English

پیچیده‌ترین مرحله عملیات در پیش‌ است/نزدیک شدن نیروهای عراقی به منطقه موصل قدیم

نیروهای ارتش عراق بعد از بازپس‌گیری محله‌ها و ساختمان‌های دولتی در بخش غربی موصل خود را در قالب عملیاتی منحصر به فرد برای پیشروی به سمت منطقه موصل قدیم آماده و این عملیات را صبح امروز (چهارشنبه) آغاز کردند.

پیچیده‌ترین مرحله عملیات در پیش‌ است/نزدیک شدن نیروهای عراقی به منطقه موصل قدیم

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از شبکه الجزیره، نیروهای عراقی که کنترل کامل ساختمان‌های دولتی در غرب موصل را در دست گرفته‌اند در ادامه عملیات خود به محله المنصور حمله کردند. محله المنصور جزو قدیمی‌ترین محله‌های موصل و در جنوب غرب این شهر واقع است که می‌توان از آن به عنوان پایگاهی برای پیشروی به مرکز شهر باستانی موصل استفاده کرد.

نیروهای عراقی مقابل مرحله پیچیده‌تر عملیات موصل

تسلط نیروهای عراقی بر ساختمان‌های دولتی مسیر را به روی نیروهای عراقی در شهر موصل قدیم باز می‌کند که مرحله‌ پیچیده‌تر عملیات پنج ماه گذشته در موصل است. علت آن ازدحام جمعیت و تنگ بودن خیابان‌های منطقه است و افراد مسلح داعش نیز در این مناطق خود را بین غیرنظامیان مخفی کرده‌اند.

ابوبکر البغدادی، رهبر داعش سال 2014 بر منبر مسجد النوری در موصل قدیم برپایی خلافت خودخوانده‌اش را اعلام کرد که در پی آن مساحت‌های زیادی از عراق و سوریه را به تصرف در آورد.

موصل قدیم (بازمانده‌های شهر باستانی نینوا) در کرانه غربی رود دجله واقع شده که شهر را به دو بخش تقسیم می‌کند.

خبرنگار الجزیره گزارش داد، نیروهای عراقی بعد از درگیری‌های شدید با داعش در حال نزدیک شدن به منطقه قدیم و باستانی شهر هستند.

وی گزارش داد، این منطقه دربرگیرنده محله‌های باب الطوب، باب السرای، لَکَش بوده و این محله‌ها شامل خانه‌های قدیمی و جمعیت زیاد هستند.

این خبرنگار افزود: نیروهای عراقی از صبح امروز عملیات‌"منحصر به فردی"‌ را آغاز کرده و پیشروی نیز داشته‌اند.

منابع نظامی در موصل گفتند، نیروهای عراقی محله الدواسه و بخش زیادی از محله " النبی شیث"‌ را آزاد کرده و بر ساختمان‌های دولتی نظیر استانداری، شورای محلی، موزه، شهرداری، اداره آموزش، آمار و دیگر ساختمان‌ها تسلط کامل یافته‌ و از یک خیابان به خیابان دیگر می‌روند و تک‌تیراندازهای داعش را هدف قرار می‌دهند.

نیروهای عراقی روز سه‌شنبه روستای الثلجه در جنوب بادوش را نیز آزاد کردند.

به گفته منابع نظامی عراقی، بالگردهای آپاچی آمریکا نقش زیادی در کنترل نیروهای عراقی بر ساختمان استانداری نینوا داشتند.

یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز از فروپاشی داعش در محله‌های غرب موصل و هماهنگی عالی میان یگان‌های ارتش خبر داد.

همچنین مجتمع سازمان اطلاعات نظامی اعلام کرد که احمد عبید المعماری ملقب به ابوعمر، فرمانده عملیات نظامی داعش در غرب موصل و مسئول اعدام‌ها طی درگیری‌های منطقه الدواسه کشته شد.

هشدار جدی درباره وضعیت آوارگان موصل

در همین راستا، وزارت مهاجرت عراق اعلام کرد که تعداد آوارگان از شهر موصل به 300 هزار تن رسیده است.

این وزارتخانه اعلام کرد: آوارگان اوضاع انسانی وخیمی در اردوگاه‌های شرق موصل دارند. میانگین آوارگان اخیرا از 10 هزار تن در یک روز تجاوز کرده است و ما نمی‌توانیم با تبعات این بحران مقابله کنیم.

از سوی دیگر کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که ادامه آواره شدن ساکنان از غرب موصل موجب پر شدن اردوگاه‌های شرق موصل شده است و اردوگاه‌ها در جنوب نیز از ابتدا پر بودند.

در بیانیه این کمیساریا آمده است: افزایش تعداد آوارگان به دلیل عملیات نظامی در غرب موصل باعث شده تا مجبور به افتتاح اردوگاه جدیدی در شرق شهر شویم.

کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل نسبت به افزایش موج آوارگان در آینده هشدار داد.

العبادی تروریست‌ها را مخیر کرد

در همین راستا، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق تروریست‌های داعش را بین تسلیم شدن و کشته شدن مخیر کرد.

وی در جریان بازدید از یگان‌های ارتش و نیروهای مسلح در غرب موصل و نشستش با فرماندهان نظامی تروریست‌های داعش را به محاکمه عادلانه در صورت تسلیم کردن خود وعده داد.

العبادی گفت: داعشی‌ها یگ گزینه دیگر به جز کشته شدن پیش رویشان ندارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه