English

آیا پله برقی بدون پله و صاف وجود دارد؟

در این مطلب موضوع پله برقی صاف و بدون پله را بررسی کرده و ویژگی های آن را بیان کرده ایم.

آیا پله برقی بدون پله و صاف وجود دارد؟
به گزارش خبرگزاری موج

، همه شما با شنیدن نام پله برقی، پلکانی را تصور می کنید که به شکل خودکار حرکت کرده و افراد با قرار گرفتن روی هر کدام از پله ها بین دو طبقه جابجا می شوند. اما ممکن است تابحال پله برقی صاف که هیچ گونه پله ای نداشته باشد را ندیده یا نشنیده باشید. این پله برقی به شکل رمپ ها یا پیاده روهایی متحرک هستند که مسافران را بین دو نقطه جابجا می کنند. از پله برقی های صاف و بدون پله در مکان های عمومی و پرتردد همانند فرودگاه ها، ایستگاه های مترو و قطار، مراکز تجاری و غیره استفاده می شود. در این مطلب موضوع پله برقی صاف و بدون پله را بررسی کرده و ویژگی های آن را بیان کرده ایم.

پله برقی بدون پله و صاف چیست؟

پله برقی بدون پله و صاف به شکل نوعی رمپ یا پیاده رویی متحرک بوده که سطح آن را پلیت هایی آج دار تشکیل می دهد. با این تفاوت که همانند پله برقی های معمولی، استپ یا پله ندارد و سطح یکدست و همواری دارد. آج دار بودن سطح این پله برقی باعث می شود تا از لغزش و سُر خوردن افراد جلوگیری شود. این سیستم های جابجایی در جاهایی استفاده می شوند که تردد کاربران در آن ها زیاد است. با نصب این نوع پله برقی ها افراد زیادی در مدت زمان کوتاهی بین دو مکان جابجا می شوند. در این صورت مشکل تردد افراد در مکان های پرازدحام برطرف می شود. پله برقی صاف یا بدون پله یا به شکل شیب دار یا به شکل بدون زاویه و هموار طراحی می شود که هر کدام در مکان های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع پله برقی های صاف

پله برقی های بدون پله و صاف بر اساس سه معیار نوع کاربری، محل نصب و میزان شیب یا زاویه به چند نوع تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

  • نوع کاربری و ترافیک

پله برقی های صاف یا رمپ های برقی را می توان بر اساس نوع کاربری و میزان ترافیک کاربران به دو نوع کم ترافیک و پرترافیک تقسیم کرد. پله برقی های بدون پله از نوع کم ترافیک یا تجاری در مراکز و مکان هایی همچون مراکز خرید نصب و استفاده می شوند. مکان هایی که این نوع رمپ ها نصب می شوند کم تردد بوده و چندان ازدحام جمعیت در آن ها وجود ندارد. پله برقی های صاف پرترافیک یا زیرساخت در مکان هایی استفاده می شوند که پرتردد بوده و ازدحام افراد در آن ها زیاد است. ایستگاه های مترو و قطار، فرودگاه ها، پل های عابر پیاده در خیابان های شلوغ و غیره از جمله این مکان ها به شمار می روند.

  • محل نصب

معیار دیگری که بر اساس آن پله برقی های بدون پله یا رمپ های برقی را به چند نوع تقسیم می کنند، محل نصب است. بر اساس این معیار پله برقی های صاف در سه نوع مکان سرپوشیده، نیمه باز و فضای کاملا باز نصب می شوند. عمده پله برقی های بدون پله در مکان هایی سرپوشیده نصب و استفاده شده و از عوامل جوی همانند برف و باران نیز حفظ می شوند.

  • زاویه نصب

پله برقی های صاف یا رمپ های برقی بر اساس معیار زاویه نصب به دو نوع کاملا افقی و شیب دار تقسیم می شوند. رمپ برقی کاملا افقی هیچ زاویه و شیبی ندارد و کاملا مسطح است. اما پله برقی های صاف زاویه دار می توانند از 10 تا 12 درجه زاویه داشته باشند که طبق استانداردهای موجود نباید زاویه آن ها از 12 درجه فراتر برود.

اجزای پله برقی بدون پله

 

اجزای پله برقی بدون پله

پله برقی های بدون پله و صاف از سه قسمت تشکیل می شوند که هر کدام قطعات و تجهیزات خاص خود را دارند. در زیر این سه قسمت را بررسی کرده ایم.

  • سیستم حرکتی

این قسمت نیروی مورد نیاز برای حرکت صفحات یا پلیت های پله برقی را در مسیر خود تامین می کند. سیستم حرکتی از قطعاتی همچون موتور الکتریکی، گیربکس، کنترل کننده ها، زنجیرها و غیره تشکیل می شود.

  • سطح حرکتی

منظور از سطح حرکتی، صفحات یا پلیت های پله برقی است که کاربران روی آن سوار شده و جابجا می شوند. سطح حرکتی را از متریال مقاوم به شکل آج دار می سازند تا کاربران به هنگام قرار گرفتن روی آن نلغزند.

  • سیستم کنترل

بخش دیگر در پله برقی های صاف، سیستم کنترل است که وظایفی از جمله راه اندازی رمپ، توقف و کنترل سرعت آن را برعهده دارد. این سیستم شامل قطعاتی از قبیل کنترل کننده ها و سنسورهاست که عملکرد پله برقی را کنترل می کند. برای این کار سنسورها و کنترلرها حرکت افراد روی رمپ را تشخیص داده و میزان ترافیک کاربران را اندازه گیری می کنند.

شیب پله برقی صاف چقدر است؟

پله برقی های بدون پله با توجه به نوع مکان شیب متفاوتی دارند. معمولا در جاهایی همانند مراکز خرید بزرگ این نوع پله برقی ها شیبی در حدود 10 تا 12 درجه دارند. به طور کلی باید به تناسب بین طول پله برقی و شیب آن در طراحی این نوع سیستم های جابجایی توجه شود. هر چه طول پله برقی بیشتر باشد، می توان آن را طوری طراحی کرد که شیب بیشتری داشته باشد. اما برای جاهایی که بین دو مکان فاصله چندانی وجود ندارد و طول پله برقی کوتاه تر است نمی توان دستگاه را طوری طراحی کرد که شیب زیادی داشته باشد.

 

پله برقی صاف

پله برقی های صاف چقدر سرعت دارند؟

پله برقی های صاف و بدون پله سرعت های متفاوتی دارند. سرعت این دستگاه ها به مکانی بستگی دارد که در آن جا مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم های جابجایی به نحوی طراحی و ساخته می شوند که سرعت آن ها در ابتدای رمپ بیشترین میزان و در قسمت انتهایی آن به حداقل برسد.

ظرفیت پله برقی بدون پله چقدر است؟

ظرفیت این دستگاه ها با توجه به عرض پله ها متفاوت است. معمولا پله ها در این سیستم ها سه میزان عرض برابر با 600، 800 و 1000 میلی متر دارند که با توجه به این مقادیر به سه نوع عرض حداقل، متوسط و حداکثر تقسیم می شوند. پله برقی های صاف با توجه به این سه نوع عرض می توانند در حدود 4500، 6000 و 9000 نفر را در هر ساعت جابجا کنند.

قیمت پله برقی بدون پله

قیمت پله برقی بدون پله و صاف متغیر بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به عرض پلکان، طول رمپ، نوع و کیفیت قطعات، شیب دار یا بدون شیب بودن پله برقی، نوع شرکت سازنده، سرعت پلکان، نوع موتور و میزان قدرت آن و غیره بستگی دارد. پیشنهاد می شود محصولی را برای خرید انتخاب کنید که قیمتی متناسب با کیفیت، عملکرد و ابعاد آن داشته باشد. در این زمینه می توانید از مشاوره های تخصصی کارشناسان نیز استفاده کنید تا بتوانید مناسب ترین پله برقی صاف را از نظر قیمت انتخاب و خریداری کنید.

شرکت هیرو آسانسور، طراح و مجری پله برقی های بدون پله و صاف

شرکت هیرو آسانسور یکی از شرکت های تخصصی و فعال در صنعت آسانسور و پله برقی است که انواع آسانسورها و پله برقی ها را با فناوری های روز و در کیفیت بالا تولید می کند. پله برقی های بدون پله و صاف یکی از محصولات این شرکت تخصصی است که در نوع خود از کیفیت و کارایی بالایی برخوردارند. شرکت هیرو آسانسور تلاش می کند تا پله برقی های بدون پله را مطابق با فناوری ها و استانداردهای روز طراحی و تولید کند تا از نظر عملکرد و ایمنی در سطح بالایی باشند. این شرکت می کوشد تا بر اساس نیازها، خواسته ها و سلیقه های مشتریان پله برقی های بدون پله را طراحی و تولید کند. در پایان اگر قصد خرید پله برقی بدون پله و صاف را دارید مسلما محصولات شرکت هیرو آسانسور با توجه به کیفیت و کارایی بالا، می توانند گزینه ایده آلی باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه