English

مقدمه؛ طلاق توافقی چیست و وکیل طلاق توافقی کیست؟

توصیه می شود پیش از انجام هرگونه اقدام حقوقی در زمینه طلاق و سایر دعاوی خانوادگی با یک یا چند نفر وکیل دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید.

مقدمه؛ طلاق توافقی چیست و وکیل طلاق توافقی کیست؟
به گزارش خبرگزاری موج

، به طلاقی که با توافقی و درخواست زوجین صورت پذیرد، اصطلاحاً طلاق توافقی نام دارد. در مقابل طلاق توافقی طلاق غیر توافقی وجود دارد که با خواست یکی از زوجین و مخالفت همسر او صورت می گیرد. در این نوشتار ضمن بررسی برخی از مهمترین شرایط و مراحل انجام طلاق توافقی، به بررسی مهمترین وظایف و اختیارات طلاق توافقی خواهیم پرداخت. توصیه می شود پیش از انجام هرگونه اقدام حقوقی در زمینه طلاق و سایر دعاوی خانوادگی با یک یا چند نفر وکیل دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید.

منظور از وکیل طلاق توافقی وکیلی است که پروانه وکالت داشته و به صورت تخصصی وکالت در دعاوی خانوادگی از جمله دعوای طلاق را پیگیری می کند. مطابق با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار برای دریافت پروانه وکالت، می بایست در آزمون وکالت شرکت کرده و در این آزمون پذیرفته شد. پذیرفته شدگان آزمون وکالت پس از سپری کردن دوران کارآموزی و قبول شدن در آزمون اختبار، سوگند یاد کرده و به درجه وکالت پایه یک دادگستری نائل می آیند. مطابق با قوانین و مقررات موجود، کارآموزان وکالت حق پذیرفتن دعاوی مربوط به طلاق را ندارند. بنابراین تنها می توان به وکلای پایه یک دادگستری در امور مربوط به طلاق

وکالت داد.

(وکیل دادگستری)

 

(وکیل دادگستری)

از کجا بفهمیم شخصی که خود را وکیل معرفی می کند، پروانه وکالت معتبر دارد؟

در بسیاری از موارد ممکن است اشخاصی که پروانه وکالت ندارند با قصد کلاهبرداری خود را به عنوان وکیل طلاق توافقی معرفی نمایند. همچنین ممکن است مهلت انقضای پروانه وکالت پایان یافته باشد. برای استعلام صحت اعتبار پروانه وکالت وکیل می توان به سامانه اینترنتی حامی وکیل به نشانی search-hamivakil.ir مراجعه نمایید. با مراجعه به سامانه اینترنتی مزبور و وارد نمودن نام و نام خانوادگی وکیل، مشخصات مربوط به پروانه وکالت او و اعتبار آن به نمایش در می آید.

چگونگی انعقاد قرارداد وکالت با وکیل طلاق توافقی

از آنجا که زوجین با توافق و رضایت همدیگر اقدام به طرح دعوای طلاق توافقی می نمایند، در بسیاری از موارد ممکن است وکیل هر دوی آنها یک نفر باشد. برای این که وکیل طلاق توافقی نمایندگی زوجین را در دادگاه خانواده به عهده بگیرد، باید قرارداد الکترونیکی وکالت منعقد شود. قرارداد الکترونیکی وکالت توسط وکیل و از طریق سامانه اینترنتی عدل ایران تنظیم می شود. موکل به صورت الکترونیکی و با اعلام کدی که برای او پیامک می شود، قرارداد الکترونیکی وکالت را امضاء می نماید. برخی از مهمترین اطلاعاتی که باید در قرارداد الکترونیکی وکالت قید شوند، از قرار زیر است:

  • نام، نام خانوادگی، شماره ملی و سایر مشخصات هویتی مربوط به وکیل و موکل

  • موضوع قرارداد وکالت؛ موضوع مورد بحث ما «دعوای طلاق توافقی» است، اما از نظر قانونی منعی وجود ندارد که موضوعات دیگر نیز مثل مطالبه وجه، الزام به تنظیم سند رسمی و ... نیز به عنوان موضوع قرارداد وکالت تعیین شوند.

  • وظایف و اختیارات وکیل؛ یکی دیگر از موضوعاتی که باید در قرارداد الکترونیکی در خصوص آن تعیین تکلیف گردد، حدود وظایف و اختیارات وکیل است. در قرارداد وکالت باید معلوم گردد که آیا وکیل حق فرجام خواهی از حکم دادگاه را دارد؟ آیا وکالت در اجرای حکم را دارد؟ آیا وکیل می تواند به نمایندگی از موکل ورود ثالث کند یا خیر؟ و ... .

  • حق الوکاله؛ وکیل در ازای خدمات حقوقی که به موکل خویش ارائه می نماید، حق الوکاله دریافت می کند. میزان حق الوکاله و شیوه پرداخت آن مطابق با توافق وکیل و موکل تعیین می شود. چنانچه وکیل و موکل در خصوص میزان حق الوکاله تعیین تکلیف نکرده باشند، حق الوکاله مطابق با تعرفه قانونی حق الوکاله، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری تعیین و پرداخت می شود.

 

(دعوای طلاق توافقی)

(دعوای طلاق توافقی)

مهمترین وظایف و اختیارات وکیل طلاق توافقی

وکیل طلاق توافقی وظایف و اختیارات گوناگونی می تواند داشته باشد. یکی از اصلی ترین وظایف وکیل طلاق توافقی این است که به نمایندگی از زوجین یا یکی از آنها، دادخواست طلاق و توافقنامه طلاق را تنظیم کرده و به دادگاه ارائه نماید. دادخواست طلاق توافقی نامه ای رسمی است که توسط خواهان دعوی یا وکیل او به دادگاه ارائه می شود و دعوای حقوقی بر مبنای آن جریان می یابد.

وکیل طلاق توافقی همچنین وظیفه دارد تا توافقات میان زوجین در خصوص حضانت فرزندان، مهریه زوجه، استرداد جهیزیه و ... را مکتوب کرده و به دادگاه ارائه نماید. همچنین در صورت تشکیل جلسه دادرسی، وکیل دادگستری می تواند به نمایندگی از زوجین در جلسه دادگاه حاضر شده و اظهارات خویش را بیان نماید.

 

(حقوق خانواده)

(حقوق خانواده)

شیوه رسیدگی به دعوای طلاق

همانطور که پیداست مطابق با قانون حمایت خانواده، رسیدگی به دعوای طلاق توافقی در صلاحیت دادگاه خانواده قرار دارد. در واقع دادخواست طلاق توافقی باید به دادگاه خانواده ای که در حوزه قضایی محل اقامت زوجین قرار دارد تحویل گردد.

برای پرهیز از انجام اشتباهات حقوقی، توصیه می شود پیش از انجام هرگونه اقدام عملی در زمینه پیگیری دعوای طلاق با یک یا چند نفر وکیل دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید.

مجموعه حقوقی ره‌جویان عدالت با حضور بهترین وکیل طلاق توافقی و وکلای متخصص در امور خانوادگی، آماده ارائه انواع خدمات حقوقی از قبیل وکالت در دعاوی، مشاوره حقوقی و ... می باشد. برای ارتباط با ره‌جویان عدالت کافی است به نشانی اینترنتی rahjooyan.org وارد شوید.

آیا این خبر مفید بود؟
عکاس:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه