English

درمان سردرد و میگرن چگونه انجام می‌شود؟

میگرن چیزی بیش از یک سردرد شدید است. میگرن از جمله بیماری‌های شایع عصبی بوده و سردرد میگرنی یکی از ناتوان کننده‌ترین اشکال سردرد است که می‌تواند فرد را تا چندین روز زمین‌گیر کند.

درمان سردرد و میگرن چگونه انجام می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری موج، میگرن چیزی بیش از یک سردرد شدید است. میگرن از جمله بیماری‌های شایع عصبی بوده و سردرد میگرنی یکی از ناتوان کننده‌ترین اشکال سردرد است که می‌تواند فرد را تا چندین روز زمین‌گیر کند. در افرادی که به میگرن مبتلا هستند، عوامل محرکی مانند تحرک و فعالیت، نور، صدا و سایر محرک‌ها می‌توانند باعث بروز علائم میگرن شوند که این علائم می‌توانند تا یک الی چند روز زندگی فرد را مختل نمایند. در حال حاضر، هیچگونه درمانی برای سردرد میگرنی وجود نداشته و تنها برخی از روش‌های درمانی موجب کاهش علائم آن میشوند.

 

پیدا کردن مناسب‌ترین روش درمانی که برای شما موثر باشد ممکن است پروسه‌ای زمانبر باشد یا اینکه برای یافتن موثرترین روش‌ها برای تسکین سردرد میگرنی، مجبور باشید انواع مختلفی از داروها یا ترکیبی از روش‌های درمانی را امتحان کنید. چنانچه میگرن شما با استفاده از داروهای بدون نسخه کنترل نشود، پزشک داروهای قوی‌تری را برایتان تجویز خواهد کرد.

حین حملات میگرن

اکثریت بیماران اظهار می‌کنند که بهترین کار حین حملات میگرن، خوابیدن یا فقط دراز کشیدن در یک محیط یا اتاق تاریک است. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که حین این حملات، بهترین کاری که موجب میشود احساس بهتری داشته باشند این است که مشغول خوردن شوند.

داروهای مسکن

برای اکثریت افرادی که به سردردهای مختلفی از جمله میگرن مبتلا هستند، داروهای مسکن بدون نسخه اعم از پاراستامول، آسپرین و ایبوپروفن میتوانند به کاهش علائم انواع سردرد آنها کمک کنند. این قبیل داروهای مسکن چنانچه در مراحل اولیه حملات میگرنی مصرف شوند،‌ موثرتر بوده و در اینصورت مدت زمان کافی برای اینکه جذب خون شده و علائم را کاهش دهند، خواهند داشت.

در حین حملات میگرن اصلا توصیه نمیشود که مصرف داروهای مسکن را تا تشدید سردرد خود به تاخیر بیاندازید چرا که در اینصورت در اثربخشی دارو نیز وقفه ایجاد خواهد شد. قرص‌هایی که بصورت محلول در آب استفاده میشوند (مسکن‌های محلول) اغلب جایگزین خوبی هستند چرا که به سرعت جذب بدن میشوند. چنانچه بدلیل داشتن حالت تهوع یا استفراغ قادر به بلع داروی مسکن نباشید میتوانید از شیاف استفاده کنید.

هشدارها و نکات احتیاطی

حین مصرف داروهای مسکن بدون نسخه، حتما ابتدا دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی دارو را خوانده و طبق دوز توصیه شده از دارو استفاده کنید. کودکانی که زیر ۱۶ سال سن دارند مگر در مواردی که تحت نظر پزشک متخصص باشند، نباید آسپرین مصرف کنند. همچنین، مصرف آسپرین و ایبوپروفن برای افراد بزرگسالی که سابقه مشکلات معده اعم از زخم معده، اختلالات کبدی یا مشکلات کلیوی دارند نیز توصیه نمی‌شود.

مصرف مکرر و پی در پی داروهای مسکن نیز خود میتواند موجب تشدید میگرن شود که به این حالت سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو یا سردرد ناشی از مسکن نیز گفته میشود. چنانچه متوجه شدید که نیاز به مصرف مکرر مسکن دارید یا اینکه مصرف داروهای مسکن بدون نسخه برای شما موثر و کارساز نباشند،‌ بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید. در اینصورت، پزشک ممکن است داروی مسکن قوی‌تری برای شما تجویز کند یا اینکه مصرف مسکن همراه با تریپتان‌ها را به شما توصیه کند. چنانچه پزشک استفاده مکرر از داروی مسکن را عامل سردرد شما تشخیص دهد ممکن است توصیه کند که مصرف این داروها را متوقف کنید.

تریپتان‌ها

چنانچه داروهای مسکن معمولی به کاهش علائم شما کمکی نکنند، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است در اینصورت مصرف مسکن همراه با تریپتان‌ها و احتمالاً همراه با داروی ضد بیماری را برای شما تجویز کند.

تریپتان‌ها یک گروه از داروهای مسکن خاص مورد مصرف در موارد سردردهای میگرنی حاد هستند. این داروها موجب معکوس کردن تغییراتی در مغز میشوند که ممکن است عامل شروع سردردهای میگرنی باشند.

این قبیل داروهای موجب تنگ شدن (انقباض) عروق خونی اطراف مغز می‌شوند و از این طریق گشاد شدگی رگ‌های خونی که تصور می‌شود بخشی از فرآیند شروع میگرن باشد را معکوس میکنند. تریپتان‌ها هم بصورت قرص و هم بصورت تزریقی یا اسپری بینی موجود هستند.

عوارض جانبی شایع ناشی از مصرف تریپتان‌ها عبارتند از:

  • احساس گرم شدن
  • تنگی نفس
  • سوزن سوزن شدن
  • گرگرفتگی
  • احساس فشار و سنگینی در صورت، دست و پا یا در قفسه سینه

برخی از افراد بعد از مصرف تریپتان‌ها احساس بیمار بودن، خشکی دهان و خواب آلودگی دارند. این قبیل عوارض جانبی معمولا خفیف بوده و خودبخود برطرف میشوند. همانند سایر داروهای مسکن، مصرف بیش از حد تریپتان‌ها هم میتواند منجر به بروز سردردهای ناشی از مصرف بیش از اندازه دارو شود. به همین منظور، پزشک بعد از اتمام یک دوره درمان با تریپتان‌ها،‌ برای بررسی میزان اثربخشی دارو و ارزیابی عوارض احتمالی ناشی از مصرف دارو، یک قرار ملاقات دیگر با بیمار برنامه‌ریزی میکند. چنانچه پزشک تشخیص دهد که مصرف دارو موثر واقع شده است، درمان ادامه خواهد داشت.

چنانچه داروی تجویز شده موثر واقع نشده باشد یا عوارض جانبی ناگواری ایجاد کرده باشد، در اینصورت پزشک نوع دیگری از تریپتان‌ها را تجویز خواهد کرد چرا که ممکن است واکنش بدن بیمار نسبت به نوع دیگر این دارو کاملا متفاوت باشد.

داروهای ضد تهوع

داروهای ضدتهوع که به عنوان داروهای ضد استفراغ نیز شناخته میشوند، میتوانند میگرن را در برخی از افراد با موفقیت درمان کنند حتی اگر فرد احساس تهوع نیز نداشته باشد.

  • این قبیل داروها توسط پزشک تجویز شده و میتوان آنها را در کنار سایر مسکن‌ها و تریپتان‌ها نیز مصرف کرد.
  • این داروها را نیز همانند مسکن‌ها بهتر است که به محض شروع علائم مصرف کرد تا عملکرد بهتر و موثرتری داشته باشند.
  • داروهای ضد تهوع معمولا بصورت قرص عرضه شده اما بصورت شیاف هم موجود هستند.
  • عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای ضد تهوع شامل خواب آلودگی و اسهال میشود.

داروهای ترکیبی

می‌توانید برخی از انواع داروهای ترکیبی را بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید. این داروها هم حاوی مسکن و هم حاوی داروهای ضد تهوع هستند. برای اطمینان از اینکه کدام نوع داروی ترکیبی برای شما مناسب است میتوانید از پزشک داروساز سوال کنید. ترکیب تریپتان‌ها با سایر مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن نیز میتواند برای میگرن موثر باشد.

اکثریت افراد استفاده از داروهای ترکیبی را موثرتر می‌دانند. گاها نیز ممکن است دوز مورد مصرف مسکن یا داروی ضد تهوع برای تسکین علائم شما کافی نباشد که در اینصورت بهتر است داروی مسکن و ضد تهوع را بصورت جداگانه مصرف کنید. مصرف جداگانه باعث میشود تا بتوانید دوز مصرفی هرکدام از این داروها را کنترل کنید.

طب سوزنی

چنانچه مصرف دارو برای شما مناسب نباشد یا به پیشگری از میگرن شما کمکی نکند، میتوانید طب سوزنی را امتحان کنید. برخی از جراحان طب سوزنی را تجویز میکنند اما خودشان طب سوزنی را برای شما انجام نمیدهند که در اینصورت مجبور خواهید بود هزینه متخصص طب سوزنی را بصورت جداگانه بپردازید. شواهد نشان می‌دهند که یک دوره ۵ الی ۸ هفته‌ای طب سوزنی طی ۱۰ جلسه میتواند موثر واقع شود.

مراجعه به متخصص

چنانچه روش‌های درمانی فوق الذکر به کنترل علائم میگرن شما کمکی نکرده و موثر واقع نشوند، ممکن است پزشک شما را برای بررسی و درمان تخصصی‌تر به یک متخصص میگرن ارجاع دهد. در اینصورت علاوه بر داروهایی که پیشتر ذکر شد، پزشک متخصص ممکن است از روش‌های درمانی دیگری نظیر تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (آر تی ام اس) استفاده کند.

درمان قابل ارائه برای زنان باردار و زنانی که در دوره شیردهی هستند.

به‌طور کلی در دوره بارداری یا شیردهی، درمان دارویی میگرن باید تا حد امکان محدود باشد. در نقطه مقابل توصیه می‌شود که محرک‌های بالقوه میگرن شناسایی شده و از آنها اجتناب شود. چنانچه مصرف دارو ضروری باشد، پزشک ممکن است یک داروی مسکن با دوز پایین مانند پاراستامول را برای شما تجویز کند. در برخی موارد ممکن است داروی ضد التهاب یا تریپتان نیز تجویز شود. در دوره بارداری یا شیردهی، قبل از مصرف هرگونه دارو ابتدا با پزشک متخصص یا ماما مشورت کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه