English

محمد نوذری:

زیرساخت های گذرگاه های مرزی ایلام برای فعالیت تجاری آماده هستند

استاندار ایلام با اشاره به اینکه زیرساخت های سه گذرگاه مرزی چیلات، چنگوله و هلاله شمالی آماده شده است و انتظار می رود این گذرگاه ها برای انجام فعالیت تجاری با موافقت عراق گشایش یابند،گفت: باید مواردی همچون مراودات تجاری، صادرات و بهداشت و درمان نیز مد نظر طرفین باشد و عراق بسترهای لازم در این زمینه ها را فراهم کند.

زیرساخت های گذرگاه های مرزی ایلام برای فعالیت تجاری آماده هستند

به گزارش خبرگزاری موج ایلام،محمد نوذری استاندار ایلام در نشست هیات های ایرانی و عراقی که در محل استانداری ایلام برگزار شد افزود: گذرگاه چنگوله از طرف ایران به تصویب رسیده و زیر ساخت های آن از جمله آب، برق، فیبر نوری و جاده فراهم شده است و باید زیرساخت های مرز شهابی نیز به موازات چنگوله از سوی دولت عراق فراهم شود چرا که این گذرگاه نقشی مهم و حیاتی در اقتصاد مسائل راهبردی دارد.

 

 

 

 

 

 

وی با بیان اینکه در ایام اربعین نمی توان از مرز مهران برای فعالیت های تجاری استفاده کرد، اظهار داشت: گشایش مرز چنگوله یک ضرورت است تا در ایام اربعین مراودات تجاری و بازرگانی  تعطیل نشود و همچنین وجود این گذرگاه فرصتی ارزنده برای طرف عراقی به منظور مشارکت در سرمایه‌گذاری و افزایش فعالیت‌های تجاری و بازرگانی است.

استاندار ایلام به طرف عراقی پیشنهاد داد که یک هیات مشترک از  سوی عراق و ایران با هدف بررسی مشکلات و نیازهای این گذرگاه تشکیل شود و همچتین یک هیات از استان ایلام برای بازدید از زیرساخت‌های گذرگاه شهابی حضور یابند تا اقدامات زیرساختی گذرگاه شهابی مجازات مرز چنگوله پیش برود.

وی با اشاره به اینکه گذرگاه‌های چیلات و هلاله شمالی از سوی مسئولان کشور به تصویب به رسیده اند و زیرساخت‌های این دو گذرگاه از جمله راه دسترسی، برق، آب و جاده فراهم شده است و در صورت گشایش مرز چیلات علاوه بر مراودات تجاری، زائران اربعین از این مرز نیز می‌توانند عبور کنند، ادامه داد:هیات عراقی می بایست موضوع گشایش گذرگاه‌های چیلات و هلاله شمالی را از سوی دولت مرکزی عراق به طور جدی پیگیری کنند، چرا که فعالیت این گذرگاه ها نقشی موثر در مراودات تجاری و بازرگانی دو طرف خواهد داشت.

نوذری از هیات عراقی خواست بستر حذف روادید برای تجار و بازرگانان ایرانی با اولویت تجار استان ایلام را فراهم کنندتا کامیون داران ایرانی بتوانند  در داخل عراق تردد کنند،افزود:یک کارگروه مشترک مرزی برای پیگیری مصوبات و نکات مطرح شده در جلسات تشکیل شود که از طرف ایران معاونت های عمرانی و اقتصادی پیگیر مسائل مربوط به گذرگاه های مشترک مرزی هستند.

وی اظهار داشت:پیگیری مسائل و موضوعات مربوط به گذرگاه های مرزی و همچنین موارد مرتبط با تجار و بازرگانان به علت شیوع ویروس کرونا در یک سال و نیم گذشته دچار اختلال و وقفه شد اما آن مصوبات همچنان پیگیری می شوند و از هیات عراقی تقاضا داریم بازگشایی مرزهای چنگوله و چیلات را به صورت ویژه در دولت مرکزی عراق پیگیری و مطرح کند و همچنین آنها  نمایندگان خود را برای شرکت در کمیته ها و کارگروه‌های مشترک معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه طرف عراقی پذیرفت که زیرساخت های مرز شهابی همجوار با چنگوله را فراهم کند چرا که در طرف ایران زیرساخت ها فراهم شده است اما هنوز از سوی دولت عراق زیرساخت‌های مرز شهابی مهیا نیست،تصریح کرد:استان های میسان، واسط و دیالی به لحاظ فرهنگ و مذهب و حتی زبان اشتراکات زیادی دارد که باید با استفاده از این نقاط مشترک، روابط بین استان ایلام و عراق بیشتر شود.

بازگشایی گذرگاههای مرزی عراق نیازمند تصویب دولت مرکزی است

رئیس هیات گذرگاه های مرزی عراق با اشاره به اینکه بازگشایی گذرگاه های مرزی عراق با کشور ایران از جمله استان ایلام نیازمند تایید و تصویب دولت مرکزی عراق است،گفت: : یکی از مطالبات گشایش مرزها مربوط به گذرگاه چنگوله - شهابی است که در سال های اخیر با وجودی که هیات هایی از طرف ایران و عراق مصوباتی را در خصوص گشایش این مرز به امضا رسانند اما هنوز حرکت چندان مثبتی در این راستا صورت نگرفته است.

عمر عدنان الوائلی دراین  نشست افزود:در زمان نخست وزیر قبلی عراق یک کمیته مشترک برای تعیبن تکلیف گذرگاه های مشترک بین ایران و عراق تشکیل شد تا مشکلات فراروی گذرگاه‌ها مرتفع شود و اکنون نیز تقاضا داریم که این کمیته‌ها ذیل کنوانسیون مشترک 164 تشکیل شود.

وی اظهار داشت: باید دولت مرکزی عراق برای گشایش مرزهای چنگوله و هلالی شمالی اعلام موافقت کند و این هیات بعد از بازگشت به عراق مساله گشایش مرزهای چیلات و هلاله شمالی را نیز در هیات دولت مرکزی عراق مطرح خواهد کرد اما نکته مهم اینکه استان میسان به علت مشکلات فنی و زیرساختی هنوز آمادگی گشایش مرز هلاله شمالی را ندارد.

وی تصریح کرد:طبق تاکید وزارت امور خارجه عراق تمامی تفاهم نامه ها باید بر اساس کنوانسیون مشترک 164 باشد و نکته حائز اهمیت در زمینه صادارات و بازرگانی نیز حمایت از تولید داخلی و ممنوعیت واردات برخی محصولات به کشور عراق است.

رئیس هیات گذرگاه های مرزی عراق با بیان اینکه گشایش مرز شهابی موضوعی مهم و با اهمیت است، گفت: هنگام اربعین فعالیت‌های تجاری ۲ طرف مختل می شود بنابراین برای جلوگیری از تعطیلی فعالیت های بازرگانی، گشایش و فعالیت مرز شهابی- چنگوله اجتناب‌ناپذیر است.

عدنان الوائلی با اشاره به اینکه  باید دولت مرکزی عراق برای گشایش مرزهای چیلات و شهابی به توافق نهایی برسد و همچنین کمیته‌های مشترکی از سوی دولت‌های ایران و عراق برای پیگیری موضوعات و مصوبه های دوجانبه در خصوص این گذرگاه ها تشکیل شود، افزود:قول می دهم در خصوص گشایش گذرگاه‌های چنگوله و چیلات با مسئولان ارشد دولت مرکزی عراق مذاکره و در این خصوص نقاط مثبت این گذرگاه ها را برای مسئولان عراقی تشریح کنم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه