English

آیت قیصربیگی عنوان کرد:

ملاحظات رسانه ای از نگاه پدافند غیرعامل در شرایط جنگ روانی

سرپرست اداره کل پدافندغیرعامل استان ایلام گفت: امروز در این مقطع حساس و تاریخی که دشمن با جنگ اقتصادی و روانی تمام توان و ابزار تبلیعاتی و رسانه ای خویش را برای ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه بکار گرفته است، نیازمند وحدت، انسجام و هوشیاری بیش از پیش به ویژه در حوزه رسانه و فضای مجازی هستیم.

ملاحظات رسانه ای از نگاه پدافند غیرعامل در شرایط جنگ روانی

به گزارش خبرگزاری موج ایلام ، آیت قیصربیگی افزود: دشمنان این مرز و بوم وقتی در تقابل پدافتدی و رویاروی مستقیم، توان مواجه با جمهوری اسلامی را در خود نمی بینند، روی به شیوه های مذبوحانه برای ضربه زدن به کشور آورده اند. آنها پس از اعمال ظالمانه ترین تحریم ها، جنگ اقتصادی را با پشت بند جنگ روانی بطرز گسترده ای در دستور کار خود قرار داده اند.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی دشمن از به راه انداختن جنگ روانی، هدف قرار دادن افکار عمومی و ناتوان نشان دادن مسئولان در حل مشکلات آنان است،اظهار داشت: آنها از یک طرف با تحریم های بی سابقه که حتی در این شرایط کرونایی دارو و درمان را نیز تحریم کرده اند، نوک پیکان را بطرف مردم گرفته اند و از طرفی با استفاده از تمامی ابزار و امکانات رسانه ای و تبلیعاتی خود سعی در ناکارآمد نشان دادن عملکرد مسئولان دارند.

سرپرست اداره کل پدافندغیرعامل استان ایلام تصریح کرد: از آنجا که نقش رسانه در جهت دهی افکار عمومی مهم و حائز اهمیت است، دشمن حساب ویژه ای بر این مقوله بسیار مهم باز کرده است. آنها برای مدت هاست از رسانه بعنوان ابزاری برای دستکاری در فرهنگ و باور کشورها به منظور سلطه بر منابع آنها و رسیدن به مقاصد شوم خود استفاده می کنند.

قیصربیگی افزود: در این راستا اندیشکده‌های آمریکایی و صهیونیستی سالهاست که اصول سلطه رسانه ای خود را بر کشورهای مورد نظر بصورت آشکارا به نیروها و عناصر بورسیه خود تدریس کرده تا از این طریق بتوانند افکارعمومی را به نیابت از قدرت‌های استکباری آماده تغییراتی کنند که با منافع کشورهای مورد هدف ناهماهنگ و در تضاد باشد.

وی خاطرنشان کرد:یکی از راهبردهای اصلی رسانه‌ای عملیات سلطه، هدف قرار دادن اقتدار ملی کشورها در شرایط تحریم و تهدید است و بنابراین، آنها از طریق جنگ روانی حجم عظیمی از اخبار و اطلاعات جعلی تولید می‌کنند که قلب اقتدار ملی کشور هدف را نشانه می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ویژگی اصلی این نوع اخبار آشکار نبودن ماهیت واقعی آنها است، به طوری که مخاطب عام در نگاه اول هرگز متوجه هدف نهایی این‌گونه خبرها نمی شود و چه بسا به همین دلیل پس از باور آنها نسبت به بازنشر اخبار یاد شده در فضای مجازی اقدام نماید.

سرپرست اداره کل پدافندغیرعامل استان ایلام گفت:این اقدامات در ماه‌های اخیر از طریق القای گزاره هایی چون بی تفاوت نشان دادن مسئولان نسبت به مشکلات معیشتی مردم، سیاه نمایی عملکرد مسئولان و زیرسئوال بردن دستاوردها، بزرگنمایی مشکلات و کم رنگ نشان دادن اقدامات، بی اعتماد کردن مردم نسبت به گزارشات و آمارهای رسمی مسئولان و ... شدت گرفته است.

قیصربیگی افزود: اگرچه پیداش فضای مجازی می تواند یک فرصت مغتنم در عصر ارتباطات باشد اما این تحول نوظهور تهدیدات خاص خود را نیز دارد به ویژه آنکه مدیریت اغلب پیام رسان هایی که در این فضای بیکران فعالیت می کنند خارج از کشور اداره می شوند. از این رو روزانه خروارها اخبار و اطلاعات بصورت پنهان و غیرمحسوس در کشورهای هدف بارگذاری می شود و از طریق فضای بی نام و نشان مجازی انتشار پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در این بین گاها مخاطب عام به دلیل پنهان بودن ماهیت حقیقی اینگونه اخبار ممکن است گول ظاهر آنها را بخورد و ناخواسته به عاملی در باز نشر این گونه اخبار مبدل شود. نکته مهم اینکه دامن زدن به این حرکات از سوی رسانه‌های داخلی به هر بهانه ای خطرناک‌تر از اثر رسانه های بیگانه است چراکه به دلیل داخلی بودن رسانه، گاها باورپذیری آنها بیشتر می شود.

وی اظهار داشت: بنابراین، باید مواظبت کرد که افراد ناخواسته در دام مهندسی افکار عمومی که دشمن در گستره فضای مجازی پهن کرده است، گیر نیفتند.آنها چنان واژه های خود را بصورت هدفمند رنگ و لعاب می زنند که اغلب فاش کردن ماهیت کلمات سخت می شود اما برآیند همه آنها یکی است و آن نشانه گرفتن قلب اعتماد عمومی است. 

سرپرست اداره کل پدافندغیرعامل استان ایلام گفت: در شرایط جنگ روانی که تمام زور و توان دشمن بر ناامید کردن مردم از مسولان است، بایست مواظب کرد که مبادا حاصل و برایند گفتار و نوشتار رسانه ای ما همان چیزی باشد که دشمن برای ایجاد آن حاضر است میلیارد ها دلار هزینه کند.

قیصربیگی افزود: از نگاه پدافند غیرعامل در عرصه مدیریت رسانه آنچه حائز اهمیت بوده این است که رسانه‌های داخلی اولا به لحاظ حرفه ای می بایست قادر به تشخیص لایه های پنهان اخبار و اطلاعات باشند و در ثانی با امید آفرینی واقع بینانه در این شرایط حساس حفاظت از اقتدار ملی و اعتماد عمومی را وظیفه ذاتی خود بدانند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه