English

زگیل تناسلی: علائم، درمان و جراحی آن

ویروس HPV یا زگیل تناسلی یک عفونت مسری بسیار رایج در روابط جنسی است و به شکل برآمدگی های گوشتی در اطراف، درون و یا بر روی آلت تناسلی ایجاد می‌شود.

زگیل تناسلی: علائم، درمان و جراحی آن

به گزارش خبرگزاری موج، ویروس HPV یا زگیل تناسلی یک عفونت مسری بسیار رایج در روابط جنسی است و به شکل برآمدگی های گوشتی در اطراف، درون و یا بر روی آلت تناسلی ایجاد می‌شود. این زگیل ها در نتیجه عفونت ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی ایجاد شده و از یک نفر به دیگری منتقل می‌شود. زگیل تناسلی به مشکلات جدی در سلامت فرد، مثل سرطان، منجر نمی شود. پزشک هم می تواند زگیل را بردارد و هم برای کاهش نشانه ها، دارو تجویز کند.

دلایل زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی در نتیجه ویروس پاپیلوم انسانی ایجاد می‌شود و بیش از 100 نوع HPV شناسایی شده که حدود 40 مورد از آنها منجر به عفونت ناحیه تناسلی می‌شود.

  • اکثر زگیل های تناسلی توسط دو ویروس به خصوص (HPV-6 و HPV-11) ایجاد می‌شود و این دونوع را کم خطر می نامند، یعنی احتمال بروز سرطان توسط آنها پایین است. انواع دیگر HPV می تواند منجر به بروز تغییرات پیش سرطانی و سرطان دهانه رحم در زنان شود. HPV-16 یکی از انواع پرخطر و مسئول بروز حدود 50 درصد از سرطان های دهانه رحم است. انواع 18، 31، 33، 35، 39، 45، 51، 52، 56، 58، 59 و 68 ویروس پاپیلوم از انواع پرخطر دیگر HPV است. به انواع پرخطر ویروس پاپیلوم، HPVهای سرطانزا هم گفته می‌شود و تقریبا 100 درصد سرطان های دهانه رحم در نتیجه HPV ایجاد می‌شود.
  • زگیل های معمولی با زگیل تناسلی متفاوت است و نوع دیگری از HPV باعث عفونت پوست می‌شود.

ذرات ویروس می تواند از خراش های میکروسکوپی ایجاد شده در حین رابطه جنسی در آلت تناسلی به سطح غشاء مخاطی پوست نفود کند. وقتی سلولها توسط ویروس HPV مورد حمله قرار بگیرند، یک دوره چند ماهه و حتی چندساله از نهفتگی آغاز می‌شود که هیچ نشانه ای از عفونت در آن وجود نخواهد داشت.

  • به طور کلی زگیل تناسلی در حدود دو سوم روابط جنسی با شریک جنسی مبتلا به زگیل تناسلی تا سه ماه نمایان می‌شود.
  • زگیل تناسلی به صورت غیرمستقیم با استفاده از قرص های ضدبارداری که به دلیل روابط جنسی محافظت نشده (بدون استفاده از کاندوم که لزوم استفاده از قرص را به همراه می آورد) در ارتباط است.

علائم و نشانه های زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی در اندازه ها و اشکال مختلفی ایجاد می‌شود و تعداد در بعضی افراد، کم و در بعضی دیگر زیاد خواهد بود. رایج ترین نشانه های (که مشهود است) زگیل عبارتند از:

  • برآمدگی های کوچک و پراکنده به رنگ پوست یا کمی تیره تر
  • زگیل های دسته ای به شکل گل کلم
  • زائده های پوستی در ناحیه تناسلی که ممکن است مسطح و برآمده، نرم یا سخت باشد.

زگیل تناسلی حتی ممکن است با نشانه ای همراه نباشد، اما گاهی هم با خارش، سوزش، درد و خونریزی همراه می‌شود. احتمال بروز زگیل تناسلی در نقاط زیر وجود دارد:

زنان

زگیل تناسلی در زنان بیشتر در نقاط زیر ایجاد می ‌شود:

  • والوا (قسمت بیرونی آلت تناسلی)
  • واژن
  • دهانه رحم
  • کشاله ران

وجود زائده های گوشتی در قسمت بیرونی آلت تناسلی، لزوم معاینه کانال واژن، دهانه رحم و بخش مقعد و درون آن را به همراه می آورد. اکقر زگیل های واژنی بدون هرگونه نشانه ای ایجاد می‌شود، اما در موارد نادر ممکن است منجر به خونریزی بعد از رابطه، خارش یا وجود ترشحات واژنی شود.

مردان

زگیل تناسلی در مردان بیشتر در نقاط زیر دیده می‌شود:

  • آلت تناسلی
  • اسکروتوم یا کیسه بیضه
  • ران
  • کشاله ران

اکثر زگیل ها به صورت زائده های گوشتی برآمده خواهند بود، اما ممکن است بصورت مسطح و کمی بالاتر از سطح پوست نیز ایجاد شوند. گاهی زگیل در میان مو و زیر الت تناسلی قرار می گیرد و به راحتی دیده نمی شود.

نحوه تشخیص زگیل تناسلی چگونه است؟

بیماران معمولا از وجود زائده های گوشتی در ناحیه تناسلیشان خجالت زده می شوند و به پزشک مراجعه نمی کنند. اما مراجعه به متخصص پوست، تشخیص مشکل و شروع درمان متناسب با مشکلتان باعث می‌شود که خیالتان راحت شود.

متخصص پوست با معاینه زگیل در جلسه ای که در مطب خواهید داشت، وجود یا عدم وجود زگیل تناسلی را تشخیص خواهد داد. پزشک گاهی زگیل را درآورده و آن را به آزمایشگاه ارسال می‌کند تا بتواند نتیجه قطعی ابتلای بیمار به زگیل تناسلی را اعلام کند.

درمان زگیل تناسلی چیست؟

نمی توان از یک درمان مستقل و موثر در درمان زگیل تناسلی نام برد. روشهای درمانی مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد، با این وجود هیچ یک به صورت 100 درصد در از بین بردن زگیل تناسلی و پیشگیری از وقوع مجدد آن در تمامی بیماران موثر نیستند. وقتی پاپیلوم انسانی به بدن بیمار وارد شود، نمی توان این عفونت را به طور کلی از بین برد. زگیل تناسلی در 10 تا 20 درصد بیماران بعد از گذشت سه تا چهار ماه به خودی خود از بین می رود.

مصرف دارو

داروهای مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد و از آنها می توان به جای روش های درمان دیگر استفاده کرد.

  • پودوفیلوم رزین (پود-بن-25، پودوفین) یک داروی موضعی است که توسط متخصص خدمات درمانی استفاده می‌شود.
  • پودوفیلوکس (کوندیلوکس) را در خانه هم می توان به صورت موضعی استفاده کرد و نرخ درمان بیشتری در مقایسه با پودوفیلوم رزین دارد و مصرف پیشگیرانه هم دارد.
  • تری کلرواستیک اسید یا بی کلر استیک اسید هم یک داروی موضعی است؛ با اینحال احتمال بازگشت در این دارو وجود دارد و ممکن است با درد و سوزش همراه شود.
  • 5-فلوروراسیل (افودکس) به صورت پماد تحت استفاده قرار می گیرد و علاوه بر دوره درمان طولانی مدت، می تواند باعث ایجاد سوزش و درد و عوارض جانبی زیاد شود.
  • اینترفرون آلفا-n3 (آلفرون N) یک داروی تزریقی برای زگیلی است که پاسخی به درمان های دیگر نمی دهد، اما باید بدانید که عوارض جانبی استفاده از آن زیاد است.
  • پماد ایمی کیمود (آلدارا) به صورت موضعی استفاده می‌شود و حساسیت و قرمزی موضعی پوست، یک عارضه جانبی برای این دارو محسوب می‌شود.

کرایوتراپی یا انجماد زگیل

در این روش از نیتروژن مایع یا "کرایوپروب" برای منجمد کردن زگیل استفاده می‌شود. این فرایند یکی از روشهای عالی با نرخ موفقیت بالا و عوارض جانبی حداقلی است که به عنوان یکی از اولین گزینه ها توسط پزشک پیشنهاد می‌شود.

لیزر درمانی

از لیزردرمانی برای زگیلهای تناسلی زیاد یا زگیل تناسلی بازگشتی استفاده می‌شود و می توان آن را تحت بی حسی موضعی، ناحیه ای و یا بیهوشی کامل انجام داد و باعث تخریب بافت های ایجاد شده توسط ویروس پاپیلوم انسانی می‌شود. از معایب این روش می توان به هزینه بالا، افزایش دوره درمان، امکان باقی ماندن جای زخم و احتمال پخش ذرات عفونی ویروس در هوا با بخار لیزر اشاره کرد.

الکترودسیکیشن یا خشک کردن الکترونیکی

در این روش از جریان برق برای تخریب زگیل استفاده می‌شود و می توان آن را در مطب و تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود. نکته مهمی که باید در نظر داشت آنست که بخار ناشی از برخورد جریان و زگیل هم ممکن است عفونی باشد.

آیا انجام جراحی برای درمان زگیل تناسلی مناسب است؟

بریدن زگیل تناسلی را می توان با استفاده از بی حسی موضعی و به صورت سرپایی در مطب انجام داد. معمولا وقتی تعداد زگیل ها کم و اندازه آنها کوچک باشد از این روش استفاده می‌شود. بریدن زگیل به کمک جراحی در مقایسه با روشهای دیگر در از بین بردن زگیل ها موثرتر هستند اما احتمال بازگشت آنها وجود خواهد داشت.

پیشگیری از انتشار زگیل تناسلی

با انجام کارهای زیر می توانید از انتشار زگیل تناسلی پیشگیری کنید:

  • استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی
  • نداشتن رابطه جنسی در طول دوره درمان زگیل تناسلی

اگر ویروس حتی در پوست وجود داشته باشد و از کاندوم استفاده نکنید، احتمال انتشار و سرایت آن وجود خواهد داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه