English

واشنگتن پست:

انتخابات و همه‌پرسی حساس در هلند و ترکیه عامل اصلی تنش در روابط ۲ کشور است

روزنامه آمریکایی در حالی که تنش‌ها بین آنکارا و آمستردام ادامه دارد، در مطلبی تاکید کرده که دلیل کشمکش‌ها به انتخابات در هلند و همه‌پرسی در ترکیه برمی‌گردد.

انتخابات و همه‌پرسی حساس در هلند و ترکیه عامل اصلی تنش در روابط 2 کشور است

به گزارش خبرگزاری موج، رسانه آمریکایی در یادداشتی نوشت: «تشدید بحران بین ترکیه و هلند، یک مثال شگفت انگیز و تکان دهنده از این است که چطور کارزارهای انتخاباتی حساس می‌تواند به صحنه اتفاقات بین‌المللی کشیده شود».

خلاصه‌ای از یادداشت واشنگتن پست در متن زیر آمده است:

«هلندی‌ها چهارشنبه هفته جاری به سمت انتخابات پارلمانی می‌روند که به آن به عنوان پیشاهنگ و سکوی پرتابی برای آینده سیاسی اروپا نگاه می‌شود و همه نظرها روی دست راستی‌ها، اروپا گریزها و گیرت ویلدرزِ پوپولیست اسلام ستیز است.

در همین اثنا، ترکیه هم ماه آینده همه پرسی درباره بازنگری در قانون اساسی این کشور را برگزار خواهد کرد که(در صورت پیروزی حامیان اصلاحات و تغییر قانون اساسی) سیستم پارلمانی را به نفع سیستم ریاستی تحت نظر رجب طیب اردوغان رئیس‌‌جمهور قدرتمند این کشور تغییر خواهد داد. اردوغان و ویلدرز در تلاش‌های انتخاباتی‌شان، لولو خرخره‌های مفیدی در کشورهای یکدیگر پیدا کردند.

«کاس مود» اندیشمند سیاسی در هلند نوشته که "توضیح دادن درباره بحران بین هلند و ترکیه، خیلی روشن است. هر دو کشور درگیر کارزار انتخاباتی هستند که اقتدارگرایی بومی و محلی بر آنها مسلط شده است".

صحنه‌های حادث شده در روتردام، در هر دو کشوربه خشم‌ها دامن زد. ویلدرز که پایه سیاستش را در رد اسلام و مهاجرت مسلمانان قرار داده، معترضان(حامی ترکیه) را ضد هلندی خواند. او در توئیتی نوشت که "هلند می‌تواند ببیند که این افراد، ترکیه‌ای هستند و نه هلندی. آنها گذرنامه هلندی دارند اما تعلقی به اینجا ندارند" ویلدرز خطاب به «فاطمه بتول سایان کایا» وزیر امور خانواده ترکیه هم در توئیتر نوشت: برو بیرون و هرگز (به هلند) برنگرد و لطفا با خودت همه هواداران ترکیه را از هلند ببر".

تنش‌ها بین ترکیه و اتحادیه اروپا طی چند سال گذشته آرام آرام در حال تشدید و به جوش آمدن بوده است و دو طرف بر سر بحران مهاجران سوریه و نوازش کردن ادعایی جدایی طلبان کُرد(از سوی اروپا) درگیری داشته‌اند. اردوغان مرتب و روزانه از نفاق و مداخله غربی شکایت می‌کند.

نخست‌وزیر هلند در آستانه انتخابات، موضع سرسختانه‌تری در قبال مهاجرت اتخاذ کرده است و بحث کرده که برخی مسلمانان هلندی برای ادغام شدن در جامعه هلند، باید بیشتر و سخت‌تر تلاش بکنند. او حتی یک تبلیغ روزنامه‌ای تمام صفحه‌ای منتشر کرد و هشدار داد که مهاجران "یا باید نرمال و عادی باشند و یا (از کشور) بروند. چنین ادبیاتی از سوی مارک روت(نخست‌وزیر هلند) به منظور به چالش کشیدن ویلدرز و حزب راست افراطی آزادی در نظرسنجیها بوده که در آنها ویلدرز پیشتاز بود».

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه