English

پتروشیمی ایلام و سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی؛

نگاه ها و نگرش ها باید تغییر یابد

تولید باعث انباشت سرمایه و انباشت سرمایه باعث رفاه و رفاه از شاخصه‌های امنیت یک جامعه است.

نگاه ها و نگرش ها باید تغییر یابد

علیرضا معراجی روابط عمومی پتروشیمی ایلام طی یاداشتی نوشت: آغاز هر سال با ابتکار مقام معظم رهبری، با نامی مزین می گردد که در واقع برنامه ریزی، ریل گذاری و سرمشقی برای عوام و خواص جامعه است.

سالهاست که این سنت حسنه بر مدار تولید می چرخد که حاکی از یک دغدغه، هوشمندی و درایتی عمیق است. البته که تولید در فرهنگ جوامع مختلف از قدیم تا الان از اهمیتی خاص برخوردار است و گاهی مقدس.

تولید امنیت است، از امنیت اجتماعی گرفته تا اقتصادی، تا فرهنگ و اقتدار ملی و بین المللی، و ایجاد موانع در مسیر تولید، خطایی نابخشودنی است.

تولید باعث انباشت سرمایه و انباشت سرمایه باعث رفاه‌ و رفاه از شاخصه های اصلی امنیت در یک جامعه است.

در شعار سال ۱۴۰۱ به دنبال تولید، دانش بنیان ذکر گردیده، یعنی تغییر در نگرش و حمایت از استقرار نظام نوآوری که مستلزم تعریف و ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری جدید است که با استفاده‌ از ظرفیت افراد متخصص میسر خواهد بود و در نهایت تولیدی ارزش آفرین است که منجر به اشتغال آفرینی شود.

اندیشمندان اجتماعی معتقدند: فرهنگ زیرساخت است و اقتصاد روساخت، پس بنابراین برای داشتن تولید و اقتصادی شکوفا باید روی فرهنگ و به روز کردن فرهنگ با توجه به اقتضای زمان‌ و مکان پرداخت‌:

فرهنگ کار و تولید

فرهنگ سخت کوشی 

فرهنگ انتقاد کردن

فرهنگ احترام به سرمایه و سرمایه گذار

پتروشیمی ها در سطح کشور طی چند سال اخیر نقشی بسزا در تأمین ارز و مایحتاج مملکت داشته اند و پتروشیمی ایلام نیز از این قاعده‌ مستثنی نبوده است.

 - ۲۵۰۰ نفر شاغل در حال حاضر بصورت مستقیم هر چند تعدادی بصورت روزمزد هستند که با احتساب شغل های غیر مستقیم و خانواده‌ های تحت تکلف می‌توان گفت پتروشیمی ایلام محل ارتزاق حدود ۱۲ هزار نفر می باشد و علاوه بر آن، تعداد خورودهای سنگین و سبک حدود ۲۰۰ دستگاه از حمل خوراک تا جابجایی نیروی انسانی‌ 

- ۵۰ میلیارد تومان مالیات و عملکرد حقوق و تکلیفی و به این مبلغ باید عوارض، مالیات بر ارزش افزوده و مسئولیت های اجتماعی نیز اضافه نمود.

-خریدهای روزمره ی میلیاردی از بازار منطقه 

-تولید و خرید لباس کارگران و کارمندان سالیانه چیزی حدود سه هزار دست، بطوری که تنها شرکت پیمانکاری محیط گستر چیزی حدود یک میلیارد و دویست و هفتاد میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ در بازار ایلام و چوار معامله داشته است. 

-و دهها مورد دیگری که متاسفانه اطلاع رسانی آنها مغفول مانده است.

-میلیون ها نفر ساعت آموزش در سطح مهارت 

- تولید محصولات‌ جدید 

-آموزش نیروی انسانی‌ سایر مناطق و راه اندازی سایر پتروشیمی ها بدست نیروهای توانمند ایلامی 

-راه اندازی واحدهای داخلی بدون حضور خارجی ها

با وجود تأکید بالاترین مقام مملکت بر تولید و اهمیت تولید و ارزش افزوده ی بالا در صنعت، بویژه در پتروشیمی ها و اینکه بزرگترین صنعت استان ما که تأثیرات اقتصادی و اجتماعی  زیادی داشته و حتی در نهادینه کردن فرهنگ کار و حرفه آموزی اثربخش بوده، پتروشیمی می باشد، می طلبد با این صنعت کمی مهربان بود.

در استانی که صنعت در آن به کما رفته و اندک امیدی به تنفس مصنوعی و شوک الکترونیکی توسط دولت جدید مانده است، می طلبد عوام و خواص برای نجات این حالت احتضار کمک نمایند و نه به هر بهانه ای به حق و ناحق بر پیکر زخمی و نیمه جان آن بتازند.

نیمه پر لیوان را باید دید و هزاران نفری که در پتروشیمی شاغل هستند، نه ساعاتی دود که ذات صنعت است و گاهی هم علت آن، تعویض یا تعمیر یک قطعه آنهم در شرایط تحریم.

البته که پتروشیمی ها ملزم به رعایت استانداردها هستند.

لیکن تغییر نگرش در جامعه ی ما و در ذهن ما به مسیر صنعتی شدن و حتی پسا مدرنیسم لازم و ضروری است.

راه رهایی از مشکلات، بیکاری و آسیب های اجتماعی پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذار است که سرمایه با ناز و کرشمه می آید و با یک اخم می رود.

پول هوشمنداست و دنبال جای امن می گردد.

دیگر گذشت زمانی که آدمها تحمل خشونت‌ های فیزیکی را داشته باشند.

نسل امروز ما و سرمایه گذار ما با یک پرخاشگری کلامی، یک پیامک و اخم فرار را بر قرار ترجیح می دهد.

حالا چه یک سرمایه گذار باشد، چه یک پیمانکار و چه یک تانکر سوخت رسان و این تهدید چه از زبان یک جوان بی تجربه‌ ی بیکار( که شاید قابل توجیه باشد) چه یک مسئول ارشد، چه یک نماینده و یا یک مسئول محلی و چه یک گروه، کانال و یا رسانه.

بدون شک دیپلماسی عمومی در سطح ملی و محلی هم می تواند در سطح موفقیت و عدم موفقیت یک جامعه خود را نشان بدهد‌. آنجایی که تعامل و عقلانیت را باید جایگزین تقابل و خشونت‌ کلامی و نوشتاری نمود.

امید است در سال ۱۴۰۱ منافع عمومی، سختکوشی و اندیشه ی توسعه بر منیت ها، خودخواهی، فردگرایی غلبه و فرهنگ کار، تلاش، تولید و بالندگی در استان ما بیش از پیش نهادینه شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه