English

اسماعیل نجار در دیدار با امام جمعه ایلام:

هدف اصلی مدیریت بحران پیشگیری از بروز حوادث است

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه هدف اصلی مدیریت بحران پیشگیری از بروز حوادث است، گفت: مدیریت شرایط بعد از وقوع حادثه و تلاش برای ایجاد زندگی عادی در بین مردم حادثه دیده در سریع ترین زمان ممکن است که اجرای این آیین نامه در تحقق این اهداف تاثیرگذار خواهد بود.

هدف اصلی مدیریت بحران پیشگیری از بروز حوادث است

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، اسماعیل نجار دردیدار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام افزود: باید خسارت های جانی و مالی در زمان وقوع حوادث کاهش یابد و در ساخت و سازها باید جدیدترین علوم و فنون ساختمان سازی رعایت شود تا در برابر وقایعی چون سیل و زلزله مقاوم باشند.

وی با بیان اینکه مقاوم سازی ابنیه های روستایی از اهمیت زیادی برای دولت برخوردار است، اظهار داشت:در حال حاضر پنج میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد و طبق قانون هر سال ۲۰۰ واحد به این تعداد اضافه می شود.

وی تصریح کرد: گستره رودخانه ها و روان آبهای کشور ۱۴۷ هزار کیلومتر است که از این رقم ۷۰ هزار کیلومتر آن در مسیر مراکز جمعیتی است که در صورت بروز هرگونه باران شدید، وجود این رودخانه ها مخاطره آمیز است که باید این مراکز جمعیتی قبل از بروز هر حادثه ای ساماندهی شوند.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشوربا بیان اینکه ۶ درصد از منابع در اختیار دولت برای مدیریت بحران ها در طول سال هزینه می شود،خاطرنشان کرد: سه درصد از اعتبارات مدیریت بحران برای پیشگیری و سه درصد نیز برای مقابله در نظر گرفته می شود.

نجارافزود: ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در جریان سیلاب های رخ داده سال ۹۸ کشور و ۱۲۰ هزار میلیارد ریال نیز برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه هزینه شده است.

معاون وزیر کشور به تدوین و اجای آیین نامه ۲۸۰۰ برای مقابله با حوادث و بحران ها اشاره و اظهار داشت:اجرای دقیق این آیین نامه باعث کاهش حوادث جانی و مالی در زمان وقوع حوادث می شود.

نجار تصریح کرد: پس از زلزله رودبار در سال ۶۸ آیین نامه ۲۸۰۰ با محتوای پیشگیری و مدیریت بحران تدوین و ابلاغ شد که البته این آیین نامه تاکنون چهار بار مورد ویرایش قرار گرفته که آخرین ویرایش آن بعد از وقوع زلزله سرپل ذهاب در سال ۹۶ انجام گرفت.

همچنین نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز در این دیدار با اشاره به اینکه  پیشگیری و مدیریت قبل از حوادث از توصیه های اکید دین اسلام است که در جامعه کنونی ما کمرنگ شده است،گفت: در آموزه ها و سیره های اهل بیت (ع) پیشگیری از بحران و حوادث به کرات بیان شده اما در زندگی روزمره کنونی این آموزه ها عملیاتی نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار افزود: البته در سال های اخیر اقدامات مناسبی در حوزه های منابع طبیعی و آبخیزداری انجام گرفته که نهال کاری ۱۰ هزار هکتار از بیابان های جنوب استان، ۶۰ هزار هکتار جنگل کاری و اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری از جمله اقدامات استان در مهار و کنترل نزولات جوی است.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق مشاهده می شود که حریم رودخانه ها به علت ساخت و سازهای غیرمجاز عمرانی یا مسکونی کوچک و آسیب پذیر شده است به گونه ای که با کوچکترین تندآب و سیلاب می تواند خسارت های عدیده ای را ایجاد کند،اظهار داشت: بروز سیلاب و ایجاد خسارت به تاسیسات و ابنیه ها حاصل ضعف دانش مدیریتی است که پیش از ایجاد ساخت و سازها مکان یابی درست را انجام نداده اند.

امام جمعه ایلام از ساخت و سازهای غیراصولی مسکونی شهری انتقاد و تصریح کرد: ساختمان سازی های غیراستاندارد در زمان بروز حوادثی همچون زلزله می تواند حادثه خیز و بحران ساز باشد.

وی خواستار ایجاد اماکنی در داخل شهرها برای تجمع مردم در زمان بروز حوادثی چون زلزله یا سیلاب شد و خاطرنشان کرد: در این گونه مواقع تجمیع مردم در یک مکان نزدیک یا داخل شهر خدمات رسانی به آنها تسهیل می یابد و همچین اینگونه اماکن برای برگزاری مراسمات خاص چون رژه، راهپیمایی و انواع تجمع ها کاربرد دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه