English

عبدالمالک شنبه ‌زاده:

۶ قلم اشیای تاریخی در ایوان کشف شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام از کشف ۶ قلم اشیای تاریخی در شهرستان ایوان از توابع استان ایلام خبر داد.

6 قلم اشیای تاریخی در ایوان  کشف شد

به گزارش خبرگزاری موج ایلام،عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام افزود:در پی گزارش‌های واصله، نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان با همکاری نیروی انتظامی شهرستان ایوان، تعداد ۶ قلم اشیای تاریخی از حفاران غیرمجاز آثار تاریخی  کشف‌ و ضبط کردند.

وی اظهار داشت:این اشیای تاریخی شامل سه عدد دستبند، یک عدد سکه، بخشی از ظرف مفرغی و یک عدد شی مدور است که پس از انجام بررسی‌های کارشناسی مشخص شد که اشیای مکشوفه از جنس مفرغ و مربوط به دوران تاریخی و دوران اواخر اسلامی و هزاره اول قبل از میلاد هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام  اظهار داشت:پس از دستگیری متهم، پرونده برای پیگیری به مراجع قضایی داده شد و ضبط شش قلم اشیای تاریخی در دستور کار قرار گرفت.

سایت موزه دره شهر ساماندهی می شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام از اختصاص 800 میلیون ریال اعتبار برای مرمت و سامان‌دهی سایت‌موزه شهر تاریخی سیمره واقع در شهرستان دره‌شهر خبر داد و تصریح کرد: با اختصاص 800 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی، سایت موزه شهر تاریخی سیمره واقع در شهرستان دره شهر سامان‌دهی می‌شود.

شنبه زاده با بیان اینکه عملیات سامان‌دهی سایت موزه شامل بهسازی مسیرهای گردشگری واقع در محدوده  شهر تاریخی سیمره با استفاده از مصالح بومی و سنتی است،گفت:شهر تاریخی سیمره از بزرگترین محوطه‌های تاریخی استان است که در دل خود بناهای تاریخی فراوانی جای داده است، به منظور جذب بیشتر گردشگران در این شهر تاریخی نخستین سایت موزه استان راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه سیمره جز نخستین آثار تاریخی ثبت شده استان ایلام در آثار ملی می باشد و محوطه تاریخی این شهر طبق مطالعات و کاوش های انجام گرفته مربوط به قرون اولیه اسلامی است،افزود:راه دسترسی مجتمع گردشگری چشمه قیر واقع در شهرستان دهلران بهسازی می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام با بیان اینکه با اختصاص 7 میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی، عملیات بهسازی و مرمت راه دسترسی به مجتمع گردشگری چشمه قیر شهرستان دهلران انجام می‌شود، اظهار داشت:این اثر طبیعی به عنوان یکی از آثار تفریحی، توریستی استان ایلام و با ظرفیت اقتصادی ویژه در7 کیلومتری شهر دهلران قرار دارد و سالیانه به ویژه در ایام نوروز افراد و گردشگران زیادی از این اثر طبیعی بازدید می‌کنند.

شنبه‌زاده با اشاره به اینکه چشمه قیر دهلران به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، تصریح کرد:چشمه قیر روان که ریشه در تاریخ بلند سرزمین ایلام دارد، از بی‌نظیرترین عجایب طبیعی این استان به شمار می‌رود برای رسیدن به این چشمه سیاه‌ رنگ باید از شهر دهلران به سمت بوستان جنگلی آبگرم حرکت کرد.

کار مطالعه و پژوهش شهر تاریخی سیروان انجام می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام از اختصاص اعتبار برای انجام مطالعه و پژوهش شهر تاریخی سیروان واقع در روستاری سرابکلان خبر داد و گفت:با اعتبار تخصیص یافته به مبلغ 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی پایگاه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کار مطالعه و پژوهش شهر تاریخی سیروان انجام می‌شود.

شنبه زاده با بیان اینکه مطالعه و پژوهش شهر تاریخی سیروان شامل بررسی و شناسایی، مستندسازی، مستندنگاری و تهیه پلان مدیریت است،افزود:بر این اساس بررسی و شناسایی باستان‌شناسی محوطه تاریخی سیروان، مطالعه طرح جامعه سرابکلان از منظر فرهنگی تاریخی و اجتماعی از جمله مهمترین موارد این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: محوطه تاریخی سیروان در دره سیروان و در کنار چشمه و رودخانه سرابکلان با 80 هکتار وسعت سال 1380به شماره 4165 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سرابکلان سیروان

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه