English

چگونه از ناودانی استفاده کنیم؟ و آنواع آن

ناودانی در جنس‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود که از مهمترین آن‌ها می‌توان به گالوانیزه، آلومینیوم و استنلس استیل اشاره کرد. این محصول بر اساس جنس تولید شده، در قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارد.

چگونه از ناودانی استفاده کنیم؟ و آنواع آن

به گزارش خبرگزاری موج، معنای ناودانی بر حسب واژه انگلیسی channel beam به معنای آبراه می‌باشد. در واقع ناودانی یکی از مقاطع فولادی است که در دسته پروفیل‌های باز قرار می‌گیرد. این پروفیل از یک سطح افقی که جان نامیده می‌شود و همچنین دو سطح عمودی که بال نام دارد، تشکیل شده است. ناودانی در جنس‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود که از مهمترین آن‌ها می‌توان به گالوانیزه، آلومینیوم و استنلس استیل اشاره کرد. این محصول بر اساس جنس تولید شده، در قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. نوع آلومینیوم ناودانی از نظر وزنی سبک‌تر است و قابلیت شکل‌پذیری و استحکام بالایی دارد. لازم به توضیح است که بیشترین کاربرد ناودانی آلومینیوم در ساخت چهارچوب‌های در و پنجره، اسکلت سازه‌ها و شاسی تریلرها کاربرد داد. نکته قابل توجه اینکه استفاده از ناودانی از اوایل قرن بیستم آغاز شد. در زمان جنگ جهانی دوم، ناودانی به عنوان یکی از مقاطع فولادی مهم در ساختمان‌سازی بود. بعد از جنگ جهانی دوم، کارخانه‌های تولید‌کننده فولادی گسترش بیشتری پیدا کرد و به همین دلیل تولید فولاد و ناودانی، رو به فزونی یافت. با رشد کاربرد سازه‌های فلزی در ساختمان، تقاضا برای محصولات فولادی افزایش یافت و به همین منظور تولید‌کنندگان به تولید بسیاری از مقاطع فولادی(آهن‌آلات) به خصوص ناودانی پرداختند.

ناودان

انواع استاندارد ناودانی

اغلب ناودانی‌های تولید شده بر اساس استاندارد اروپایی DIN_1026 می‌باشد. ناودانی‌های تولید شده بر اساس این نوع استاندارد به 2 دسته تقسیم می‌شود. ناودانی UPE یا UAP که ناودانی با بال‌های موازی و سطح مقطع U شکل هستند. اما ناودانی UNP یا UPN که ناودانی با بال‌های مخروطی و سطح مقطع C شکل می‌باشند، به صورتی که ضخامت بال‌ها در ابتدا نازک‌تر و تا رسیدن به جان ناودانی ضخیم‌تر می‌شود.

انواع از لحاظ وزنی و کاربرد

ناودانی‌ها از لحاظ وزن به دو نوع ناودانی سبک و ناودانی سنگین تقسیم‌بندی می‌شوند. ناودانی سبک: وزن آنها از وزن درج شده در جدول اشتال پروفیل ناودانی پایین‌تر می‌باشد. اغلب ناودانی‌های سبک تولید شده، از کشور‌های روسیه و ایران است. استفاده از آن‌ها در مواردی کاربرد دارد(وزن ناودانی 8) که فشار زیادی بر آنها وارد نیست. استاندارد به کار رفته در این نوع پروفیل استاندارد روسی Gost8240  است. ناودانی سنگین: طبق استاندارد UNP و منطبق بر وزن جدول اشتال پروفیل ناودانی می‌باشد و اغلب کاربرد آن‌ها در سازه‌ها جهت ساخت تیرها، ستون و خرپا می‌باشد. ناودانی‌های سنگین منطبق بر استاندارد اروپایی DIN1026 می‌باشد.

انواع ناودانی از لحاظ فرآیند تولید

فرآیند تولید ناودانی به دو صورت پرسی و فابریک صورت می‌گیرد. ناودانی فابریک: از نورد گرم شمش حاصل می‌شود. بعد از رسیدن شمش به دمای مورد نظر بر اساس نوع غلتک‌ها و طریقه چینش آن‌ها به صورت C یا U درمی‌آید. ناودانی پرسی: حاصل انجام عملیات خمکاری به روی تسمه یا ورق‌های آهنی هستند. ناودانی‌های پرسی در مقایسه با ناودانی‌های فابریک دارای کیفیت پایین‌تر و همچنین قیمت ارزان‌تری می‌باشد که هنگام خرید باید به آن توجه کرد.

قیمت ناودانی

قیمت ناودانی (قیمت آنی آهن‌آلات)به عوامل مختلفی وابسته است و پیگیری قیمت آن نیز روش‌های گوناگونی دارد. یکی از روش‌های تعیین قیمت ناودانی، بورس کالا می‌باشد. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت این مقطع فولادی نیز می‌توان به نوسانات ارز و میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد. همچنین میزان موجودی ناودانی در کشور بر قیمت نهایی عرضه شده در بازار تاثیرگذار خواهد بود. حتی قیمت ناودانی‌های وارداتی نیز از موجودی تاثیر می‌پذیرد. به این معنی که در صورت واردات زیاد این محصول و متعاقبا افزایش موجودی، قیمت عرضه آن کاهش می‌یابد. در نهایت برای قیمت ناودانی(قیمت آهن‌آلات) باید به سایز و ابعاد آن‌ها نیز توجه داشته باشید.

 

ناودان1

اطلاعاتی که مشتری باید به فروشنده اعلام نماید

هنگام استعلام قیمت روز ناودانی(قیمت آهن‌آلات) و زمانی که تصمیم به خرید آن گرفتید، باید اطلاعات محصول درخواستی را به فروشنده اعلام کرده تا فروشنده بر اساس درخواست شما بهترین قیمت را پیشنهاد دهد. در همین راستا اطلاعاتی که باید به فروشنده اعلام نمایید، شامل موارد زیر می‌شود:

نوع استاندارد ناودانی: این که استاندارد ناودانی مورد نظر، UPE یا UNP باشد، باید در زمان استعلام حتما مشخص شود.

سایز ناودانی: سایز ناودانی از اطلاعات کلیدی در استعلام قیمت این محصول است.

طول شاخه: باید مشخص کنید ناودانی‌های درخواستی در طول ۶ یا ۱۲ متر باشند و یا تقاضای طول کمتری دارید که در این صورت، باید ناودانی مورد نظر، قبل از ارسال برش بخورد.

برند ناودانی: در صورتی که برند خاصی مد نظر شما است، باید آن را به فروشنده اعلام نمایید.

تناژ درخواستی: اعلام تناژ درخواستی یا تعداد مورد نیاز در قیمت پایه محصول اهمیت بسیاری دارد. در صورت خرید با تناژ بالا، قیمت پایه کمتر از خرید با تناژ پایین خواهد بود.

محل تخلیه: با اعلام محل تخلیه، فروشنده، نزدیک‌ترین کارخانه به محل مورد نظر شما را انتخاب خواهد کرد و از این رو هزینه حمل و نقل کمتری متحمل خواهید شد.

نحوه پرداخت: نحوه پرداخت می‌تواند به صورت نقدی یا اعتباری باشد که لازم است در ابتدای سفارش، امکان آن را با فروشنده بررسی نمایید.

 

ناودان2

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه