English

ادامه بن‌بست سیاسی در ایرلند شمالی با شروط شین فین

مذاکرات برای نجات "دولت تفویضی" ایرلند شمالی در اولین گام به بن‌بست خورد. رهبر حزب اتحادطلب‌ دموکراتیک که پیش از انتخابات پارلمانی وزیر اول ایرلند شمالی بود، درخواست مجدد حزب ناسیونالیست ایرلندی شین فین را رد کرد.

ادامه بن‌بست سیاسی در ایرلند شمالی با شروط شین فین

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری رویترز، اساس درگیری در دولت ائتلافی ایرلند شمالی که کار را به برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام کشاند، اختلاف بر سر یک طرح صرفه‌جویی در انرژی بود که 500 میلیون پوند هزینه به مالیات دهندگان وارد کرد.

حزب شین فین خواستار انجام تحقیقاتی درباره رسوایی مذکور شد و برای آنکه به آرلین فاستر،‌ وزیر اول سابق ایرلند شمالی فشار وارد کند، "مارتین مک گینس" معاون او از حزب شین فین استعفا کرد و راه برای برگزاری انتخابات زودهنگام هموار شد.

در پی آن انتخابات زودهنگام دوم مارس برگزار شد و شین فین توانست به برتری یونیونیست‌های پروتستان که خواستار اتحاد با بریتانیا هستند، پایان دهد. اعضای شین فین از جمهوری‌خواهان کاتولیک هستند که خواستار جدایی از بریتانیا شدند. نتایج این انتخابات می‌تواند پیامدهای چشمگیری برای سیاست و وضعیت قانون اساسی ایرلند شمالی به همراه داشته باشد.

این دو حزب برای اجرای بخش مهمی از معاهده صلح 1998 که به سه دهه خشونت فرقه‌ای پایان داد، سال‌هاست ائتلافی متزلزل برای تقسیم قدرت دارند. اما دولت ائتلافی آنها پس از خروج مک‌گینس از دولت، شکسته شد. حال آنها سه هفته زمان دارند تا دولتی ائتلافی تشکیل دهد وگرنه ممکن است با سومین انتخابات طی کمتر از یکسال روبرو شوند و یا حتی اختیارات دولت تفویضی آنها برای اولین بار از سال 2007 به لندن تحویل داده شود.

شین فین در هفته‌های گذشته همواره تاکید داشته است که از آرلین فاستر حمایت نخواهد کرد. با این حال فاستر هم کوتاه نیامده است. وزیر اول سابق ایرلند شمالی گفت: این تنها خط قرمزی نیست که آنها پیش از مذاکرات تدوین کردند. از نظر من این اقدام احمقانه‌ای است. در واقع فاستر نپذیرفته است که وزیر اول نشود.

شین فین تاکید کرده است که ممکن است از یکی دیگر از نامزدهای حزب اتحادطلب دموکراتیک (یونیونیست‌ها) برای این سمت حمایت کند و فاستر همچنان رهبر حزبش باقی بماند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه