English

بررسی مراحل خرید و فروش خودرو

اگر قصد خرید خودرو داشته باشید، ابتدا باید گزینه‌های موجود هماهنگ با بودجه خود را بسنجید. در این مرحله می‌توان خودروی صفر کیلومتر و یا کارکرده را انتخاب کرد. به طور کلی، مراحل خرید و فروش خودرو کارکرده، کمی پیچیده‌تر از خودروی صفر کیلومتر است.

بررسی مراحل خرید و فروش خودرو

به گزارش خبرگزاری موج، اگر قصد خرید خودرو داشته باشید، ابتدا باید گزینه‌های موجود هماهنگ با بودجه خود را بسنجید. در این مرحله می‌توان خودروی صفر کیلومتر و یا کارکرده را انتخاب کرد. به طور کلی، مراحل خرید و فروش خودرو کارکرده، کمی پیچیده‌تر از خودروی صفر کیلومتر است.

خودروهای صفر کیلومتر داخلی و مونتاژی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و تحت نظر وزارت صمت عرضه می‌شوند. متقاضیان می‌توانند اخبار سامانه یکپارچه و زمان عرضه را از bama.ir دنبال کنند. این خودروها معمولا تا سه ماه پس از ثبت نام به متقاضیان تحویل داده می‌شوند.

برای خرید خودروی صفر کیلومتر می‌توان به بازار آزاد نیز مراجعه کرد، که البته قیمت‌ها در بازار کمی بالاتر است. قبلا خودروهای صفر کیلومتر در بورس کالا نیز عرضه می‌شدند، که آن جا نیز قیمت‌های نسبتا مناسبی مشاهده می‌شد. اما اکنون عرضه خودرو سواری در بورس کالا ممنوع شده است.

هنگام خرید خودروی صفر کیلومتر از نمایشگاه و یا نمایندگی‌ها، باید از شرایط پرداخت مبلغ خودرو و تحویل آن مطمئن شوید. ممکن است فروشنده شرایط را به طور واضح توضیح ندهد و بعدا دچار مشکل شوید. بنابراین اول از بندهای قرارداد مطمئن شده و سپس امضا کنید. هنگام تحویل خودرو صفر کیلومتر نیز موارد فنی و بدنه را حتما چک کنید.

برای خرید خودروی کارکرده، باید آگهی‌ها را از سایت‌های معتبری مانند باما، بررسی کرد تا خودروی مورد نظر پیدا شود. توجه داشته باشید که قبل از بازدید خودرو و اطمینان از صحت آن مبلغی را برای فروشنده واریز نکنید.

خرید خودرو

خریدار خودروی کارکرده باید از سلامت فنی، بدنه و کارکرد خودرو مطمئن باشد. زیرا دلالان و سواستفاده‌گران بازار خودرو، کارکرد خودروها را دستکاری کرده و پایین می‌آورند و یا خودروی رنگ‌دار را به عنوان سالم می‌فروشند. در این مرحله می‌توان از کارشناسان فنی و بدنه مجرب کمک گرفت و از سلامت ماشین مطمئن شد.

پس از آن که خودروی مناسب انتخاب شد و با فروشنده به توافق رسیدید، باید قرارداد تنظیم کنید. در این قرارداد موارد مهمی نظیر مشخصات خودرو، قیمت توافق شده، زمان و مکان تعویض پلاک، زمان و نحوه تحویل خودرو، زمان حضور طرفین برای انتقال سند، تعیین تکلیف برای مالیات، خلافی خودرو، تعویض پلاک، عوارض شهرداری، شرایط فسخ معامله، نحوه پرداخت مبلغ تعیین شده برای خودرو و ...، ذکر می‌شود و به امضای طرفین معامله می‌رسد. تنظیم این قرارداد اجباری نیست اما برای رفع ابهامات معامله و اعتماد طرفین پیشنهاد می‌شود.

فروشنده خودرو باید قبل از تعویض پلاک هزینه‌هایی را پرداخت کند. برای مثال، خلافی خودرو باید حتما صفر شده باشد و تسویه آن به عهده فروشنده است. فروشنده خودرو می‌تواند به راحتی از طریق اپلیکیشن‌های مختلف و یا سایت راهور، خلافی خودرو خود را صفر کند. یکی از ساده‌ترین روش‌ها، استعلام خلافی خودرو باما است که تمام جزئیات خلافی را نمایش داده و بلافاصله قابل پرداخت است. این سایت خدمات مربوط به خلافی موتورسیکلت را نیز ارائه می‌دهد.

برای تعویض پلاک خودرو هر دو طرف خریدار و فروشنده باید حضور داشته باشند. اما فروشنده می‌تواند وکالتی را به خریدار بدهد تا به تنهایی بتواند مراحل تعویض پلاک را انجام دهد. در مرکز تعویض پلاک، اصالت خودرو نیز بررسی می‌شود. حتما قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، به صورت اینترنتی یک نوبت را انتخاب کرده و در روز و ساعت مشخص به مرکز مراجعه کنید.

 

تعویض پلاک

در مراکز تعویض پلاک، برگ سبزی به نام مالک جدید خودرو صادر می‌شود که حکم همان سند خودرو را دارد. این بدان معناست که دیگر نیازی به مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای انتقال سند خودرو وجود ندارد. در واقع برگ سبز خودرو به نام هر شخصی که باشد، مالک خودرو محسوب می‌شود. کارت جدید خودرو نیز با پست به آدرس مالک جدید ارسال می‌گردد.

اگر خریدار پلاکی را به نام خود در انبار مرکز تعویض پلاک داشته باشد، می‌تواند آن را روی خودروی جدیدش نصب کند. البته در صورت درخواست، می‌تواند از پلاک‌های جدید نیز استفاده کند. باید توجه داشت که پلاک‌ها حداکثر تا مدت یک سال در انبار مراکز تعویض پلاک نگهداری می‌شوند. پس از گذشت یک سال، پلاک به نام فرد جدیدی منتقل می‌شود و مرکز حق دارد آن را روی خودرو مالک جدید نصب کند.

هزینه تعویض پلاک در سال 1402 برابر 373 هزار تومان است و خریدار خودرو باید آن را پرداخت کند. اما هزینه‌های نظیر مالیات نقل و انتقال، عوارض شهرداری، مالیات بر ارزش افزوده و خلافی خودرو بر عهده فروشنده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه