English

آشنایی با معروف‌ترین الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال

در این مقاله، با معروف‌ترین الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال آشنا می‌شوید.

آشنایی با معروف‌ترین الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال

، موضوع اثرگذاری و کاربردی بودن تحلیل تکنیکال، سال‌هاست که در میان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار ارز دیجیتال بحث می‌شود و نظرات مختلفی در این باره وجود دارد. برخی معتقدند که تحلیل تکنیکال و الگوهای پرایس اکشنی در نمودار، معتبر نیستند و نمی‌توان بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری کرد. از طرف دیگر، تحلیل‌گران معتقدند که این الگوها معتبراند و رفتار خریداران و فروشندگان بازار را دقیقا نشان می‌دهند. الگوهای قدیمی یا کلاسیک، الگوهایی هستند که سال‌هاست توسط تحلیل‌گران در معاملات استفاده می‌شوند و از اعتبار بیشتری برخوردارند. در این مقاله، با معروف‌ترین الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال آشنا می‌شوید.

الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال و انواع آن‌ها

الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال، الگوهای قدیمی هستند که از سال‌ها پیش توسط سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و تحلیل‌گران بازار استفاده می‌شوند. الگوهای کلاسیک بسیار معتبرند؛ چون هم شناخته‌شده هستند و هم قدمت زیادی دارند. شناخت الگوهای کلاسیک، کمک می‌کند که درک صحیحی از وضعیت بازار داشته باشیم و حتی روند بعد بازار را پیش‌بینی کنیم. به‌طور کلی، الگوهای کلاسیک به دو دسته ادامه‌دهنده و تغییردهنده (بازگشتی) تقسیم می‌شوند.

الگوهای ادامه‌دهنده الگوهایی هستند که روند قبلی قیمت را ادامه می‌دهند؛ یعنی اگر روند قیمت صعودی بوده و اکنون در نمودار یک الگوی ادامه‌دهنده تشکیل شده است، به احتمال زیاد روند صعود ادامه خواهد یافت و قیمت رشد خواهد کرد.

بر عکس، الگوهای بازگشتی یا تغییردهنده روند الگوهایی هستند که روند بازار و جهت حرکت قیمت را تغییر می‌دهند؛ یعنی اگر روند قیمت قبلا صعودی بوده و اکنون در نمودار قیمت یک الگوی بازگشتی تشکیل شده است، به احتمال زیاد روند قبلی خنثی شده و به یک روند نزولی تبدیل خواهد شد.

الگوهای کلاسیک ادامه‌دهنده

همانطور که اشاره شد، الگوهای کلاسیک ادامه‌دهنده روند قیمت را ادامه می‌دهند. با مشاهده این الگوها می‌توانیم به این نتیجه برسیم که نمودار قیمت روند قبلی خود را حفظ خواهد کرد. در ادامه، با معروف‌ترین الگوهای کلاسیک ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال آشنا می‌شوید.

الگوی پرچم

الگوی پرچم

پس از اینکه که قیمت مدتی با قدرت در یک جهت حرکت کرد، به یک محدوده رنج می‌رسد که در آن قیمت بین دو نقطه در نوسان است. این نواسانات مدتی در نمودار ادامه پیدا می‌کند و یک الگوی مستطیل (گاها مثلث) یا پرچم‌مانند در نمودار تشکیل می‌دهد که به آن الگوی پرچم (Flag) می‌گوییم. الگوی پرچم عمدتا یک الگوی ادامه‌دهنده صعودی است؛ اما برعکس آن نیز ممکن است. اگر الگوی پرچم در نمودار به‌صورت برعکس دیده شود (پرچم در پایین و میله در بالا)، می‌تواند نشانه ادامه روند نزولی باشد.

الگوی مثلث صعودی

الگوی مثلث صعودی (Ascending Triangle) یک الگوی مثلثی‌شکل در نمودار است که یک قاعده افقی به عنوان مقاومت در بالای خود دارد و خط پایین مثلث، رفته‌رفته با کمتر شدن نوسانات قیمت به قاعده بالایی نزدیک می‌شود. در این شرایط، یک مثلث در نمودار تشکیل می‌شود که معمولا در انتهای آن، قیمت مقاومت را می‌شکند و از بالای مثلث خارج می‌شود. با توجه به این که قبل و بعد از این الگو روند قیمت صعودی است، آن را مثلث صعودی می‌نامیم.

الگوی مثلث نزولی

الگوی مثلث نزولی (Descending Triangle) تقریبا برعکس الگوی مثلث صعودی است. الگوی مثلث نزولی زمانی تشکیل می‌شود که در یک روند نزولی، قیمت پس از مدتی به یک محدوده رنج می‌رسد. رفته‌رفته با کاهش محدوده رنج، یک الگوی مثلثی‌شکل در امتداد نمودار تشکیل می‌شود که قاعده پایین آن افقی است و قاعده بالایی آن شیب نزولی دارد. معمولا در انتهای مثلث صعودی، قیمت مثلث را رو به سمت پایین می‌شکند و روند نزولی با شدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

الگوی مثلث متقارن

الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) تقریبا مشابه الگوهای مثلث صعودی و نزولی است؛ با این تفاوت که هیچ یک از قاعده‌های آن افقی نیست. هر دو ضلع بالا و پایین شیب دار و مشابه هم هستند و به همین دلیل این الگو مثلث متقارن نام گرفته است. نمودار مدتی در داخل مثلث نوسان می‌کند و به‌مرور دامنه نوسان کمتر و کمتر می‌شود. در نهایت، نمودار قیمت ممکن است مثلث متقارن را رو به بالا یا رو به پایین بشکند و روند قبلی را ادامه دهد.

الگوهای کلاسیک تغییردهنده روند

الگوهای تغییردهنده روند نشان‌دهنده تغییر شرایط بازار هستند. به این الگوها، الگوهای بازگشتی نیز گفته می‌شود؛ چون معمولا با شکل‌گیری این الگوها در نمودار، روند قیمت تغییر می‌کند و قیمت به جهت مخالف بازمی‌گردد. در ادامه، با معروف‌ترین الگوهای بازگشتی یا تغییردهنده روند آشنا می‌شوید.

اگر به آموزش الگو های تحلیل تکنیکال علاقه دارید پیشنهاد میکنیم یکی از جذاب ترین و رازآلود ترین الگو های تحلیل تکنیکال یعنی الگوی وایکوف چیست را حتما مورد مطالعه قرار دهید.

الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو

 

الگوی سر و شانه

الگوی سقف دوقلو (Double Top) و کف دوقلو (Double Bottom) زمانی تشکیل می‌شود که نمودار دو بار متوالی به یک سطح حمایت یا مقاومت برخورد کند؛ اما موفق به شکست و عبور از آن سطح نشود.

الگوی سقف دوقلو در اواخر روند صعودی و در مجاورت مقا‌ومت شکل می‌گیرد. شکل گرفتن الگوی سقف دوقلو در زیر مقاومت نشان‌دهنده این است که خریداران دو بار تلاش کرده‌اند تا مقاومت پیش رو را بشکنند؛ اما موفق به این کار نشده‌اند و به احتمال زیاد پس از سقف دوم قیمت کاهش می‌یابد و روند قیمت نزولی می‌شود.

الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه ( Head and Shoulders) یک الگوی کلاسیک بازگشتی است و از ۳ بخش تشکیل شده است: یک قله بالاتر در وسط (سر) و دو قله پایین‌تر در چپ و راست (شانه‌ها). الگوی سر و شانه یک الگوی تغییردهنده روند است و در انتهای روند صعودی تشکیل می‌شود. در بین ۳ قله الگوی سر و شانه، ۲ کف قیمتی داریم. از امتداد این دو کف یک خط افقی رسم می‌شود که خط گردن (Neckline) نام دارد. اهمیت خط گردن این است که برای تایید الگوی سر و شانه، قیمت باید حتما خط گردن را به سمت پایین بشکند و از آن عبور کند.

الگوی الماس

الگوی الماس

الگوی الماس (Diamond) یا لوزی یکی دیگر از الگوهای بازگشتی است که روند بازار را تغییرمی‌دهد. الگوی الماس زمانی تشکیل می‌شود که قیمت در انتهای یک روند، به یک محدوده رنج برسد و نوسان قیمت به‌صورتی باشد که نمودار حالت لوزی یا الماس به خود بگیرد؛ یعنی نوسانات قیمت در ابتدا و انتهای الگو بسیار کمتر از نوسانات قیمت در وسط الگو است.

زمانی که قیمت به این محدوده می‌رسد، در ابتدا نوسان کمی دارد. رفته‌رفته این نوسانات بیشتر می‌شود و در وسط الگوی الماس به اوج خود می‌رسد. نهایتا در انتهای محدوده، نوسانات قیمت دوباره کاهش می‌یابد و نمودار یک شکل لوزی‌مانند تشکیل می‌دهد. الگوی الماس معمولا روند بازار را تغییر می‌دهد؛ یعنی روند نزولی را به صعودی و روند صعودی را به نزولی تبدیل می‌کند.

جمع‌بندی

الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال عمدتا در دو دسته ادامه‌دهنده روند و تغییردهنده روند (بازگشتی) جای می‌گیرند و کسانی که معدن ماینر دارن از این الگوها برای فروش بیتکوین های خود استفاده میکنن. الگوهای ادامه‌دهنده مثل پرچم، مثلث صعودی، مثلث نزولی و مثلث متقارن، معمولا نشانه ادامه‌دار بودن روند قبلی قیمت هستند. الگوهای تغییردهنده روند مثل سقف دوقلو، کف دوقلو، سر و شانه و الماس، نشان می‌دهند که شرایط بازار تغییر کرده است و احتمالا روند قیمت تغییر خواهد کرد. در این مطلب، معروف‌ترین الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال را به شما معرفی کردیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه