English

مشکلات عجیب و شوکه کننده حریم خصوصی اپل

یکی از نقطه ضعف هایی که اپل دارد این است که حجم بسیار زیادی از اطلاعات را از کاربران خود جمع آوری می کند و برخلاف این که مدعی است تمام این اطلاعات محرمانه باقی می مانند، اما در واقعیت اینطور نیست.

مشکلات عجیب و شوکه کننده حریم خصوصی اپل

به گزارش خبرگزاری موج، یکی از تمرکزهای اصلی شرکت اپل همیشه روی امنیت کاربری و حفظ حریم خصوصی کاربرانش بوده است. اگر به شعارهای تبلیغاتی اپل در گوشه و کنار نگاهی بیاندازیم می بینیم که بیش از هر مشخصه دیگری این کمپانی به حریم خصوصی سطح بالای خود می بالد. اما مشکلات حریم خصوصی اپل کم نیست و حتی این کمپانی شناخته شده هم مشکلات خود را دارد که شما را شوکه می کند.

یعنی حتی این همه تمرکز و تلاش اپل برای حفظ حریم خصوصی کاربران و جلوگیری کردن از قابلیت جاسوسی در آیفون، هنوز هم ایراداتی وجود دارد که می تواند اطلاعات کاربران را به خطر بیاندازد. یکی از نقطه ضعف هایی که اپل دارد این است که حجم بسیار زیادی از اطلاعات را از کاربران خود جمع آوری می کند و برخلاف این که مدعی است تمام این اطلاعات محرمانه باقی می مانند، اما در واقعیت اینطور نیست.

ردیابی راحت کاربران اپل یکی از بزرگترین مشکلات حریم خصوصی اپل

یکی از مشکلات حریم خصوصی اپل این است که حتی اگر تنظیمات مربوط به ارسال و تجزیه تحلیل داده ها را در دستگاه غیر فعال کنیم، باز هم این اطلاعات برای سرورهای اپل ارسال می شوند و در نتیجه امکان ردیابی کاربران به راحتی امکان پذیر است. بدون شک این مورد یکی از بزرگترین نقطه ضعف های اپل در حفظ حریم خصوصی کاربرانش است. بدتر از همه اینکه کاربران فکر می کنند با غیر فعال کردن تنظیمات اشتراک گذاری یا همان تجزیه و تحلیل عملکرد دستگاه، دیگر داده ای برای اپل ارسال نمی شود. اما بررسی های صورت گرفته اخیر توسط گروهی از محققان امنیتی مشخص کرد که حتی با انجام دادن این کارها هم داده ها ارسال خواهند شد. این اطلاعات در قالب مجموعه ای از اعداد و نمادها ارسال می شوند که خود سیستم های اپل آنها را با نام کاربران شناسایی می کند. حتی با وجود شکایت گروهی از کاربران از این نقص حریم خصوصی کاربران شرکت اپل هنوز هم این کمپانی کاری در این خصوص انجام نداده است.

 

اپل

 

اپ استور و اطلاعاتی که از فعالیت کاربران ارائه می شود!

یکی دیگر از مواردی که با نقض حقوق کاربران یکی از مشکلات حریم خصوصی اپل را موجب شده، جمع آوری اطلاعات درباره جزئی ترین فعالیت های کاربران آیفون در اپل استور است. در اپل استور تمامی کارها و فعالیت هایی که کاربران انجام داده اند جمع آوری می شود. به این ترتیب اپل حتی از کوچک ترین قدم های کاربران مانند سرچ برنامه ها، مدت زمان تماشای یک برنامه یا نوع تبلیغاتی که مشاهده کرده اند هم مطلع می شود. این نقض حقوق کاربران آنجایی بدتر می شود که حتی اپ استور اطلاعات مربوط به دیوایس مورد استفاده کاربران مانند نوع دستگاه و نحوه اتصال به اینترنت یا زبان کیبورد را هم در اختیار اپل قرار می دهد. این یعنی اپل همیشه می تواند عملکرد کاربران خود را مرحله به مرحله تحت نظر داشته باشد.

این ارسال داده ها مخصوص اپ استور نیست!

مشکلات حریم خصوصی اپل به همین جا ختم نمی شود و حتی سایر اپلیکیشن های پرکاربرد این کمپانی مانند آیتونز استور یا اپل موزیک هم با ارسال اطلاعات کاربران، امنیت حریم خصوصی آنها را به خطر می اندازند. کاربران حتی در زمان استفاده از اپل تی وی هم باید نگران اطلاعات خود باشند.

نگران اطلاعات جمع آوری شده در سیری باشید!

دستیار صوتی هوشمند اپل یا همان سیری یکی از جذابیت این کمپانی برای کاربران است. اکثر کاربران با فعال کردن سیری در آیفون تمامی کارهای خود را از طریق فرمان های صوتی انجام می دهند. اما بررسی ها حتی امن بودن اطلاعات کاربران سیری را هم زیر سوال برده و یکی از مشکلات حریم خصوصی اپل جمع آوری اطلاعات از فرمان های صوتی کاربران در سیری است. درست است که این فرمان های صوتی در گوشی باقی می مانند اما از تمام آنها یک رونوشت تهیه شده و از دستگاه خارج می شود. شاید این فرمان های صوتی چندان هم برای اپل و مهندسان آن شرکت اهمیت نداشته باشد، اما زمانی که بحث توجه بالای اپل به امنیت حریم خصوصی کاربران می شود وجود چنین نقطه ضعف هایی قطعا این ادعاها را زیر سوال خواهد برد.

 

اپل1

 

ابزارهای تغییر آی پی در برابر اپل امنیتی ندارند!

یکی دیگر از مشکلات حریم خصوصی اپل این است که نمی توان از ترفند دور زدن ابزارهای تغییر آی پی در آن استفاده کرد. در بسیاری از مواقع کاربران برای افزایش امنیت حریم خصوصی خود از ابزارهای تغییر آی پی استفاده می کنند و از این طریق سعی دارند تا فعالیت هایی که در فضای وب انجام می دهند را به صورت ناشناخته و پنهانی انجام دهند. اما اپل حتی در این زمینه هم زیاد به حریم خصوصی کاربران خود توجهی ندارد و با دور زدن تمام این ابزارهای تغییر آی پی باز هم توجهی به حفظ حریم خصوصی کاربران اپل نمی کند.

اپل با فعال شدن لوکیشن گوشی شما را ردیابی می کند!

یکی دیگر از مشکلات حریم خصوصی اپل مربوط به زمانی است که لوکیشن دستگاه روشن است. در این شرایط اپل تمام داده های موقعیت مکانی کاربران را جمع آوری کرده و از آنها استفاده می کند. حتی مسیریابی رانندگان هم توسط اپل جمع آوری می شود. بدتر از جمع آوری این اطلاعات، ذخیره شدن و ماندگاری آنهاست. این اطلاعات مربوط به موقعیت های مکانی گوشی آیفون در مسیر Privacy & Security > Location Services > System Services > Significant Locations، قابل مشاهده است و می توان تمامی اطلاعات مربوط به رفت و آمد و سفرهایی که اخیرا داشته اید را در این بخش مشاهده کنید.

اپل دوستان شما را هم ردیابی می کند!

حتی دوستان شما هم در امان نیستند. در بررسی انجام شده توسط کالج ترینیتی در مورد جمع آوری اطلاعات خصوصی توسط شرکت اپل مشخص شده که این کمپانی از اطلاعات جمع آوری شده کاربران برای ردیابی دوستان و کسانی که با آنها در ارتباط هستند هم استفاده می کند. برای مثال زمانی که وای فای روشن است و کاربر آیفون از یک شبکه وای فای مشترکا با بقیه استفاده می کند، اپل اطلاعات گوشی های دیگری که به همین شبکه وای فای متصل هستند را هم جمع آوری می کند. خصوصا اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی افراد توسط اپل جمع آوری می شود و به این ترتیب آنها حتی می توانند دوستان و آشنایان کاربران آیفون را هم شناسایی و ردیابی کنند.

اپل به صورت عمدی حریم خصوصی آی مسیج را کاهش داده است!

آی مسیج پیام رسان اختصاصی آیفون است که کاربران بسیار زیادی هم از آن استفاده می کنند. آی مسیج سرتاسر چت ها و پیام ها را رمزگذاری می کند تا به این ترتیب تنها ارسال کننده ها و دریافت کننده های پیام بتوانند این پیام های رد و بدل شده را ببینند. اما اگر هر دوی کاربران این قابلیت را فعال نکرده باشند، امنیت پیام ها زیاد نیست. اما عملکرد اپل با آی مسیج بیشتر به سمت کاهش حریم خصوصی کاربران است و این مورد از مشکلات حریم خصوصی اپل برای این شرکت شکایت های زیادی را به دنبال داشته است. این در حالی است که اگر اپل قبول کند نسخه آی مسیج مخصوص اندروید را هم ارائه دهد، مشکل حریم خصوصی پایین آن برطرف می شود. این همکاری های دو طرفه، مانند زمانی که امکان نصب ویندوز در مک بوک وجود دارد، می تواند به میزان زیادی کاربری این دستگاه ها را بهبود ببخشد. اما اپل گویا می خواهد این مشکل عمدا باقی بماند و حاضر نیست که نسخه آی مسیج مخصوص اندروید را منتشر کند تا این مشکل برطرف شود.

شما حتی با موسیقی گوش دادن هم اطلاعات تان را در اختیار اپل می گذارید!

حتی در زمان گوش دادن به موسیقی و استفاده از اپلیکیشن های پخش موزیک و فیلم هم اطلاعات شما در امان نیستند. سرویس های استریم موسیقی اپل را می توان به عنوان ابزار جاسوسی اپل از کاربران این دستگاه ها در نظر گرفت. حتی خود این شرکت به صورت علنی استفاده از اطلاعات کاربران در این برنامه ها را اعلام کرده و گفته که از علایق کاربران در گوش دادن به موسیقی در این برنامه ها برای تبلیغات استفاده می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه