English

واکنش لبنان به نشست ریاض؛ از سکوت نخست وزیر تا بی اطلاعی وزیر خارجه

سرویس بین الملل- در حالی که «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان نسبت به بیانیه پایانی نشست ریاض و مواضع خصمانه پادشاه عربستان و رئیس جمهوری آمریکا علیه حزب الله، سکوت کرد و اعتراضی نکرد، «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان از بیانیه نشست ریاض اظهار بی اطلاعی کرد.

واکنش لبنان به نشست ریاض؛ از سکوت نخست وزیر تا بی اطلاعی وزیر خارجه

به گزارش خبرگزاری موج، هیات لبنانی در نشست مشترک آمریکا با رهبران کشورهای عربی و اسلامی که یکشنبه گذشته در ریاض عربستان سعودی برگزار شد به ریاست سعد الحریری شرکت کرد. جبران باسیل نیز وی را در این نشست همراهی کرد.

این در حالی بود که «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان به این نشست دعوت نشده بود که گفته می شود دلیل اصلی دعوت نشدن او، مخالفت «دونالد ترامپ» با مواضع حمایتی او از مقاومت، ایران و سوریه بود.

در نشست ریاض مواضع شدیداللحنی علیه حزب الله مطرح شد از جمله ترامپ و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان بار دیگر این حزب را یک گروه تروریستی توصیف کردند.

طرح این مواضع اما واکنش هیات لبنانی در این نشست را در پی نداشت. تنها «جبران باسیل» وزیر خارجه این کشور پس از بازگشت از ریاض در توئیتر خود با ابراز بی اطلاعی از مفاد بیانیه پایانی نشست توضیح داد که در مسیر بازگشت به بیروت و در هواپیما از محتوای آن باخبر شده و از آن شگفت زده شده است.

باسیل در پیام خود گفت: ما از بیانیه خبری نداشتیم بلکه فکر می کردیم بیانیه پایانی در این نشست در کار نخواهد بود. برای همین هم از صدور چنین بیانیه ای تعجب کردیم. 

وزیر امور خارجه لبنان افزود: حال که به لبنان برگشته ایم می گوییم که ما از سخنرانی سوگند ریاست جمهوری و بیانیه وزارتی و سیاست دور نگه داشتن لبنان از مشکلات خارجی به منظور حمایت از مردم و وحدت این کشور دفاع می کنیم. 

حضور سعد الحریری نخست وزیر و جبران باسیل وزیر خارجه لبنان در نشست اسلامی آمریکایی که با حضور سران این کشورها در حضور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ریاض برگزار شد انتقادهای زیادی را در محافل داخلی لبنان به دنبال داشت. 

ناظران لبنانی نسبت به تبعات این نشست بر فضای داخلی لبنان و حمله مستقیم به حزب الله در آن که در حضور نخست وزیر لبنان صورت گرفت هشدار دادند به ویژه اینکه این مساله با تلاش ها برای تحریم های جدید در آمریکا علیه سیستم بانکی لبنان جهت محاصره اقتصادی حزب الله نیز همزمان شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه