English

رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران:

«چکنو» بانک صادرات ایران نقطه عطف قانون جدید چک است

راه‌اندازی چکنو (چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران) نقطه عطف قانون جدید چک است و حرکت نظام بانکی به سمت حذف چک کاغذی آغاز شده است.

«چکنو» بانک صادرات ایران نقطه عطف قانون جدید چک است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران در مراسم رونمایی از چکنو (چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران) با اشاره به روند تغیرات قانون جدید چک با بیان این مطلب، افزود: با حذف کاغذ چک، بخش مهم و کلیدی قانون چک رقم می‌خورد و امروز با بهره‌برداری از چکنو بانک صادرات ایران برای اولین بار با تلفن همراه بدون نیاز به چک کاغذی، می‌توان در هر لحظه از شبانه‌روز و بدون نیاز به مراجعه به شعبه چک صادر کرد.

یاسر مرادی با اشاره به اهمیت قانون جدید چک، گفت: نوع نگرش و عملکرد مردم در بازار هر چند سال یکبار تغییر می‌کند و از این رو قانون چک نیز به نسبت آن تغییر خواهد کرد.

وی با اشاره به تغییر قانون چک در سال ٨٢ و پذیرش چک مدت‌دار در قانون، افزود: با مفقود شدن و آسیب‌دیدن چک‌های کاغذی در حوادث و حجم زیاد چک‌های برگشتی، اعتبار چک در بازار کاهش یافت تا جایی که در سال ١٣٩٧ رویکردهای مهمی در خصوص اصلاح قانون جدید چک انجام شد. اولین قدم بازگرداندن اعتبار به چک بود به نحوی که در صورت برگشت خوردن چک، مجازات مناسبی برای صادرکننده همانند امروز در نظر گرفته شود. همچنین در صورتی که حتی یک برگ چک برگشت بخورد، سامانه صیاد بانک مرکزی اجازه صدور یک برگ چک دیگر را برای فرد مورد نظر نخواهد داد.

مرادی افزود: گام دوم در این زمینه گرفته شدن اعتبار از چک کاغذی و انتقال این اعتبار به سامانه‌های بانک مرکزی مورد توجه قانون‌گذار بوده است.

وی صدور چک‌های بنفش رنگ با الزام ثبت در سامانه صیاد را گام مهمی برای عبور از دوران گذار به بانکداری دیجیتال و تلاش برای رفع برخی مغایرت‌ها در برگه‌های فیزیکی چک با ارقام ثبت شده در سامانه صیاد، عنوان کرد و افزود: تا چند سال‌ آینده شاهد حذف چک‌های کاغذی خواهیم بود.

وی با تشریح کارکرد سامانه و گزینه‌های مختلف کاربران برای استفاده از چک الکترونیک در سامانه چکنو بانک صادرات ایران، افزود: با راه‌اندازی سامانه چکنو تحول جدیدی مسیر بانکداری دیجیتال به وجود خواهد آمد و بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

وی همچنین در حاشیه این مراسم در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، با تشریح کارکرد سامانه چکنو افزود: از امروز تمامی مشتریان بانک صادرات ایران که حساب جاری با دسته‌چک دارند، بدون نیاز به مراجعه به شعبه می‌توانند از طریق نرم‌افزار همراه‌بانک برای صدور دسته چک الکترونیک درخواست کنند. این دسته‌چک الکترونیک با نام تجاری چکنو برای صدور دسته چک برای همه افراد تا ١٠ برگ صادر خواهد شد. استفاده از چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران نیازمند نصب کردن نرم‌افزار همراه‌بانک صادرات ایران و نرم‌افزار «هامون» برای انجام امضای الکترونیکی است که با نصب این نرم‌افزار بر روی تلفن همراه، عملیات غیر حضوری احراز هویت انجام خواهد شد و گواهی امضای الکترونیکی در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت.

مرادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بانک صادرات ایران به عنوان تنها بانک کشور دو خدمت همزمان فیزیکی صیادی و چک الکترونیک را به طور همزمان ارائه می‌کند.

رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران همچنین تاکید کرد: صدور چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران و کاهش هزینه‌های مربوطه، قطعاً بر سودآوری بانک تاثیر خواهد داشت و با فراگیری چک دیجیتال تعاملات بانکی روان‌تر خواهد شد.

وی افزود: بر اساس قانون چک، چک‌های کاغذی همچنان مورد استفاده قرار خواهند گرفت اما با استقبال مشتریان از مزایای این خدمت جدید، انتظار می‌رود با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی تا چند سال آینده به سمت حذف چک‌های کاغذی پیش خواهیم رفت و مزیت‌های چک الکترونیک موجب این حرکت خواهد شد. چک‌های الکترونیک صادر شده توسط بانک صادرات ایران قابلیت کارسازی در شعب تمامی بانک‌های کشور را خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی