English

رئیس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه کشور:

همایش اقتصاد ایران/ پنل بحث و بررسی جانمایی جدید اقتصاد ایران در عرصه بین الملل توسعه صنعتی، اولویت اصلی در جانمایی اقتصاد کشور است

رئیس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه کشور با مغالطه آمیز خواندن اولویت توسعه کشاورزی و گردشگری، توسعه صنعتی را اولویت اصلی اقتصاد کشور برای جانمایی در مناسبات جدید عرصه بین الملل خواند.

همایش اقتصاد ایران/ پنل بحث و بررسی جانمایی جدید اقتصاد ایران در عرصه بین الملل توسعه صنعتی، اولویت اصلی در جانمایی اقتصاد کشور است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران ، سید جعفر حسینی طی سخنانی در نشست جانمایی جدید اقتصاد ایران در عرصه بین الملل در نخستین روز برگزاری همایش اقتصاد ایران اظهار داشت: بنظر من زمان تجدید نظر در تعریف "آمایش سرزمینی" که به "توزیع بهینه جمعیت" می پردازد، فرا رسیده است‌.

وی گفت: در تعریف صحیح باید به این نکته بپردازیم که کجا باید جمعیت و فعالیت را متمرکز کنیم تا آنجا "خلق ارزش" به نحوی رقم بخورد که نتایج آن به نفع کل سرزمین باشد.

رئیس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: متأسفانه بر اساس تعاریف مورد استفاده در ۶۰ سال اخیر، موضوع آمایش سرزمین در کشور ما به نحوی رقم خورده که موجب بغرنج تر شدن وضعیت اقتصادی شده است.

حسینی با بیا اینکه سالها تعابیر غلطی در مورد آمایش سرزمین در کشور وجود داشته است، عنوان کرد: یکی از واژه های غلطی که سالها در کشور ما وجود داشته، "مهاجرت معکوس" با این استدلال است که اگر امکانات را به روستا ها ببریم، مردم از شهر ها به روستا برمیگردند در حالی که چنین تجربه مشابهی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

رئیس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: از نظر من نکته کلیدی آمایش سرزمین "تعیین تکلیف نقاط تمرکز" توسط حاکمیت است.

حسینی تصریح کرد: باید نقاط تمرکز جمعیتی را به نحوی تغییر دهیم که هم محدودیت های اکولوژیک رفع شود و هم همزمان امکان "رشد" افزایش یابد.

وی افزود: بعنوان مثال، اگر بین دو منطقه ای که هیچ کدام مشکل اکولوژیک ندارند، باید اولویت را به منطقه ای داد که امکان رشد در آن فراهم تر است.

حسینی گفت: یکی از باور های غلط این است که پیشران جابجایی جمعیت در پهنه سرزمینی، "آب" است در حالی که مدل مهاجرت ما نشان می دهد که مثلا در حالی که در غرب کشور، منابع آبی بیشتری وجود دارد، جمعیت آن مناطق به سمت یزد و خراسان رضوی و اصفهان سرازیر شده است که هیچ کدام آب ندارند.

رئیس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه پیشران جمعیت در کشور "مهیا بودن امکان کسب و کار" است، افزود: همین حقیقت باعث شده است، یزد، مهاجر پذیرترین استان کشور باشد.

وی اعلام کرد: همین موضوع باعث شده است، فلات مرکزی ایران با دارا بودنِ تنها ۲۵ درصد ظرفیت آبی کشور، ۵۰ درصد جمعیت را در خود متمرکز کند.

حسینی افزود: این امر نشان میدهد، "جابجایی جمعیت" بیش از عوامل جغرافیایی، تابع مسایل کسب و کار است و عوامل طبیعی، عامل رشد نیستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ساختار اقتصاد کشور به شکلی است که بخش کشاورزی نقش قابل توجهی در برنامه‌ریزی ها داشته است، تصریح کرد: ما به لحاظ آمایشی به این نتیجه رسیده ایم که بخش کشاورزی نمی تواند موتور توسعه باشد و نهایتأ می تواند به لحاظ تأمین امنیت غذایی نقش ایفا کند که دلیل آن هم شرایط خاص سیاسی ایران در عرصه بین الملل است.

رئیس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه کشور اعلان کرد: به همین سبب است که ما اخیرا در سند امنیت غذایی کشور توافق کردیم، مصرف آب کشور در کشاورزی در افق ۱۰ ساله از ۸۰ به ۵۱ میلیارد متر مکعب کاهش یابد.

حسینی ادامه داد: بر اساس آمار، تولید بخش کشاورزی در حال حاضر معادل ۸.۵ میلیون تن با ارزآوری پنج میلیارد دلار، بوده است و این در حالی است که واردات محصولات کشاورزی ما ۳۱.۵ میلیون تن با ارزبری معادل ۱۷.۸ میلیارد دلار بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به همین آمار، نتیجه می گیریم، کشاورزی کشوری که چنین ناترازی دارد، نمی تواند موتور توسعه در نظر گرفته شود.

رئیس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه با تاکید بر اینکه "توسعه صنعتی" باید محور توسعه قرار گیرد، تصریح کرد: باید توجه داشت، توسعه صنعتی نمی تواند صرفاً با اتکای به بازار داخل صورت گیرد.

وی تأکید کرد همچنین، قطعا اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری بدون برونگرایی، هرگر رقم نخواهد خورد و مطمئنا هر توسعه ای، بدون توجه به این موضوع به توسعه گلخانه‌ای منجر خواهد شد.

حسینی با تاکید بر ضرورت اهرم سازی ظرفیت های کشور برای توسعه صنعتی‌ به منظور جانمایی نقش خود در زنجیره های ارزش در حال ظهور؛ "نفت"، "منابع معدنی"، "نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده" و "ظرفیت های نیمه صنعتی خرد" را بعنوان‌ برخی ظرفیت های قابل تکیه، مورد اشاره قرار داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از بزرگ ترین اشتباهات در عرصه آمایش کشور را اولویت دادن به بخش گردشگری به عنوان موتور توسعه عنوان کرد که متأسفانه سالها این بحث مطرح بوده و باعث شده است این موضوع در اولویت اول توسعه ای خیلی از استان های کشور نیز قرار بگیرد.

حسینی با بیان اینکه گردشگری یک صنعت لوکس است و اقتصاد ما در حال حاضر نمی تواند پول کافی خرج آن کند تصریح کرد: در اقتصادی که درآمد سرانه آن به سه تا چهار هزار دلار کاهش یافته است، گردشگری نمی تواند موتور توسعه قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه