English

مسئولیت اجتماعی بانک ها چطور ایفا می شود؟/ مسئولیت اجتماعی بانک پارسیان چیست؟

نهادها و بنگاه های مالی و پولی که امروزه به عنوان بانک شناخته می شوند، در ایفای مسئولیت اجتماعی خود، راه و روش متفاوت و البته پیچیده تری را نسبت به دیگر بنگاه های اقتصادی طی می کنند.

مسئولیت اجتماعی بانک ها چطور ایفا می شود؟/ مسئولیت اجتماعی بانک پارسیان چیست؟

به گزارش خبرگزاری موج، هر بنگاه اقتصادی ، مانند تمامی اجزا و عناصر یک نظام اقتصادی، باید در عرصه اجتماعی، نقش آفرینی کند. به عبارت دیگر در دنیای مدرن دیگر پذیرفته نیست یک بنگاه اقتصادی مانند جزیره ای در دل اقیانوس، خود را از تمامی تلاطمات و افت و خیزهای اجتماعی دور نگه دارد و با توجیه اینکه «ما فقط یک بنگاه اقتصادی هستیم نه خیریه» خود را از مسئولیت اجتماعی بنگاه داری، تبرئه کند.

سئوال اینجاست نهادهای مالی و پولی که در عرصه مبادلات پولی جامعه نقش آفرینی می کنند، در ایفای مسئولیت اجتماعی خود، چه اقداماتی را انجام می دهند؟ نهادها و بنگاه های مالی و پولی که امروزه به عنوان بانک شناخته می شوند، در ایفای مسئولیت اجتماعی خود، راه و روش متفاوت و البته پیچیده تری را نسبت به دیگر بنگاه های اقتصادی طی می کنند. زیرا ممکن است یک بنگاه تولیدی اقتصادی مثلا با استخدام افراد جویای کار با تحصیلات سطح پایین، به بازتوزیع ثروت در جامعه و اشتغال کمک کرده یا با اختصاص بخشی از درآمد خود به امور خیریه، به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند، ولی بانکداری، نوعا شغلی تخصصی است و نمی توان با استخدام افراد غیرمتخصص، عنوان کرد که مسئولیت اجتماعی بانک اجرا شده است، همچنین اختصاص مستقیم وجوه به خیریه ها یا سمن های فعال در زمینه حمایت از دهک های پایین جامعه به دلیل حساسیت و نظارت مالی در بانکها، به سادگی مقدور نیست. با این حال، بانکها راه حل های خلاقانه و البته مثمر ثمری را برای ایفای مسئولیت اجتماعی خود یافته اند که جالب توجه است.

به عنوان مثال بانک پارسیان با وجودی که یک بنگاه اقتصادی در گروه پولی و مالی شمرده می شود، همواره به عنوان یک نهاد اقتصادی که خود را موظف می داند به مسئولیت اجتماعی خود نگاه ویژه داشته باشد، شناخته شده است. در این راستا فعالیتهای معطوف به "بنگاه داری اخلاقی" و به جا آوردن مسئولیت اجتماعی شرکتها در بانک پارسیان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

می توان اینطور گفت فعالیتهای معمول بانکداری بانک پارسیان هرگز از فعالیتهای معطوف به ارتقای سطح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه مجزا نبوده است و در حقیقت بانک پارسیان تلاش کرده است فعالیتهای معمول اقتصادی و بانکداری خود را با اقدامات انسان دوستانه و اجرای مسئولیت های اجتماعی و اخلاقی این بنگاه اقتصادی، همراستا و همراه سازد.

شاید علت اصلی عجین شدن فعالیتهای معمول بانک پارسیان با فعالیتهای معطوف به مسئولیت های اجتماعی این نهاد به آن خاطر باشد که هدف اصلی بانک پارسیان از تاسیس صندوق قرض‌الحسنه نقش‌آفرینی موثرتر در راستای ایفای رسالت‌های اجتماعی یک بنگاه اقتصادی مانند بانک پارسیان بوده است.

این نکته نشان دهنده این است که کمک به اقشار آسیب پذیر و مشارکت در مسئولیت‌های اجتماعی و ملی مورد توجه ویژه  این صندوق از دیرباز تاکنون بوده است.

مسئولیت اجتماعی بانک پارسیان چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR)، به درک تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی کسب‌ و‌کارهای مختلف بر دیگران اشاره دارد. CSR  با هدایت و اداره‌ی کسب‌ و‌کار و اقدامات آن به شیوه‌ای اخلاقی و مسئولانه مرتبط است. 

می‌توان از مسئولیت اجتماعی بنگاه ها استفاده‌ مثبتی کرد و در صورتِ اجرای مؤثرِ CSR، بهره‌وری و ارزش نام نیک تجاری (برندینگ) یک فعالیت هم افزایش خواهد یافت. 

در یک تعریف موجز می توان گفت مسئولیت اجتماعی بنگاه ها یعنی برخورداری از نگرشی مسئولانه و فراتر رفتن از حداقل الزامات قانونی و پایبند بودن به اصول درستی که برای تمام کسب‌و‌کارها (با هر اندازه‌ای) قابل اجراست. با این نگرش، بانک پارسیان از ابتدای فعالیت خود در مسیر اجرا و ایفای مسئولیت اجتماعی خود گام برداشته است که گزارش کوتاهی از عملکرد این بانک در مقابل گروه های قابل حمایت تا پایان آذرماه امسال در این مقاله عنوان شده است.

به مشارکت طلبیدن نیک اندیشان برای رونق اقتصادی

امروزه، اقتصاد ایران دچار شرایط خاصی است که می طلبد نیک اندیشان و خیرین اقتصادی، شرایطی را فراهم کنند تا امکان به جریان افتادن چرخه اقتصادی برای اقشار ضعیف تر فراهم شود. در این راستا، بانک پارسیان با به مشارکت طلبیدن نیک اندیشان اقتصادی، سعی کرده است سهم خود را در مسئولیت اجتماعی خویش در راستای تقویت بنیه مالی فعالان اقتصادی که از توان کمتری برخورداران، ایفا کند.

صندوق قرض‌الحسنه بانک پارسیان تا پایان آذر ماه 1397 به بیش از 81 هزار نفر از متقاضیان به میزان 6958 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه (از ابتدای تاسیس صندوق در آبان ماه 92 تا پایان20 آذرماه 97) پرداخت کرده است.

فعالیت‌های گسترده‌ای که صندوق قرض‌الحسنه بانک پارسیان تاکنون در بخش اعطای وام داشته متکی به منابعی است که از محل سپرده‌گذاری خیرین و نیک اندیشان تامین می‌شود، بدیهی است که دستمایه و سرمایه اصلی صندوق برای ایفای نقش‌ها و ماموریت‌های محوله، جذب و جلب هر چه بیشتر منابعی است که بدون آنها مطمئنأ انجام دیگر فعالیت‌ها میسر و ممکن نخواهد بود.

مسئولیت اجتماعی بانک پارسیان اقتضا می کند با جلب اعتماد و مشارکت نیک اندیشان و خیرین اقتصادی، شرایطی را فراهم کند تا امکان بازتوزیع ثروت در جامعه از طریق انعقاد قرارداد تسهیلات با نرخ بهره اندک به فعالان اقتصادی کم توان تر فراهم شود.

در این راستا بانک پارسیان با روشهای بازاریابی خلاقانه و استفاده از فناوری های روز، توفیق داشته است با رشد قابل قبولی در مسیر جلب اعتماد سپرده گذاران نیک اندیش قدم بردارد و با به جریان انداختن سپرده های متعلق به نیک اندیشان و خیرین علاوه بر اینکه باعث رونق اقتصادی کشور می شود، کمک شایان توجهی هم به مشاغل و کسب و کارهای نوین و خرد به عمل آورد.

برگزاری مستمر و به‌هنگام جشنواره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز به دنبال کمپین‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی یکی از ابزارهای صندوق برای گزارش‌دهی شفاف به هموطنان و در کنار آن تشویق ایشان به افتتاح حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز و افزایش موجودی است. 

تسهیلات قرض الحسنه به چه کسانی پرداخت شد

پس از مرحله جلب اعتماد و مشارکت نیک اندیشان و خیرین و فعالان اقتصادی برای جذب سپرده های آنها، نوبت به بازچرخانی قدرت سرمایه موجود در اعتماد مشتریان بانک پارسیان می رسد. 

در این راهگذر، بانک پارسیان با توجه به مسئولیت اجتماعی که برای خود مفروض می داند، اقدام به اعطای تسهیلات قرض الحسنه به برخی از گروه های نیازمند حمایت کرد که گزارش عملکرد بانک پارسیان در حمایت مالی از این گروه ها نشان دهنده توجه صندوق به مسئولیت اجتماعی خویش است.

در مسیر مسئولیت اجتماعی بانک پارسیان، پرداخت تسهیلات ازدواج در راستای اجرای قانون بودجه کشور همواره صورت گرفته است. همچنین پرداخت تسهیلات اشتغال به مددجویان معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی و کمیته امداد در راستای اجرای قانون بودجه کشور یکی از اصلی ترین جلوه های توجه بانک پارسیان به مسئولیت اجتماعی خود از دیرباز تاکنون بوده است.

علاوه بر این موارد، بانک پارسیان پرداخت تسهیلات درمان براساس تفاهمنامه های امضا شده با انجمن های حمایتی از بیماران در استان های محروم را بر عهده داشته است.

گروه دیگر بهره مند از اقدامات معطوف به اجرای مسئولیت اجتماعی بانک پارسیان، نیازمندانی بودند که در استان های کم برخوردار و محروم زندگی می کنند و درخواست پرداخت تسهیلات مسکن داشتند. به این گروه از اقشار مورد حمایت نیز تسهیلات ارزان قیمت مسکن پرداخت شد و در نهایت یکی دیگر از جنبه های توجه بانک پارسیان یعنی پرداخت تسهیلات ضروری به نیازمندان جزء امور یومیه و روزمره شعب مختلف بانک پارسیان در سراسر کشور است.

حمایت های اجتماعی از بیماران خاص با همکاری انجمن های مردم نهاد

انجمن های مردم نهاد را به عنوان اساسی ترین گروه جامعه مدنی که حتی توان خدمات رسانی بهتر و بیشتر از دولتها دارند، می شناسند. خوشبختانه در پهنه ایران اسلامی، گروه های مختلف مردمی از دیرباز در قالب خیریه ها و انجمن های حمایتی، به وظیفه انسان دوستانه و بشری خود اهتمام ورزیده و تشکیل انجمن های حمایت از بیماران در کشور، موضوع تازه ای نیست.

بانک پارسیان نیز با پرداخت تسهیلات به بیماران از طریق همکاری با  انجمن های حمایتی  به این بخش از مسئولیت های اجتماعی خود عمل کرده است.

در این راستا صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان در چارچوب ایفای بهتر رسالت های اجتماعی خود، با پایش انجمن‌های حمایت از بیماران در شهرستان‌ها و نیز نقاط کم برخوردار و محروم دور از مرکز، اقدام عملی را برای حمایت از آنان درحد توان و امکان آغاز نموده و توانسته است با بیش از 32 موسسه و ارگان حمایتی در سراسر کشور همکاری داشته باشد و از طریق تمدید مستمرتفاهم‌نامه‌های منعقده و شناسایی انجمن‌های خیریه جدید، با اعطای وام ارزان قیمت با کارمزد 3درصد سالیانه به هموطنانی که نیازمند واقعی این تسهیلات بوده‌اند در رفع نیاز‌های ضروری ایشان در حد توان و وسعش نقش‌آفرین و اثرگذار باشد.

بانک پارسیان با در نظر داشتن این واقعیت که انجمن های مردم نهاد حمایتی و فعال در مقابل بیماران خاص، در پیشانی کمک و یاری به ضعیف ترین و آسیب پذیرترین اقشار جامعه قرار دارند، سعی داشته است با همکاری این انجمنها، نسبت به شناسایی ویاری به نیازمندان واقعی اقدام کند.

لذا در این مسیر بانک پارسیان موفق شده است تا این لحظه با موسسات و انجمن‌هایی مانند کانون هموفیلی ایران انجمن تالاسمی ایران و استان سیستان و بلوچستان، انجمن بیماران  دیستروفی تهران، مرکز جامع درمان بیماران خاص کشور، انجمن حمایت از بیماران سرطانی استانهای کرمان، اردبیل، کردستان، گلستان و خراسان شمالی (عطوفت)، انجمن خیریه بیماران خاص استان هرمزگان، انجمن ام اس استانهای اردبیل و خراسان شمالی، امدادگران عاشورا تهران و استان فارس، انجمن جامع درمان بیماران خاص استانهای هرمزگان و خراسان جنوبی، انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان‌ کردستان، انجمن بیماران کلیوی ایران و استانهای گیلان، اردبیل، زنجان، ایلام، فارس، لرستان و بوشهر و... همکاری و تعامل داشته و مراحل تخصیص و پرداخت وام به بیماران تحت پوشش این انجمن‌ها و موسسات به صورت مستمر درحال انجام است.

این موسسات، از یاوران اصلی بانک پارسیان در برآورده سازی مسئولیت اجتماعی این نهاد اقتصادی-مالی به شمار می آیند و انتظار می رود در سالهای آینده و با توجه به مقدورات بانک پارسیان، به تعداد سازمانهای مردم نهادی که در امر مقدس کمک و یاری به بیماران و ایفای مسئولیت اجتماعی بانک پارسیان مشارکت می کنند، افزوده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه