English

خطر کرونا را جدی بگیریم :

آگاهی، راه رهایی از چنگال کرونا

امروز کرونا ویروس زندگی بر روی این سیاره خاکی را تحت شعاع خود درآورده است. بیماری که اگر به موقع مدیریت نشود می تواند منجر به نسل کشی بی سابقه شود و بقای بشریت را به خطر بیاندازد

آگاهی، راه رهایی از چنگال کرونا

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، اگرچه تاکنون تلاش های زیادی برای درمان این بیماری صورت گرفته است و در این رابطه واکسن های زیادی تولید شده است اما همه صاحب نظران بر این موضوع اتفاق نظر دارند که یکی از موثرترین راه‌های کنترل و مهار کرونا در کنار واکسن، کماکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قطع زنجیره انتقال است و در این زمینه ماسک زدن، فاصله گذاری اجتماعی و ... پیشنهاد شده است.

از آنجا که ویروس کرونا توان انتقال خودبخودی ندارد و تنها توسط افراد دست به دست می شود و انتشار می یابد لذا قطع زنجیره انتقال به دیگران مهمترین راه کنترل بیماری بشمار می رود. اما چرا این موضوع ساده و روشن برای بشر امروزی اینقدر پیچیده و گنگ شده است؟

واقیعت آن است برای اجرای همین دستورالعمل ساده رعایت پروتکل های بهداشتی و قطع زنجیره انتقال کرونا نیازمند حضور آگاهی بالایی در زندگی بشر امروزی هستیم. چراکه ویروس نامرئی کرونا کرونا نشان داده است با کوچکترین غفلت هدف خود را انتخاب کرده و در کسری از زمان با تصاحب میزبان او را از پای در می آورد

از این رو برای در امان ماندن از این بیماری و نیافتادن در دام آن نیازمند آگاهی بالا در امور روزمره هستیم. این در حالی است که در زندگی اغلب اوقات آگاهی ما توسط افکار بلعیده می شود. وقتی در راهی قدم می گذاریم هوشیاری ما توسط مقصد جذب می شود غافل از آنکه سرنوشت ما بسته به گام‌هایی دارد که بصورت آگاهانه در طی فرایند مسیر برداشته‌ایم

در این راستا وقتی آگاهی ما در گذشته و آینده محصور است در لحظه ای که در آن هستیم حضور نداریم و همین غفلت می تواند پای هر عامل مزاحمی از جمله ویروس کرونا را به درون خانه (بدن) باز کند. فردی که ماسک زده است کافی است در محیط آلوده در غیاب آگاهی یک لحظه ماسک خود را بردارد و گرفتار شود. مسافری که وارد اتوبوس یا یک خیابانی می شود و افراد علامت دار را در محیط شناسایی نمی کند و در آن مکان قدم می گذارد، به خاطر عدم تشخیص موقعیت خطرزا گرفتار می شود و ...

بر این اساس با بالا بردن آگاهی و هشیاری در زندگی روزمره می توان تا حدودی زیادی از گرفتار شدن در دام این بیماری جلوگیری کرد.

اگر نگاهی به وضعیت کرونا در کشورهای مختلف جهان بیاندازید در مناطقی که بر روی روش های مراقبه ای، آگاهی افزایی، ذهن اگاهی، حواس جمعی، تمرکز، کاهش استرس و ... کار می کنند کنترل و مهار کرونا موفق تر صورت گرفته است.

بنابراین، آگاهی ضمن اینکه ما را از هدف تیرهای نامرئی کرونا خارج می سازد، می‌تواند سیستم ایمنی را نیز بالا ببرد. قطعاً یک فرد آگاه دارای استرس کمتری است و سلولهای هوشیار او موجب ارتقای سیستم ایمنی بدن می شود تا در برخورد با هر عامل بیماری زا قوی تر عمل نماید.

درنتیجه هرچقدر ما هشیارتر باشیم بر ذهن و محیط اطراف خود تسلط بیشتری پیدا می کنیم تا بدون درگیر شدن در مشغله های فکری و ذهنی استرس کمتری داشته باشیم. از آنجا که استرس مهمترین سرکوبگر سیستم ایمنی بدن شناخته شده است، عاملی که مانع ایجاد استرس و فشار در زندگی شود قطعا در جهت تقویت سیستم ایمنی عمل کرده است.

استرس از غالب شدن زمان روانی (گرفتاری در دام افکار گذشته و آینده) در ذهن شکل می گیرد. با آگاه شدن به افکار و تمام اتفاقات و رویدادهای همین لحظه ضمن اینکه بر زندگی تسلط بیشتر پیدا می کنیم، از چنگ استرس رها خواهیم شد و کارها و امور در فضایی آرامتر و هشیار تری دنبال می شوند و کارایی و بهره وری نیز بالا خواهد رفت.

یکی از مهمترین اثرات استرس علاوه بر ضعیف نمودن سیستم ایمنی، بر هم زدن تعادل PH خون است. امروز دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که در شرایط کرونایی با تعادل بخشیدن به pH بدن و پرهیز از اسیدی شدن آن زمینه درگیری با ویروس کویدو 19 را به طور قابل ملاحظه‌ای می‌توان کاهش داد.

هر ماده شیمیایی یک pH خاص دارد. pH مقیاسی از صفر تا 14 است که مشخص می کند ماده مورد نظر اسیدی است یا قلیایی. هر چیزی که pH کمتر از 7 داشته باشد به عنوان ماده ای اسیدی در نظر گرفته می شود. pH برابر با 7 خنثی است و pH بیشتر از 7 نیز قلیایی می باشد.

با توجه به اینکه اسیدی شدن بدن نیز باعث ضعیف سیستم ایمنی می شود می توان نتیجه گرفت که استرس و اسیدی شدن خون که هر دو محصول عدم آگاهی و اشراف بر زندگی در برخورد با مسائل پیش رو است می تواند زمینه ساز ابتلا به کرونا و آسیب پذیری بیشتری از این بیماری شود.

مادامی که سیستم دفاعی بدن در شرایطی که وضعیت PH بدن اسیدی یا به اصطلاح اسیدوز می شود آسیب پذیر تر است و از آنجا که کروناویروس جدید به افرادی حمله می کند که دچار ایمنی پایین هستند، تعادل pH بدن و تغییر به قلیایی می تواند به ما در مقابله با کرونا کمک کند. 

جان کلام آنکه آگاهی ضمن اینکه تمرکز و تسلط ما را در زندگی بیشتر می کند باعث پاسخ آگاهانه در برخورد با مسائل می شود و به درستی و به موقع متوجه موقعیت های خطر آفرین می شویم تا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در دام بیماری خطرناکی چون کرونا گرفتار نشویم.

از آن گذشته وارد کردن آگاهی و هشیاری در زندگی ضمن اینکه باعث سرزندگی بیشتر و افزایش سیستم ایمنی بدن می شود، موجب کاهش استرس و ایجاد تعادل PH خون و تغییر به سمت قلیایی می گردد که مجموعه این عوامل در کنار تغذیه مناسب، فعالیت جسمانی در طول روز و رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند سد مستحکمی در مقابل کرونا ویروس ایجاد کند و در نهایت منجر به کنترل وضعیت بیماری و قطع زنجیره انتقال در جامعه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه