English

جعبه آتش نشانی چیست؟

در این مقاله می خواهیم درمورد جعبه آتش نشانی چیست صحبت کنیم.

جعبه آتش نشانی چیست؟
به گزارش خبرگزاری موج

، جعبه آتش نشانی محفظه ای است که در ساختمان نصب شده و درون آن تجهیزات اطفاء حریق قرار داشته و در ساختمان‌های اداری، مسکونی و ... نصب می شوند. این تجهیزات برای خاموش کردن آتش ضروری هستند تا از اثرات مخربی که آتش سوزی برجای می گذارد تا حد زیادی جلوگیری شود. مواردی که در این جعبه ها وجود دارن شامل کپسول آتش نشانی، قرقره، شیلنگ آتش نشانی، شیر آلات و نازل هستند. در ادامه بیشتر به این جعبه ها و انواع آن ها بپردازیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی چیست؟

همانطور که کمی پیش اشاره کردیم، جعبه آتش نشانه یک محفظه ای است که درون آن وسایل مورد نیاز آتش نشانی قرار داده شده است که برای آتش سوزی ضروری هستند. این تجهیزات اعم از کپسول آتش نشانی، قرقره، شیر آلات، نازل و شیلنگ آتش نشانی هستند تا اگر آتش سوزی اتفاق افتاد، بتوانند از آن استفاده کنند.

انواع جعبه آتش نشانی کدامند؟

 جعبه آتش نشانی انواع مختلفی دارند که به شرح زیر هستند:

انواع جعبه آتش نشانی از نظر نحوه و محل نصب

جعبه آتش نشانی دیواری

جعبه آتش نشانی دیواری شامل دو نوع رو کار و توکار هستند.

جعبه آتش نشانی محوطه‌ای

این نوع جعبه ها به دو نوع پایه دار و ایستاده تقسیم می شوند.

نوع کاربرد

جعبه نگهدارنده کپسول آتش نشانی :محفظه ای است که درون آن کپسول آتش نشانی قرار می گیرد.

جعبه نگهدارنده شیلنگ آتش نشانی : این جعبه ها بر اساس نوع شیلنگ موجود در جعبه آتش نشانی به دو نوع فایرباکس و هوزریل تقسیم می شود.

انواع جعبه آتش نشانی طبق جنس

جعبه آتش نشانی تسیل نگیر و استیل بگیر

جعبه آتش نشانی فایرباکس

جعبه آتش نشانی فولادی

انواع آتش نشانی بر اساس شکل ظاهری

جعبه آتش نشانی تک درب

دو درب

دو قلو

نور تاب

کرکره ای

دکوراتیو

ابعاد جعبه آتش نشانه چگونه است؟

 

جعبه آتش نشانه

این نوع جعبه ها می توانند در سایز های مختلفی روانه بازار هستند. به طور کلی سایز های جعبه های آتش نشانی به گونه ای تولید می شوند که شیلنگ یا کپسول آتش نشانی در جعبه بتوانند قرار بگیرند. اما در این قسمت ابعاد جعبه آتش نشانی که بیشترین استفاده را دارند شرح داده شده است:

طول 100، عرض 85 و عمق 18 سانتی متر

طول 85، عرض 80، عمق 18 سانتی متر

طول 85، عرض 60 و عمق 18 سانتی متر

طول 70، عرض 85 و عمق 18 سانتی متر

طول 70، عرض 60 و عمیق 18 سانتی متر

جعبه آتش نشانی روکار

 نصب کردن جعبه آتش نشانی برای ساختمان هایی که بافت قدیمی ای دارند، این نوع جعبه ها مناسب هستند. زیرا در این ساختمان های محل مناسبی از قبل برای جعبه های آتش نشانی تعبیه نشده است.

جعبه آتش نشانی توکار

برعکس جعبه های آتش نشانی روکار، این جعبه ها در ساختمان های جدید که برای نصب جعبه های آتش نشانی محل مناسبی در نظر گرفته شده است، نصب می شوند. این جعبه ها داخل دیوار قرار می گیرند.

عواملی که در انتخاب جعبه آتش نشانی تاثیر می گذارند

موضوعات زیادی در انتخاب جعبه آتش نشانی موثر هستند که از جمله از آن ها جنس و ضخامت ورق جعبه آتش نشانی است. زیرا جنس ورقه یکی از فاکتور های ضروری در این نوع جعبه ها محسوب می شود تا در اثر فشار و آسیب مکانیکی تغییر شکل پیدا نکنند و مستحکم باشند. ضخامت ورقه آتش نشانی باید بین 1 الی 2 میلی متر باشد. برخی از افراد از این موضوع به علت کاهش هزینه ها چشم پوشی می کنند که همین موضوع باعث به وجود آمدن حوادث جبران نا پذیری می شود. این عواقب می توانند شامل باز نشدن درب آتش نشانی، عدم کارایی مناسب شیر آلات، قطع مسیر آب به علت آسیب به شیلنگ مواجه شوید. مورد بعدی سایز آن ها است. سایز جعبه آتش نشانی باید با توجه به محیط و محتویات مورد نیاز آن و محل نصب انتخاب شود.

جنس نیز در جعبه آتش نشانی اهمیت دارد. زیرا مواد به کار رفته در جعبه آتش نشانی مستقیا روی استحکام آن موثر است. برای مثال جعبه های آتش نشانی با جتس چوبی، پلاستیکی و .... ممکن است در اثر آتش سوزی از بین بروند و اصلا مورد تایید سازمان آتش نشانی نیستند. در نتیجه بهترین نوع جعبه آتش نشانی از جنس فولاد خصوصا استلنس استیل است که در برابر خوردگی و اکسید شدن نیز مقاوم هستند.

قفل و لولا جعبه ها نیز اهمیت زیادی دارد. قفل و لولا باید به گونه ای باشد که با گذشت زمان، خشک یا مستهلک نشوند و هر فردی توانایی باز کردن آن را داشته باشد. آخرین مشخصه ای که باید به آن توجه کرد فرایند ساخت جعبه های آتش نشانی است که بهتر است به روش های اتوماتیک استفاده شوند.

تعداد جعبه های آتش نشانی مورد نیاز در ساختمان

از آنجایی که در این نوع جعبه ها شیلنگ وجود دارد و طول شیلنگ نیز بین 30 الی 40 متر است، تعداد جعبه های آتش نشانی باید طوری باشد که تمامی ساختمانی را بتواند پوشش دهد.

استاندارد های جعبه های آتش نشانی طبق استاندارد NFPA14

طول شیلنگ موجود نباید بیش تر از 30 متر باشد.

دیوار محل نصب حعبه آتش نشانی باید مستحکم باشد و عمث آن باید حداقل 10 سانتی متر باشد.

در فاصله 120 الی 130 سانتی متر از زمین نصب شوند.

محل نصب تزدیک درب خروجی، راه پله ها و پاگرد ها سهولت در باز و بسته شدن درب آتش نشانی

حداقل فاصله شیلنگ و قرقره با دیوار باید 5 سانتی متر باشد.

جمع بندی

در این مقاله به جعبه آتش نشانی چیست پرداختیم. جعبه آتش نشانی محفظه ای فلزی است که داخل آن تجهیزات آتش سوزی مانند کپسول آتش نشانی، شیلنگ، قرقره و .... نگهداری می شود. جعبه های آتش نشانی به انواع مختلفی تبدیل می شوند که این انواع شامل توکار، روکار و ... هستند. نوع روکار معمولا در ساختمان های قدیمی و نوع توکار معمولا در ساختمان های جدید قرار داده می شوند.

منبع: https://www.firebox-mazinani.com/firebox

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه