English

معرفی انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس؛ کاربردها و نحوه عملکرد

یکی از کاربردی ترین روش ها اسمز معکوس است که املاح و فلزات سنگین موجود در آب به کمک ممبران ها حذف می شوند. دستگاه های اسمز معکوس از نظر نحوه عملکرد متفاوت هستند و بر همین اساس کاربرد آنها نیز با هم فرق دارد.

معرفی انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس؛ کاربردها و نحوه عملکرد
به گزارش خبرگزاری موج

، آب استخراج شده از چاه عمیق، آب های سطحی رودخانه و غیره حاوی مقدار زیادی املاح، نمک ها و حتی فلزات سنگین است که برای سلامتی بدن و همچنین محصولات تولید شده در صنایع مختلف آسیب زننده هستند. به همین دلیل روش های متعددی برای تصفیه آب و استانداردسازی آن معرفی شده است. یکی از کاربردی ترین روش ها اسمز معکوس است که املاح و فلزات سنگین موجود در آب به کمک ممبران ها حذف می شوند. دستگاه های اسمز معکوس از نظر نحوه عملکرد متفاوت هستند و بر همین اساس کاربرد آنها نیز با هم فرق دارد.

 

دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس چیست؟

علیرغم وجود روش های بسیار زیاد برای تصفیه آب، اسمز معکوس با بیشترین کاربرد و استقبال در این حوزه مواجه شده است. چون بدون نیاز به مواد شیمیایی و تنها به کمک ممبران ها و غشای نیمه تراوا، یون های دارای بار الکتریکی از قبیل املاح و فلزات سنگین از آب حذف می شوند. دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس از چند مرحله تشکیل شده و در هر فاز نوع خاصی از آلاینده های آب با این دستگاه قابل حذف هستند.

در ابتدایی ترین گام پیش تصفیه فیزیکی آب در این دستگاه انجام می شود. ذرات معلق بسیار ریز موجود در آب ابتدا توسط فیلتر شنی حذف می شود. سپس فیلتر کربنی با کربن اکتیوهایی که قدرت جذب سطحی بالایی دارند کدورت آب و طعم و بوی آن را بهبود می دهند. در آخرین مرحله از تصفیه فیزیکی از فیلترهای میکرونی از قبیل فیلتر کارتریج برای حذف ذرات بسیار ریز استفاده می شود.

اصلی ترین گام در این دستگاه، اسمز معکوس و جداسازی املاح و فلزات سنگین محلول در آب به کمک ممبران ها است. آب با فشار پمپ به سمت ممبران ها هدایت می شوند. ممبران ها داخل محفظه ای به نام پرشروسل قرار می گیرد تا از آسیب به بافت و از هم پاشیدگی آنها جلوگیری شود. آب از ممبران ها عبور کرده و غشای نیمه تراوا مانع از عبور یون های دارای بار الکتریکی از قبیل نمک و فلزات می شود.

 

دستگاه تصفیه آب صنعتی

 

انواع دستگاه تصفیه آب از نظر نحوه عملکرد

یکی از نکات بسیار مهم که سازنده تجهیزات تصفیه آب باید به آن توجه داشته باشد، تناسب روش تصفیه با نوع آلاینده های موجود در آب و کیفیت خروجی مورد نظر از دستگاه است. بر همین اساس نحوه عملکرد و تعداد مراحل عبور آب از ممبران های اسمز معکوس در این دستگاه ها متفاوت خواهد بود. از نظر نحوه عملکرد انواع دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس شامل موارد زیر می شوند:

دستگاه تصفیه آب یک مرحله ای یک بار گذر (single pass & single stage)

در صنایعی که آب با درجه خلوص بالا نیاز نیست و یا آب در حالت طبیعی آلودگی کمی دارد از این دستگاه می توان استفاده کرد. در دستگاه های یک مرحله ای آب تنها یک مرتبه از ممبران ها عبور کرده و تصفیه انجام می شود. با توجه به یک بار گذر بودن دستگاه، مخزن جانبی برای تصفیه فاضلاب دستگاه وجود ندارد. این دستگاه ها تا 70 درصد آب را تصفیه کرده و 30 درصد آن به فاضلاب تبدیل شده و امکان عبور از ممبران را پیدا نمی کنند.

دستگاه تصفیه آب دو مرحله ای دوبار گذر (duble pass & duble stage)

در تصفیه آب های بسیار شور برای تولید آب با درجه خلوص بالا از دستگاه هایی استفاده می شود که دو مرحله ای بوده و دوبار گذر نیز هستند. دستگاه های اسمز معکوس دو مرحله ای خروجی ممبران های فاز اول مجدد وارد یک گام اسمز معکوس بعدی می شوند. با دو مرتبه عبور آب از ممبران ها بسیاری از آلاینده ها و املاح از آب حذف شده و کیفیت خروجی دستگاه در سطح بالاتری قرار می گیرد. در این دستگاه برای غلبه بر فشار اسمزی مرحله قبل از پمپ بوستر استفاده می شود.

نوع دو بار گذر این دستگاه ها فاضلاب کمتری دارند، چون یک مرتبه از روند تصفیه به کاهش آلاینده های فاضلاب تجمع یافته روی ممبران ها اختصاص داده می شود. فاضلاب تجمع یافته در پرشروسل از دستگاه تخلیه شده و وارد فاز بعدی می شود. در این مرحله فاضلاب تصفیه شده و آب خروجی از آن مجدد به دستگاه برگشت داده شده و در نهایت تخلیه انجام می شود. این دستگاه ها تا 90 درصد آب را تصفیه کرده و تنها 10 درصد فاضلاب تولید می کنند.

 

انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی از نظر کاربرد

علاوه بر تفاوت هایی که از نظر نحوه عملکرد در این دستگاه ها وجود دارد، کاربرد آنها نیز با هم فرق دارد. انواع دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس از نظر نحوه عملکرد عبارتند از:

دستگاه تصفیه آب مرغداری

در پرورش دام و طیور به سلامت آب و مقدار املاح و آلاینده های موجود در آن باید توجه ویژه ای داشت. به چند دلیل استفاده از دستگاه تصفیه آب مرغداری اهمیت بالایی دارد که عبارتند از:

  • افزایش سطح استرس پرندگان با مصرف آب آلوده
  • شیوع بیماری ها به دلیل مصرف آب حاوی باکتری ها و ویروس های مختلف
  • عدم اثربخشی واکسن و داروها
  • کاهش جذب مواد مغذی و آسیب به استخوان ها به دلیل بالا بودن کلسیم، منیزیم، منگنز و آهن آب
  • ایجاد سنگ کلیه در پرندگان به دلیل مصرف آب با کلسیم و منیزیم بالا
  • کاهش اثربخشی آب به دلیل سدیم زیاد آب
  • شیوع بیماری های کبدی و روده ای در پرندگان با مصرف آب با املاح بالا

دستگاه تصفیه آب مرغداری با روش اسمز معکوس نه تنها املاح و نمک ها را حذف می کند، بلکه دانه های ریز شن و ماسه و گل و لای نیز در مرحله پیش تصفیه قابل حذف هستند. با توجه به تعداد مرغ و طیور ظرفیت دستگاه تعیین شده و بر همین اساس تعداد و نوع ممبران ها محاسبه می شود.

دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی

ماهیان و سایر آبزیان برای رشد و تکثیر به آب سالم با ph استاندارد و do یا اکسیژن محلول در آب به اندازه کافی نیاز دارند. با توجه به اینکه آب ورودی به استخر پرورش ماهی از آبهای سطحی تامین می شود، لذا کیفیت مطلوبی نداشته و نیاز به تصفیه دارند تا PH و DO و سایر پارامتر استاندارد شوند. با دستگاه تصفیه آب استخر پرورش ماهی می توان به این هدف دست پیدا کرد. این دستگاه ها در ظرفیت های مختلفی تولید شده و همگی از روش اسمز معکوس استفاده می کنند.

از دیگر دستگاه های تصفیه آب صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه تصفیه آب دامداری
  • دستگاه تصفیه آب نساجی
  • دستگاه تصفیه آب رنگرزی
  • دستگاه تصفیه آب صنایع غذایی
  • دستگاه تصفیه آب صنایع دارویی
  • دستگاه تصفیه آب کشاورزی
  • دستگاه تصفیه آب بیمارستانی
  • دستگاه تصفیه آب بویلر و دیگ بخار

ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس

صدرامهاب یکی از تولیدکنندگان دستگاه تصفیه آب صنعتی در ظرفیت های مختلف با رعایت تمام استانداردهای بین المللی است. محصولات این مجموعه به صورت سفارشی طراحی و با بهترین متریال تولید می گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این دستگاه ها و دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید می توانید با شماره تلفن 021-88879479 تماس بگیرید.

آیا این خبر مفید بود؟
عکاس:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه