English

چند نکته اساسی که درباره چک صیادی باید بدانیم! / با مراحل ثبت و تایید چک صیادی آشنا شویم

اگر چک در سامانه صیاد ثبت نشود، مشمول الزامات و سازوکارهای مقرر در قانون صدور چک نخواهد بود و صرفاً به عنوان یک سند مدنی مؤید طلب است!

 چند نکته اساسی که درباره چک صیادی باید بدانیم! / با مراحل ثبت و تایید چک صیادی آشنا شویم

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، از ابتدای سال 1400 صدور، دریافت و انتقال چک‎های جدید باید در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت شود و امکان صدور چک در وجه حامل وجود ندارد.

بر همین اساس صدور دسته چک از حیطه اختیار بانک‌‎های تجاری خارج شد و در سامانه صیادی بانک مرکزی متمرکز شد.

از این رو نکات مهمی درباره چک صیادی و سامانه ثبت و اعمال آن وجود دارد که به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

1- رنگ چک صیادی بنفش است و در این چک‌ها شناسه یکتای 16 رقمی در سمت چپ بالای هر برگ دیده می‌شود. همچنین بارکد نیز روی هر برگ چک چاپ می‌شود.

2- امکان استعلام چک‌های صیادی از طریق تارنمای بانک مرکزی فراهم است. بر این اساس مشتریان می‌توانند استعلام 16 رقمی مندرج در چک‌های صیادی را در بخش استعلام چک‌ صیادی بانک مرکزی وارد کرده و نسبت به اعتبارسنجی چک‌ به صورت رایگان و نامحدود اقدام کنند.

3- صادر کننده چک با مراجعه به برنامک، اینترنت بانک و همراه بانک از طریق تلفن همراه که سیم کارت آن متعلق به خود وی باشد، می‌تواند نسبت به ثبت چک اقدام کند.

4- در زمان ثبت چک باید تاریخ سررسید مبلغ، اطلاعات هویتی ذینفع و بابت چه اقدامی در برگ چک اعمال شود و هویت صادرکننده چک از طریق یکی از کارت‌های بانکی صادر شده از سوی بانکی که دسته چک وی را صادر کرده است، تعیین شود.

5- پس از وارد کردن مندرجات چک در سامانه صیاد، تایید و ثبت اولیه چک نوبت به دریافت کننده چک می‌رسد.

6- دریافت کننده چک نیز به همین ترتیب به برنامک‌ها، اینترنت بانک و موبایل بانک مراجعه کرده و ضمن احراز هویت از سوی کارت‌های بانکی صادرشده متعلق به گیرنده به تایید یا رد چک بر اساس انطباق یا عدم انطباق مندرجات آن اقدام می‌کند.

7- چک در صورت تایید در وضعیت ثبت نهایی قرار می‌گیرد و قابلیت نقد شدن در تاریخ سررسید را خواهد داشت.

8- دریافت کننده چک نیز می‌تواند به همین روش چک را به فرد دیگری انتقال دهد و پس از احراز هویت و ثبت اطلاعات چک را به ذی نفع سوم انتقال دهد و وی نیز پس از ثبت چک به نامش اقدام به تایید آن کند.

9- اگر چک در سامانه صیاد ثبت نشود، مشمول الزامات و سازوکارهای مقرر در قانون صدور چک نخواهد بود و صرفاً به عنوان یک سند مدنی مؤید طلب است!

10- نقل و انتقال چک‌های با ظاهر و مندرجات جدید در صورت ثبت مراتب انتقال در سامانه صیاد بلامانع است و بدین ترتیب افراد می‌توانند به این روش چک را به دیگران منتقل کنند و معاملات خود را از این طریق انجام دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه