English

پیگیری های استاندار ایلام در حوزه مسکن محرومان استان:

ایلام یکی از استان های پیشرو کشور در زمینه احداث مسکن محرومان به شمار می رود

یکی از دستاوردهای مهم و بی بدیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید در استان ایلام انقلاب در ساخت و ساز مسکن به ویژه برای محرومان بوده است.

ایلام یکی از استان های پیشرو کشور در زمینه احداث مسکن محرومان به شمار می رود

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، در این زمینه استاندار ایلام به همراه مسئولان مرتبط با رایزنی ها و پیگیری های فراوان زمینه حضور چندباره نهادهای و سازمان های درگیر در کار ساخت و ساز مسکن به استان فراهم کرد و طی نشست های متعدد تفاهم نامه‌های بسیار خوبی با دستگاه های متولی ایجاد نمود بطوریکه امروز استان ایلام در این حوزه یکی از استان های پیشرو در کشور به شمار می رود که در ادامه به اختصار به موضوع پرداخته می شود.

در ارتباط با کم و کیف ساخت و ساز مسکن در استان ایلام در حوزه مسکن و شهرسازی می توان گفت که در مجموع کار ساخت ۲۶ هزار و ۴۶۸ واحد مسکونی در قالب دو طرح مهم مسکن مهر (۱۶ هزار و ۴۷ واحد) و طرح اقدام ملی (۱۰ هزار و ۴۳۹ واحد) در دستور کار دولت نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم بوده است که از این میزان تا پایان دولت دهم ۷ هزار و ۹۰۲ واحد معادل ۳۰ درصد، در دولت یازدهم ۳ هزار و ۷۸۴ واحد معدل ۱۴ درصد، از دولت دوازدهم تاکنون ۴ هزار و ۳۶۱ واحد مسکونی معادل ۱۶ درصد ساخته شده است و تا پایان سال مالی دولت دوازدهم نیز کار ۱۰ هزار ۴۲۱ واحد مسکونی معادل ۳۹ درصد به اتمام می رسد.

در دولت دوازدهم و از زمان حضور قاسم سلیمانی دشتکی بعنوان نماینده عالی دولت در استان در مجموع کار ۱۴ هزار و ۷۸۲ واحد مسکونی شهری معادل ۵۵ درصد کل ساخت مسکن استان در قالب دو طرح مهم مسکن مهر و اقدام ملی مسکن در دستور کار بوده است که تاکنون کار ۴ هزار و ۳۶۱ واحد مسکونی به اتمام رسیده و قرار است تا پایان سال مالی دولت دوازدهم نیز کار ۱۰ هزار ۴۲۱ واحد دیگر نیز به اتمام برسد.

اما نکته مهم و حائز اهمیت در این مقوله بحث ساخت مسکن محرومان است. سلیمانی دشتکی در طول ۴۰ ماه سکانداری استانداری ایلام همواره نگاه خاص و ویژه‌ای به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه داشته تا در این حوزه قدم های خوبی برداشته شود. بر این اساس در ساخت مسکن محرومان می توان به تفاهم نامه ساخت بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در سفر روسای سازمان برنامه و بودجه کشور، بنیاد مسکن و کمیته امداد کشور در تاریخ ۳ مهر ماه سال جاری به استان، تفاهم نامه ساخت ۱۱۰۰ واحد مسکونی در سفر معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثار گران کشور در تاریخ ۳ شهریور ماه سال جاری و تفاهم نامه ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی با مشارکت کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد مسکن در سفر معاون بنیاد مستضعفان در تاریخ ۲۱ مرداد ماه سال جاری برای مددجویان استان اشاره کرد که می بایست تا پایان دولت به بهره برداری برسد.

در خصوص ساخت مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در حوزه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز باید گفت که در دولت تدبیر و امید و از سال ۹۲ تاکنون کار ۱۵ هزار و ۹۰۹ واحد مسکونی در دست ساخت بوده که قریب ۹ هزار واحد آن در دولت دوازدهم قرار داشته که از این میزان ۲ هزار واحد مسکونی برای محرومان است که در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد است و بایست تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری برسد. 

بنابراین، در دولت دوازدهم و در زمان حضور قاسم سلیمانی دشتکی در استان ایلام در مجموع کار ساخت و ساز ۲۵ هزار و ۸۸۲ واحد مسکونی شروع شده است که تاکنون از این میزان کار ۱۱ هزار و ۳۶۱ واحد به اتمام رسیده است و باقیمانده بایست تا پایان دولت به اتمام برسد.

پیگیری های استاندار ایلام در حوزه محرومیت زدایی

استان ایلام دارای ۶۰۷ روستا با جمعیت ۱۸۲ هزار نفر است که تنها در طول سه سال گذشته در دولت تدبیر و امید ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش‌های عمرانی و خدماتی برای توسعه زیرساخت روستایی و محرومیت‌زدایی این استان هزینه شده است. بررسی آمار و ارقام منتشر شده در راستای بسترسازی محرومیت‌زدایی و تجهیز روستاها به عنوان مهم‌ترین شاخص اقتصادی و توسعه جامعه، حاکی از آن است که از آغاز دولت تدبیر و امید تاکنون اقدامات قابل توجه ای از جمله ضریب نفوذ گاز روستایی استان از ۳۱ به ۹۴ درصد، ضریب پوشش اینترنت روستایی به بیش از ۸۰ درصد، پوشش ۹۹ درصدی آبرسانی روستایی استان و رتبه نخست استان از نظر آب شرب روستایی در کشور صورت پذیرفته است.

در این میان نقش استاندار ایلام و پیگیری های و تلاش های جهادی وی در این میان مهم و تعیین کننده بوده است. در این راستا سلیمانی دشتکی در ابتدا و در یک حرکت انقلابی با تشکیل قرارگاه سازندگی محرومیت زدایی مشارکت فعالانه ارگان ها و نهادهای قدرتمندی چون بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری، قرارگاه محرومیت زدایی سپاه و ... را سبب شد و در این زمینه اقدامات ارزشمندی نیز انجام گرفت.

سلیمانی دشتکی بلافاصله پس از تشکیل قرارگاه سازندگی محرومیت زدایی در روز جمعه ۲۳ خرداد ۹۹ به همراه مجموعه مسئولان استان به شهرستان تازه تاسیس هلیلان سفر کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این شهرستان محروم قرار گرفت. وی دو روز بعد یعنی در تاریخ ۲۵ خرداد ماه به تهران رفت و در دیدار های جداگانه با رئیس بنیاد مستضعفان کشور، رئیس بنیاد علوی و دیگر مسئولان بنیاد و سپس در ۲۶ خرداد ماه در دیدار با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و مجموعه مسئولانه این نهاد و معاونین سازمان برنامه و بودجه کشور دیدار کرد و در ارتباط با مسائل و مشکلات مناطق محروم استان بحث و رایزنی نمود و از مسئولان مذکور برای سفر به استان و بازدید از مناطق محروم دعوت بعمل آورد.

 حاصل این حرکت جهادی استاندار منتج به سفر دکتر امید معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری در ۷ تیرماه ۹۹ و سفر دکتر منصوری رئیس بنیاد علوی در ۲۱ مرداد ماه به استان جهت بازدید از مناطق روستایی و محروم استان شد. به یقین خروجی و حاصل این رفت و آمد ها در تاریخ محرومیت زدایی استان حائز اهمیت است چراکه مجموعه رایزنی‌ها و تلاش ها به ثمر نشست و استاندار ایلام که در اولین قدم در جهت رفع محرومیت زدایی باعث ارتقای بخش هلیلان به شهرستان شده بود در گام دوم نظر بنیاد مستضعفان را برای تحت پوشش قرار دادن این منطقه محروم به عنوان دومین شهرستان استان در بحث محرومیت زدایی جلب نمود. نکته حائز اهمیت این است که استان ایلام جزو معدود استان هایی است که توانسته دو شهرستان را تحت پوشش محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان قرار دهد.

حاصل رایزنی های استاندار ایلام در مرکز و دعوت از مسئولان نهادها، ارگان ها و سازمان های متولی امر محرومیت‌زدایی چون بنیاد مستضعفان و معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری به استان دستاوردهای ارزشمندی دیگری نیز چون اختصاص ۱۶۵ میلیارد تومان تسهیلات  ارزان قیمت و ۱۵ میلیارد تومان برای کار عمرانی در مناطق روستایی و محروم استان توسط معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری، اختصاص ۵۰ میلیارد تومان در امر محرومیت زدایی شهرستان ملکشاهی، اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای محرومیت زدایی هلیلان توسط بنیاد مستضعفان و ... در پی داشت.

اما کار مهم دیگر استاندار ایلام در بحث محرومیت زدایی که می تواند نقطه عطفی در این مقوله بسیار مهم بشمار رود ارتقای نمایندگی و استقرار اداره کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای اولین بار در استان بود. از آنجا که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در بحث محرومیت زدایی یک نهاد توانمند و تاثیرگذار بوده و نمایندگی این نهاد در استان تحت اداره کل این بنیاد در استان کرمانشاه اداره می‌شده رایزنی‌های استاندار ایلام سرانجام نتیجه داد و  باعث استقرار این اداره کل در استان ایلام شد. استقلال و ایجاد اداره کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در ایلام از آنجا حائز اهمیت است که با حضور این ستاد جمع نهادها، ارگان ها و بنیاد های محرومیت زدایی در استان کامل شد.

در حوزه محرومیت‌زدایی و ساخت مسکن به ویژه مسکن محرومان استان با اقدامات مهم و اساسی که انجام شده می توان گفت که انقلابی در این حوزه شکل گرفته است. در این زمینه می‌طلبد دست اندرکاران امر نسبت به اتمام طرح و برنامه های نیمه تمام اهتمام جدی داشته باشند تا از فرصت بدست آمده برای توسعه و رفع محرومیت استان نهایت استفاده شود. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه