English

تصمیم واشنگتن برای حل مشکل سوریه از طریق نظامی

برخی کارشناسان معتقدند حمله شیمیایی در سوریه ممکن است به ابتکارعمل عربستان صورت گرفته باشد تا بهانه لازم برای آغاز اقدام نظامی آمریکا علیه دمشق فراهم شود.

تصمیم واشنگتن برای حل مشکل سوریه از طریق نظامی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری موج، روزنامه «نیزاویسمیایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: دولت آمریکا و برخی کشورهای دیگر همچنان رژیم "بشار اسد" را به استفاده از سلاح شیمیایی در شهر «خان شیخون» سوریه متهم می کنند. مسکو و دمشق این مسئله را موکدا تکذیب می کنند. حادثه دلخراش 4 آوریل که به کشته شدن بیش از 60 شهروند غیرنظامی سوری انجامید، بهانه ای برای آغاز عملیات نظامی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا علیه دولت سوریه شده است.

روز گذشته "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا با متهم کردن دمشق به حمله شیمیایی به مردم سوریه، تاکید کرد که اکنون دیگر لازم شده تا اقدام قاطعی در رابطه با رژیم بشار اسد انجام داد. دیگر مقامات بلندپایه آمریکا نیز اظهارات تندی داشتند که نشان دهنده تصمیم واشنگتن برای استفاده از راه نظامی برای حل مشکل سوریه است.

شب گذشته آمریکا حملات موشکی گسترده ای به پایگاه هوایی ارتش سوریه در استان حمص انجام داد که آن را پاسخ قاطع به دمشق بخاطر استفاده از سلاح شیمیایی در استان ادلب اعلام کرد. ترامپ این حمله را «برای امنیت ملی آمریکا، حیاتی دانسته» و از همه کشورهای جهان خواست تا به همراه آمریکا راهی برای توقف کشتار جمعی در سوریه پیدا کنند.

مقامات مسکو بلافاصله موضع گیری خود در قبال این مسئله را اعلام کردند. صبح امروز  "دمیتری پسکوف" سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه حمله آمریکا به پایگاه هوایی در سوریه را «تجاوز نظامی به یک کشور مستقل و نقض آشکار حقوق بین الملل» می داند، بخصوص آنکه بهانه چنین حمله ای، کاملا ساختگی است.

احتمال دست داشتن ریاض در حمله شیمیایی ادلب

به نوشته این روزنامه، هنوز مشخص نیست که عربستان سعودی چه نقشی را در عملیات نظامی علیه سوریه بازی خواهد کرد. "نیکولای بوبکین" کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است: «دولت جدید آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، برخلاف "باراک اوباما" در اقدامات خود در سوریه و عراق، روی کمک کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تکیه بیشتری دارد. همانطور که همه می دانند، این کشورها دمشق و تهران را دشمن خود می دانند و دولت آمریکا سعی دارد از این مسئله برای رسیدن به اهداف خود در منطقه استفاده کند. مقامات ریاض ازهم اکنون موافقت خود را با متحد شدن با واشنگتن در این راستا اعلام کرده اند.»

به گفته وی، عربستان سعودی بشدت خواستار محدود شدن مشارکت نیروهای شبه نظامی شیعه در مبارزه با داعش در خاک عراق و سوریه است، به همین دلیل می تواند شریک خوبی برای اقدامات نظامی دولت ترامپ باشد که نه تنها داعش، بلکه نیروهای دولتی سوریه را نیز هدف قرار دهد تا بتواند به خواسته دیرین خویش برای کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت در سوریه برسد.  

این کارشناس افزود: «اگر بیاد داشته باشیم در آگوست سال 2013 هم عربستان سعودی از دخالت نظامی آمریکا در سوریه که آنهم به بهانه استفاده دمشق از سلاحهای شمیایی صورت گرفته بود، حمایت کرده بود. اکنون نیز حادثه حمله شیمیایی در استان ادلب می تواند به ابتکارعمل ریاض صورت گرفته باشد تا جنگ ائتلاف بین المللی علیه بشار اسد، آغاز شود.»

حملات هوایی در سوریه می تواند روسیه را نیز درگیر کند

 سپهبد "یوری نیتکاچوف" کارشناس مسائل نظامی معتقد است که بعید به نظر می رسد ترامپ بلافاصله عملیات فعال نظامی در خاک سوریه را آغاز کند. وی می گوید: «به احتمال زیاد این مسئله از طریق معمول آن پیش برده خواهد شد. بعید نیست که پنتاگون از روشی استفاده کند که در سال 1999 جنگ علیه یوگسلاوی سابق را آغاز کرد. در آن زمان هم جنگنده های ناتو تاسیسات نظامی، انبارهای تسلیحاتی و حتی صنایع مهم این کشور را هدف حملات هوایی خود قرار دادند.»

به گفته این کارشناس، این روش به آمریکا کمک خواهد کرد تا از تلفات نیروهای نظامی خود جلوگیری کرده و صرفا با استفاده از هواپیماها و سامانه های موشکی برای انجام حملات دقیق به تاسیسات مهم سوریه استفاده کند.

نیتکاچوف یادآور شد که البته این اقدام می تواند منجر به قربانی شدن نیروهای نظامی و متخصصان روسی که در حال حاضر در خاک سوریه مشغول به خدمت هستند، شود که در این صورت پای روسیه نیز ممکن است به این درگیری نظامی کشیده شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه