‌زدند! و این مسئله در عربستان معروف به قواعد شدید و نامفهوم آن به خصوص در ارتباط با زنان و محرومیت زنان از ساده‌ترین حقوق مثل رانندگی بی سابقه است؟!

نویسنده با بیان اینکه ما مخالف چنین دیدارهایی یا برگزاری چنین اجلاس‌هایی نیستیم و بر مبنای حکمت سیاسی «کسی که غائب است هیچ حقی ندارد» و این بدین معنی است که ما مخالف اجلاس سران سعودی و آمریکا و اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا و اجلاس سران عربی - اسلامی - آمریکایی نیستیم، یادآور می‌شود: ولی با عجله و شتابزدگی در برگزاری آن مخالفیم. مطبوعات مشهور اروپایی نوشتند که چنین اجلاس‌هایی خروجی بسیار سطحی با صرف طرح مفاهیم سست و حرف و حدیث و محدود شدن آن به یک نشست روابط عمومی و دیدارهای حاشیه‌ای دارد.

نویسنده می‌افزاید: یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که ما مخالف برگزاری این چنین اجلاس‌هایی نیستیم، ولی به شرط اینکه مقدمات و سازماندهی و برگزاری آن در نظر گرفته شود و نکته دوم اینکه به استثنای اجلاس سران سعودی و آمریکا که به بررسی روابط دوجانبه و امضای توافقنامه‌ها و یادداشت تفاهم‌ها بین سران دو کشور منجر شد، دو اجلاس دیگر هدفی در برنداشت و صرفا موافقت با تقویت سلاح بود. مطبوعات اروپایی تاکید کردند که ترامپ خود را بعنوان یک تاجر کهنه کار اسلحه نشان داد و قراردادهایی صد میلیارد دلاری امضاء کرد که عملا اقتصاد آمریکا را از ورشکستگی نجات داد.

وی خاطرنشان می‌کند: اما هدف اصلی سفر ترامپ همانطور که یکی از روزنامه‌های بلژیکی نوشته شعله‌ور کردن فتنه بین سنی و شیعه یا بین سعودی و ایران به نفع اسرائیل و ترساندن کشورهای خلیج فارس از ایران و صحبت در مورد پیشروی ایران در کشورهای خلیج فارس بود و حقیقت این است که رئیس جمهور آمریکا با تکرار این موضوع و به بهانه توهم تجاوز احتمالی ایران اقدام به فروش تسلیحات می‌کند. ما دشمنی بین اسرائیل و ایران را درک می‌کنیم، ولی نمی‌فهمیم که چرا باید کشورهای خلیج فارس بهای این دشمنی را از خزانه‌های خود به این شکل مفتضحانه بپردازند.

در ادامه این مقاله آمده است: حقیقت این است که رسانه‌های غربی از ابتدا دیدگاه دیگری داشتند و این اجلاس را نامناسب و بی خاصیت می‌دانستند که مقدمات آن به سرعت انجام و افکار قدیمی در آن مطرح شد و گویی ما در دو اردوگاه قرار داریم: اردوگاه خیر متشکل از کشورهای خلیج فارس و اردوگاه شر یعنی فقط ایران؟!

نویسنده می‌افزاید: ترامپ راهبرد خود را بعد از رسیدن به قدرت تغییر داد و به دنبال این است که در هر کشوری دوستی داشته باشد. به همین خاطر با زبان تشکر و چاپلوسی با روسای جمهور روسیه و چین صحبت می‌کند. ولی مثل بقیه روسای جمهور سابق آمریکا به دنبال آتش افرزوی به هر قیمتی است و موضع وی در قبال ایران و نیز کره شمالی بهترین مصداق این مسئله است. وی با زبان تهدید و هشدار در مورد داعش و نظام سوریه حرف می‌زند! و بدون توجه به راه‌حل سیاسی به دنبال دخالت و ضربات نظامی بی پایان است. ترامپ به دنبال تبدیل سرزمین حرمین شریفین به باشگاه یا کارخانه است و بدون خجالت از اینکه تبدیل به دلال کارکشته سلاح بشود، به دنبال نجات اقتصاد آمریکاست، پس نباید نگران سران عرب بود که تنها با یک تلفن جمع می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه