English

مدیرکل کتابخانه های استان ایلام:

بیش از ۵۷۱ هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان ایلام وجود دارد

مدیرکل کتابخانه های استان ایلام گفت: بیش از 571 هزار جلد کتاب در سطح کتابخانه های استان ایلام وجود دارد که بیشترین رده آنها در حوزه ادبیات،دین و مذهب،علوم اجتماعی ،تاریخ و جغرافیا و در سایر منابع نیز کتابهای دیگری موجود است که در اختیار آحاد مختلف جامعه هدف قرار می گیرد.

بیش از 571 هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان ایلام وجود دارد

سمیه حیدری در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج در ایلام با اشاره به اینکه 93 کتابدار در سطح استان مشغول خدمات دهی فرهنگی به آحاد مختلف مردم هستند،افزود: نهاد کتابخانه های عمومی کشور نهادی غیر دولتی است که از لحاظ مالی با مشکلات زیادی مواجه است اما با همت مسئولان کشور این قوانین در حال اصلاح است و تاکنون بحث افزایش 50 درصدی حقوق اعمال نشده و منابعی برای تامین آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تمامی شهرستانهای استان کتابخانه دارند اما در برخی شهرستانها محدود است،اظهار داشت: خیران تاکنون به صورت مستقیم در امر کتابخانه ها مشارکت نکرده اند اما با ریزنی های انجام شده برای جذب اعتبارات و اهداء زمین اقداماتی صورت گرفته و در سال جاری این عزیزان بیش از 36 هزار جلد کتاب به کتابخانه های استان اهداء کرده اند.

مدیرکل کتابخانه های استان ایلام به ایجاد کتابخانه در روستاهای استان اشاره کرد و تصریح کرد:روستاهایی که دارای ظرفیت مناسبی هستند و جمعیت آنها بالای دو هزارو 500 نفر باشد و با سایر کتابخانه فاصله داشته باشند اگر اهالی منطقه زمین اهداء کنند از طریق اعتبارات استانی و نهادهای حمایتی نسبت به احداث کتابخانه اقدام خواهد شد.

حیدری با اشاره به اینکه در سطح استان 51 کتابخانه ثابت کد دار وجود دارد که از این تعداد 30 کتابخانه شهری،14 کتابخانه روستایی و 7 کتابخانه مشارکتی هستند،خاطر نشان کرد: در حال حاضر کتابخانه سیار در سطح استان ایلام وجود ندارد اما با رایزنی های انجام شده با سپاه امیرالمومنین (ع) استان و شهرداری ایلام قرار است که به صورت مشارکتی خودروئی در اختیار کتابخانه های استان قرار گیرد تا بتوانیم خدمات سیار را درسطح شهرستان ایلام ،مناطق حاشیه نشین و روستاهای اطراف ارائه کنیم .

مدیرکل کتابخانه های استان ایلام با اشاره به اینکه در سال جاری 5 کتابخانه در اقصی نقاط استان در دست احداث قرار دارد،گفت:کتابخانه دشت عباس دهلران آماده افتتاح می باشد و کتابخانه سردار شهید قاسم سلیمانی در منطقه بانبرز شهر ایلام 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کتابخانه ارکواز شهرستان ملکشاهی دارای 70 درصد پیشرفت فیزیکی، کتابخانه روستای وارگه شهرستان چرداول با پیشرفت فیزیکی 50 درصد و کتابخانه شماره 2 شهرستان دره شهر با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت هستند که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به اتمام برسند.

خانم حیدری با اشاره به اینکه قرنطینه های خانگی کرونایی فرصت مناسبی است که مردم با کتاب و کتابخوانی آشتی کنند،افزود: کتابخانه های استان در سه ماهه اول ورود کرونا به استان تعطیل بودند و در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری در سه مرحله بازگشایی شدند و در ابتدا کتابداران یک روز در میان در محل کار حاضر می شدند و کتابخانه در چندین مرحله نیز گندزدائی شدند و استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی برای مراجعه کنندگان اجباری است.

وی با بیان اینکه کتابخانه ها در شهرستانهای قرمز تعطیل هستند و هیچگونه خدماتی ارائه نمی کنند،اظهار داشت: کتابخانه مرکزی شهر ایلام پس از خروج منطقه از حالت قرمز علاوه بر ماسک و ضد عفونی، توسط نگهبانان نیز تب سنجی انجام می شود و در حال حاضر رعایت پروتکل های بهداشتی به طور کامل رعایت می شود.

مدیرکل کتابخانه های استان با اشاره به اینکه بدلیل شیوع بیماری کرونا هیچگونه تجمعاتی در داخل کتابخانه ها صورت نمی گیرد، تصریح کرد: در مناطق قرمز استان ، کتابداران به صورت دورکاری سفارشات مشتریان را انجام می دهند.    

  

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه