English

گزیده اقتصادی روزنامه های ۱۱ آبان در موج؛

روزهای پایانی دلار ۴۲۰۰/بورس با وعده‌های سبـز همچنان قرمـز!/احتمال افزایش یارانه نقدی

تصمیم سه وزارتخانه برای بازگشت تعادل به بورس​، تکیه بر باد، افزایش شفافیت شرط رونق تولید و پنج مطالبه فوری از دولت سایر عناوین اقتصادی مهم امروز روزنامه‌ها هستند.

روزهای پایانی دلار ۴۲۰۰/بورس با وعده‌های سبـز همچنان قرمـز!/احتمال افزایش یارانه نقدی

به گزارش خبرگزاری موج؛ گزیده صفحات اقتصادی روزنامه های امروز سه شنبه 10 آبان ماه که بیشتر مطالب آنها حول محور حذف ارز 4200 تومانی و نوسانات شاخص های بورس در آینده   اختصاص داشت را می توانید در موج بخوانید.

قمارخانه ترکیه

روزنامه وطن امروز نوشت: شرایط اقتصادی ترکیه با سیاست‌های داخلی و خارجی رجب طیب اردوغان هر روز بدتر می‌شود. افزایش تورم و بدهی خارجی در کنار کاهش ارزش لیر در یک سال اخیر، اقتصاد ترکیه را در آستانه بحران قرار داده است. 

در یک سال نزدیک 38 درصد ارزش لیر نسبت به دلار کاهش داشته است. البته این اتفاق ناظر به یک سال اخیر نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد از 2011 تا 2021 بیش از 500 درصد ارزش لیر کاهشی بوده است.  به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران در این کشور چه به صورت بلندمدت و چه به صورت کوتاه‌مدت با توجه به کاهش ارزش لیر، اگر ضرر نکرده باشند، در کسر تورم مسکن- کاهش ارزش پول ترکیه، سودی هم نکرده‌اند.
بر اساس این گزارش میانگین قیمت مسکن در ترکیه در ژوئن 2021 (خرداد- تیر 1400) نسبت به مدت مشابه سال قبل 29 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در همین بازه زمانی قیمت لیر نسبت به دلار بیش از 30 درصد کاهش ارزش داشته است. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران در مسکن ترکیه نه تنها سود نکرده‌اند، بلکه 10 درصد ضرر نیز کرده‌اند.  
 
از سوی دیگر این در حالی است که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در کشورمان در همین بازه زمانی (خرداد 1400 نسبت به خرداد 1399) بیش از 56 درصد افزایش یافته است. به عبارت ساده‌تر خریداران خانه در ترکیه 60 درصد به نسبت فرصت مشابهی که برای خرید خانه در ایران داشتند، ضرر کردند (با احتساب تغییر قیمت دلار در ایران). 
 
پیش از تغییر این قوانین، متقاضیان کسب شهروندی ترکیه باید خانه‌هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می‌خریدند اما بر اساس قوانین جدید این رقم به یک‌چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش یافته است. 
 
البته در کنار این امتیازات، ترکیه تکالیفی را برای سرمایه‌گذاران خود مشخص می‌کند: با توجه به اینکه خرید مسکن در این کشور مقدمه اقامت است، خریداران تا ۳ سال امکان فروش و تبدیل به نقد کردن مسکن خود را ندارند، از سوی دیگر در این کشور اساسا مسکن کالایی سرمایه‌ای مانند کشورمان نیست که به مرور زمان و جلوتر از تورم، افزایش قیمت داشته باشد. این کشور با وضع مالیات‌های مختلف مانند عایدی سرمایه مسکن، خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس، کالای مسکن را تبدیل به کالایی مصرفی کرده و سرمایه‌گذاری در آن حداقل برای شهروندان این کشور مرسوم نیست. از سویی نکته قابل توجه، تعمیق افزایش ضرر و زیان شهروندان ایرانی سرمایه‌گذار در بازار مسکن ترکیه‌ است. 
 
اردوغان با سیاست‌های اشتباه خود ترکیه را در آستانه بحران‌های سیاسی و اقتصادی قرار داده است. اخراج سفرای کشورهای خارجی، سیاست‌های غلط پولی و مالی، لشکرکشی به سوریه و عراق، تنش مرزی با یونان و قبرس و ماجراجویی‌ها در منطقه قفقاز شاهکار اردوغان در چند سال اخیر بوده است.  
 
به عبارت دقیق‌تر این شرایط ادامه دار خواهد بود و در سنوات آتی هر چه بیشتر شاهد کاهش ارزش لیر در برابر دیگر ارزها بویژه دلار خواهیم بود. این یعنی اساسا سرمایه‌گذاری جهت حفظ ارزش پول یا در حالت خوش‌بینانه افزایش ارزش پول در ترکیه، اقدامی نابخردانه به نظر می‌رسد. در روزهای اخیر اما ترکیه شاهد صحنه‌های جدیدی است که چندین سال بود خبری از آن نبود.
 
از جمله صف تخم‌مرغ در چند هفته گذشته بسیار خبرساز شد؛ صف‌هایی که گاه منجر به درگیری فیزیکی بین شهروندان این کشور شده است. بر اساس گزارش‌ها میزان تورم محصولات خوراکی در این کشور شدت بیشتری داشته است. 

 

تکیه بر باد
 

ر‌وزنامه شرق نوشت: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور پیشین ایران، در جریان تصویب بودجه سال 1400 و گیرودار آن با مجلس جمله‌ای گفت که سپس بسیار نقل شد؛ جهانگیری در چنین روزهایی در آبان ماه سال گذشته گفت «بودجه، چوب ادب سیاست‌مداران است، به‌ویژه سیاست‌مدارانی که شعار می‌دهند! بودجه، همه را ادب می‌کند و سر خط می‌آورد».

کم‌کم بحث بودجه ۱۴۰۱ داغ می‌شود؛ بودجه‌ای که رشد هشت درصدی را هدف قرار داده که خود بالقوه جای حرف‌وحدیث فراوان دارد. اما بودجه سال 1400 بودجه‌ای بود که حداقل از یک جنبه حرف ‌و نقل فراوان درباره آن به وجود آمد و آن پیش‌بینی فروش روزانه 2.3 میلیون بشکه نفتی بود که در آن وجود داشت که با توجه به شرایط سیاسی کشور به باور بسیاری کارشناسان خوش‌بینانه و دور از واقعیت بود.

عملکرد بودجه سال 1400 تاکنون این باور را تأیید می‌کند. بنا به گزارش‌ها در چهار‌ماهه نخست سال 1400 تنها 9 درصد از درآمدهای نفتی پیش‌بینی‌شده محقق شد. میزان تولید نفت ایران در بالاترین میزان خود پس از انقلاب به چهار میلیون بشکه رسید و با کسر میزان مصرف داخلی، ایران در دوره اوج صادرات نفت، 2.5 میلیون بشکه در روز صادر می‌کرد. زمانی که تحریمی در کار نبود و وضعیت حفاری و برداشت و بازاریابی نفت در بهترین حالت قرار داشت.

چرایی تصویب بودجه‌ای با چنین رقم غیرواقع‌بینانه‌ از میزان صادرات نفت، توسط مجلسی که همراهی چندانی با دولت نداشت و شعار بودجه بدون نفت را نیز سرلوحه کرده بود، سؤالات زیادی به همراه آورد؛ از‌جمله می‌توان به این جمله قالیباف، رئیس‌ مجلس، دراین‌باره در روز تقدیم بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد که گفته بود «عدم اتکای بودجه به نفت مسئله‌ای مهم است که این مسئله همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری است، چراکه اتکای بودجه به نفت، شر مطلق و تکیه بر باد است». اما چرا مجلس تکیه بر باد کرد، سؤالی است همچنان بی‌پاسخ. درمورد این مسئله هر دو طرف مدعی هستند. 

الیاس نادران، نماینده اصولگرای مجلس، پیش‌بینی 2.3 میلیون بشکه‌ای نفت در بودجه را به گردن دولت می‌اندازد و اساسا آن را سیاسی می‌بیند. نادران اسفند سال 1399 گفت که زنگنه، وزیر نفت وقت، با حضور در مجلس گفته بود: «اگر شرایط سیاسی کشور را به‌گونه‌ای فراهم کنید تا اینکه خارجی‌ها به ما اجازه صادرات دهند و البته ۶۰۰ میلیون دلار هم سرمایه در اختیارم بگذارید، پس از سه ماه ظرفیت صادرات را به ۲.۳ میلیون خواهم رساند».

اما بنا بر گفته نماینده اصولگرای مجلس، این شرط آقای زنگنه، یعنی سازش در خارج برای صدور نفت و وابسته‌کردن بودجه به آن، اهرمی سیاسی است برای فشار در جهت توافق بین‌المللی: «اینها پیش‌شرط‌های بسیار سختی بود، البته نه به لحاظ مالی، چرا‌که کشور در گیر‌و‌دار این چند میلیون دلار نخواهد بود. اما اینکه حاکمیت را تحت فشار قرار دهند تا شرایط سیاسی را به نحوی دربیاورند که امکان بیشتری برای صادرات نفت پیدا کنند و در حقیقت بودجه را اهرمی برای فشارهای سیاسی در نظر گرفته‌اند تا اینکه سازش صورت بگیرد، ما این موضوع را تحمل نکردیم و از دوستان مشورت گرفتیم که بودجه با حداقل وابستگی به نفت بسته شود». 

اما بسته نشد و وابستگی به نفت در بودجه 1400 چنان بالا است و چنان محقق نشده است که «شمس‌الدین حسینی»، نماینده مجلس شورای اسلامی، مردادماه امسال گفت: «مهم‌ترین بخش درآمدی بودجه فروش نفت است، با توجه به کاهش درخور‌توجه درآمدهای نفتی، دولت باید لایحه متمم بودجه را ارائه دهد و محل جدید تأمین این درآمد را تعیین کند؛ چون کسری قابل ملاحظه‌ای در این بخش خواهیم داشت». اتفاقی که نیفتاد و دولت از ارائه متمم بودجه خودداری کرد تا مثل تمام دولت‌های گذشته عمل کرده باشد و بدون متمم بودجه سال را به سر بیاورد.

 

۷۰ درصد مشاغل استان‌های مرزی، غیررسمی است​

 

روزنامه فرهیختگان نوشت: طبق بررسی‌های مستند، از 53 درصد اقتصاد غیررسمی در کشور، حدود چهار درصد آن را اقتصاد غیرقانونی تشکیل می‌دهد. اقتصاد غیرقانونی شامل تولید و توزیع کالا و خدمات غیرقانونی مانند موادمخدر، مشروبات الکلی و... است. 12 درصد اقتصاد ایران را اقتصاد غیرثبتی شامل می‌شود که گرچه ماهیت قانونی دارند اما به دلیل کوچکی مقیاس یا توسعه‌نیافتگی از دید و کنترل دولت مخفی مانده‌اند.

گزارش مرکز آمار نشان می دهد به‌لحاظ تعداد شاغلان، از 13میلیون و 496هزار شاغل غیررسمی، بیش از 2میلیون نفر آنان در استان تهران قرار دارند. پس از تهران، یک‌میلیون و 138هزار نفر از آنان در خراسان‌رضوی مستقرند. استان‌های آذربایجان‌شرقی، مازندران، اصفهان، خوزستان، فارس، آذربایجان‌غربی، گیلان و کرمان به ترتیب با 837هزار نفر، 764هزار نفر، 729هزار نفر، 686هزار نفر، 671هزار نفر، 617هزار نفر، 599هزار نفر و 454هزار نفر به‌ترتیب در رتبه‌های سوم تا دهم قرار دارند. اما در رتبه‌های آخر، سمنان با 75هزار نفر کمترین شاغلان غیررسمی را دارد. ایلام با 81هزار نفر، کهگیلویه‌وبویراحمد با 93هزار نفر و بوشهر و خراسان‌جنوبی با 134 و 146هزار نفر به‌ترتیب در رتبه‌های 27 تا 31 قرار داشته و کمترین شاغلان غیررسمی را دارند.

اما از آنجایی که این اعداد و ارقام نسبت و سهم شاغلان غیررسمی از کل شاغلان را نشان نمی‌دهد و تعداد شاغلان در استان‌ها بسیار متفاوت است، شاید نسبت‌سنجی تصویر درست‌تری از وضعیت اشتغال غیررسمی استان‌ها را نشان دهد. مقایسه آمارها آن‌طور که در جدول و نمودار آمده، درحالی است که به‌طور میانگین حدود 58درصد از شاغلان کشور اشتغال غیررسمی دارند، اما استان همدان با حدود 72درصدی سهم اشتغال غیررسمی از کل اشتغال، رتبه اول بالاترین سهم اشتغال غیررسمی کشور را دارد. در رتبه دوم استان لرستان قرار دارد. در این استان 71.4درصد از شاغلان غیررسمی هستند. گیلان با 70.5درصد، آذربایجان‌شرقی با 69.8درصد، مازندران با 69.3درصد، کرمانشاه با 69درصد، خراسان‌جنوبی با67.8درصد، اردبیل و خراسان‌شمالی هرکدام با 67.7درصد، کردستان با 66.8درصد، سیستان‌وبلوچستان با66.5درصد و آذربایجان‌غربی با 65.3درصد استان‌هایی هستند که اشتغال غیررسمی بالاترین را در کل اشتغال دارند. همچنین سمنان با 38.4درصد، بوشهر با 45.2درصد، زنجان با47.4درصد، البرز و اصفهان هرکدام با 48.1درصد و تهران و فارس هرکدام با 50.4 و 50.6درصد کمترین سهم شاغلان غیررسمی از کل اشتغال را دارند.

سهم بالای شاغلان غیررسمی در استان‌های مرزی و استان‌های محروم حکایت از دو نکته قابل‌تامل دارد؛ اول اینکه به‌واسطه تمرکزگرایی که طی یک‌قرن اخیر در ایران و البته در اغلب کشورهای درحال توسعه رخ‌داده، دولتمردان نتوانسته‌اند با سیاست‌های مناسب بین مناطق توازن ایجاد کنند و از این منظر، بخش رسمی اقتصاد در فقدان حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بخش عمومی رشد چندانی نداشته و سرمایه‌گذاری‌ها به مناطق خاص سرازیر شده و الگوی عمومی اشتغال نیز متاثر از این موضوع بوده است. نتیجه دوم هم که مکمل مورد اول است، درکنار سیاستگذاری‌های نامتوازن منطقه‌ای، از شاخص‌های اقتصاد کلان تاثیر پذیرفته و به‌دلیل نحیف‌بودن بخش رسمی، شاغلان به اقتصاد پنهان، قاچاق کالا و مشاغل غیرقانونی روی آورده‌اند. همچنین در استان‌هایی که عمدتا کمتربرخوردار هستند، مشاغل مربوط به کارکنان مستقل و کارکنان فامیلی بدون مزد نیز سهم بالایی دارد که به‌جهت مقیاس نحیف خود، خارج از فرآیندهای قانونی، بیمه و حمایت‌های اجتماعی است.

اما معضل حجم بالای شاغلان غیررسمی در مناطق مرزی فقط به پیامدهایی که مستقیما خانوارها و شاغلان را دربرمی‌گیرد (نداشتن بیمه، عدم برخورداری از مزایای شغلی و بازنشستگی و امنیت شغلی) محدود نمی‌شود و سوی دیگر افزایش اشتغال غیررسمی در این مناطق، روی‌آوردن شاغلان و بنگاه‌ها به‌سمت مشاغل غیرقانونی و قاچاق و از این دست موارد است.

 

پنج مطالبه فوری از دولت

 

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: دولت سیزدهم با یک رشته اقدامات فوری می‌تواند بهبود محیط کسب و کار را کلید بزند. نتایج یک نظرسنجی که فعالان اقتصادی به آن پاسخ دادند، ابرمزاحمان کسب و کار در کشور را مشخص کرد. با توجه به این موارد، بخش خصوصی پنج مطالبه فوری از دولت دارد.

مسائلی نظیر «رفع محدودیت‌ها و مخاطرات تحریمی و عضویت در معاهدات بین‌المللی»، «ممانعت دولت از قیمت‌گذاری محصولات بنگاه‌های خصوصی به‌ویژه شرکت‌های بورسی»، «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و یکسان‌سازی نرخ ارز»، «الکترونیکی شدن حداقل ۵۰‌درصد از فرآیندهای اداری موجود که نیاز به مراجعه حضوری دارند» و «حذف یا کاهش عمده مجوزهای کسب و کار و گسترش نظارت‌های پسینی بر بنگاه‌ها» در زمره مطالباتی هستند که بخش خصوصی با هدف بهبود محیط کسب و کار، حل آنها را از دولت خواسته است.

از آنجا که جنس اغلب این مطالبات بنیادی و ساختاری نیست، سیاستگذار با صدور فرامینی قادر خواهد بود این مشکلات را سریعا حل کند.  این پنج چالش جدی که سختی محیط کسب و کار کشور را افزایش داده‌اند، اقداماتی را می‌طلبند که دست و پای فعالان اقتصادی را باز کند. فعلا تداوم فشار این چالش‌ها به فضای کسب و کار، شاخص ملی محیط کسب و کار را در فصل تابستان 1400 در سطح 91/ 5 منجمد کرده ‌است. در واقع ادامه حضور این چالش‌ها معنایی جز تداوم فضای سخت کنونی برای بخش تولید، تجارت و در کل کسب و کار کشور نخواهد داشت.

از آنجا که این اقدامات روی دامنه وسیعی از بنگاه‌ها و صنایع اثرگذارند، حل و فصل آنها در مدتی کوتاه از سوی دولت و مقامات اقتصادی می‌تواند زمینه جهش تولید را فراهم کرده و به بهبود شاخص ملی محیط کسب و کار که نبض رونق تولید است، منجر شود.  «شاخص ملی محیط کسب و کار در تابستان 1400» تصویری تازه از اقتصاد ایران ارائه کرده که در این تصویر استان‌های اردبیل، کرمان و کرمانشاه در بدترین شرایط ممکن از نظر سهولت فعالیت اقتصادی قرار دارند.

در این گزارش، وضعیت استان‌های مرکزی، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بهتر از باقی مناطق کشور است. گزارش نشان می‌دهد سطح شاخص ملی پایش محیط کسب و کار ایران در تابستان ۱۴۰۰ به عدد 91/ 5 واحد رسیده که نسبت به بهار 1400 (90/ 5) فقط یک‌صدم واحد افزایش یافته است. بررسی بیشتر این شاخص نشان می‌دهد شرایط کار برای بنگاه‌های نوپا و تازه تاسیس کماکان سخت است.

با این حال فعالان اقتصادی انتظار دارند دولت جدید با تغییر سیاست‌ها، زمینه بهبود فضای کسب و کار را فراهم کند. در این راستا فعالان اقتصادی، اقداماتی مهم و دارای اولویت را به دولت جدید پیشنهاد کرده‌اند که حول محور «حذف دلار 4200 تومانی و کلید زدن سیاست ارز تک‌نرخی»، «پایان دادن به قیمت‌گذاری دستوری»، «توسعه دولت الکترونیک»، «مجوز‌زدایی از کسب و کارها»، «پیوستن به معاهدات بین‌المللی در کنار رفع محدودیت‌ها و مخاطرات تحریمی» می‌گردند. براین مبنا می‌توان از این موارد به عنوان نیروهایی یاد کرد که علیه کسب و کارها کار کرده و سرمایه‌گذاری در کشور را پرریسک می‎کنند. اینها نیروهایی هستند که از مجرای سیاست‌های دولت به بخش خصوصی تحمیل شده‌اند.

 

 روزهای پایانی دلار 4200
 

روزنامه همشهری نوشت: دولت به احتمــال زیاد هفته آینده لایحه ای را به مجلس می فرستد که هدف آن پایان دادن به دوران تخصیص دلار 4200تومانی موســوم به دلار جهانگیری است.

مقام های ارشــد اقتصادی در دولت اعلام کرده اند؛ از سال آینده دیگر از تخصیص بی رویه ارز با نرخ ترجیحــی خبــری نخواهد بــود. پیشتر جمع بندی نظر کارشناســی دستگاه های مختلف به ستاد اقتصادی دولت ارسال شده و پس از جمع بندی نهایی، طرح پیشنهادی ســتاد اقتصادی دولت به نشست سران قوا ارائه شــده که تصمیم نهایی بر این بود که اصلاح رویه تخصیص ارز ترجیحی در قالب لایحه دولت در مجلس پیگیری شود.

3 ضلع اصلی تصمیم گیرنــده اقتصاد ایران یعنی ســازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانــک مرکزی موافق هســتند که باید به دوران ارز 4200تومانی پایان داده شود.

پیشنهاد این است که با توقف تخصیص ارز با نرخ ترجیحی، مابه التفاوت آن به اقشــار نیازمند به صورت ریالی یا در قالــب کارت اعتبــاری خرید داده شــود.

اظهارنظر محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهــوری مبنی بر اعــام خبرهای مثبت اقتصادی از آذرمــاه هم این گزینه را تقویت می کند. پیش از این ســیدابراهیم رئیسی در برنامه اقتصادی انتخاباتــی اش تأکید کرده بود: از آذرماه سال ۱۴۰۰ ،برای خانوارهای ۵دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر می شود. طبق این طــرح به ازای هر یــک از اعضای خانــوار در 3دهک اول ۲۰۰هــزار تومان و 2دهک بعدی ۱۵۰هزار تومان اعتبار ماهانه قرض الحســنه با کارمزد۲درصد تخصیص می یابــد. بــه خانوارهایی هم کــه توانایی بازپرداخت اقســاط را نداشته باشند، یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می گیرد. 

 

تصمیم سه وزارتخانه برای بازگشت تعادل به بورس​

 

روزنامه ایران نوشت:  دیروز ساعت شش صبح ساختمان باب همایون وزارت اقتصاد میزبان مدیران بورسی و 30 هلدینگ حقوقی بازار سرمایه بود تا با ارزیابی وضعیت بازار سرمایه، راهکارهای بازگشت تعادل به بازار را بررسی کنند.

در این نشست سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، از برنامه‌هایی گفت که باعث دلگرمی فعالان بازار و سهامداران شد. موضوعاتی مانند حذف قیمت‌گذاری دستوری و عدم مداخله دولت در بازار که سال‌هاست کارشناسان و صاحبنظران بازار سرمایه به‌عنوان متغیرهای اصلی تأثیرگذار بر شاخص‌های بازار بر آن تأکید کرده‌اند.

درحالی که طی روزهای گذشته افت شاخص کل بورس موجب نگرانی سهامداران شده بود، روز گذشته شاهد نخستین تأثیر برگزاری این جلسه و اعلام موضع دولت در قبال بازار سرمایه بودیم. در این روز شاخص کل بورس در پایان معاملات بورس تهران با افزایش 21 هزار و 115 واحدی، 1.5 درصد بالا رفت و شاخص به یک میلیون و 361 هزار و 406 واحد رسید.
طبق گفته کارشناسان، در حالی که در این روز آثار روانی برگزاری نشست ویژه بورسی در وزارت اقتصاد در تابلوی بورس نمایان شد، تداوم حمایت‌های دولت از بازار و عملی شدن برنامه‌هایی مانند حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند این اثر را تداوم بخشد.

 اجماع وزارتخانه‌های اقتصاد، نفت، صنعت و بانک مرکزی برای رونق بورس
 
در نشست روزگذشته وزیر اقتصاد با مدیران بورسی و هلدینگ‌ها، وزیر امور اقتصادی و دارایی از اجماع‌سازی برای اعتمادآفرینی با وزارتخانه‌های نفت، صنعت و بانک مرکزی خبر داد و بر لزوم فراهم کردن بسترها برای فعالیت شفاف بازار سرمایه تأکید شد.
 
آثار نشست روز گذشته وزیر اقتصاد با مدیران بورسی را می‌توان در دو بخش بررسی کرد. بخش نخست تأثیر روانی این نشست بربازار است.
به هرروی این جلسه نشان می‌دهد دولت به فکر سهامداران است و برای آن برنامه دارد و برهمین اساس روزگذشته شاهد رشد 21 هزار واحدی شاخص بودیم. اما تأثیر این بخش کوتاه مدت است.
 
بخش دوم آثار آن به اجرای برنامه‌هایی اختصاص دارد که وزیر اقتصاد درباره توقف قیمت‌گذاری دستوری صنایع بورسی و عدم دخالت دولت دربازار از آن خبرداده است. واقعیت این است که مشکلات بازار سرمایه تنها با برگزاری یک نشست برطرف نخواهد شد.
 
نخستین مشکل بازار عدم اعتماد به بازاراست. اعتماد شرط اول برای سرمایه‌گذاری است و حتی اگر بازار جذاب باشد و اعتماد نباشد، سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد.

این در حالی است که اعتماد بتدریج به دست می‌آید. متأسفانه دریکسال گذشته حمایت‌های دولت از بازار در حد حرف باقی ماند و حتی سوء استفاده‌هایی نیز از سهامداران شد. برهمین اساس، جلب اعتماد دوباره بازار دشوار و زمانبر است.

 

بورس با وعده‌های سبـز همچنان قرمـز!

 

روزنامه آرمان ملی نوشت: بازارسرمایه یا جیب دولت و شرکت‌های دولتی یا بانک دولت هرچه که هست معلوم است ماهیت خود را از دست داده، مدت‌هاست که این بازار با وعده‌های مسئولان منتظر بهبود اوضاع است، اما هر بار مسئولان دهان باز می‌کنند و وعده بهبودی می‌دهند این بازار بیش از قبل تشنج کرده و خون بالا می‌آورد!

محمد عشقی، رئیس سازمان بورس که ریاستش با اما و اگرهایی همراه بوده هم گفته قرار است سرخی بازار کمتر شود. از آن طرف خاندوزی، وزیر اقتصاد از تصمیم این وزارتخانه با وزارت نفت و صمت برای کمک به بازارسرمایه خبر داده است!

اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که اگر این وزارتخانه‌ها یا مدیریت جدید سازمان بورس توانایی بهبودبخشیدن به بازار را داشتند چرا تا امروز اقدامی ‌‌نکرده‌اند؟ چه شد که حالا در اوج ریزش بازار و نارضایتی سرمایه‌داران به فکر اصلاح وضعیت بازار افتادند؟

سوال بعدی این است که وقتی اقتصاد ایران با ابهامات بزرگی در نرخ ارز، ارزش ریال، برجام و تحریم‌ها، رشد اقتصادی، کسری 370 تا 400 هزار میلیاردی، نقدینگی سرگردان 4 هزار هزار میلیاردی و تجارت خارجی و تولید ناخالص داخلی ناچیز و قرارگرفتن در لیست سیاه FATF و صدها مشکل دیگر روبه‌رو است چه تصمیمی ‌‌قرار است بازارسرمایه را نجات بدهد؟ اصلا چه زمانی قرار است این اتفاق بیفتد؟  مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با تاکید بر اینکه سازمان در تلاش است که بازارسرمایه به ثبات برسد، اظهارکرد: نمی‌توان گفت مردم سرمایه خود را نمی‌آوردند.

ما تلاش داریم بازار به ثبات برسد. هم رشدهای شدید و هم نزول‌های شدید برای بازارها سم است. او با بیان اینکه مهمترین بحث امروز کسری بودجه و انتشار اوراق است، گفت: به اندازه کشش بازار اوراق منتشر می‌شود. دولت همه کسری بودجه خود را از بازار تامین نمی‌کند و بخش عمده آن از منابع دیگر تامین می‌شود. در ۴۰ روز گذشته هیچ اوراقی فروخته نشده است.

عشقی با تاکید بر اینکه سازمان به‌دنبال توقف قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از رانت است، افزود: نمی‌شود سرمایه مردم را جذب کنیم و بعد دست در جیب شرکت‌ها کنیم و سودشان را بگیریم. در فولاد و پتروشیمی‌ این وضعیت بود که رفع شد. مردم  مطمئن باشند که ما از منافع شرکت‌ها حفاظت خواهیم کرد. عشقی در مورد وضعیت بازار هم گفت: قرمزی بازار ناگهان ایجاد نشده است که ناگهان هم از بین برود. وضعیت بازار به مرور بهبود یافته و ان‌شاءا... قرمزی تابلو کاهش پیدا خواهد کرد.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرده «برنامه ما پیش‌بینی‌پذیرکردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورسی است و به‌زودی خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد و من به‌دنبال پیش‌بینی‌پذیرکردن نرخ‌های کلیدی اقتصاد و به‌تبع بورس هستم تا نااطمینانی از بازار زدوده شود.

در گذشته برای تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و قواعد پالایشی‌ها و فراخوان عموم به سهامداری مستقیم اشتباهات بزرگی صورت گرفته است که باید با همکاری وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی و سازمان بورس شاهد کاهش این اشتباهات و ایجاد اطمینان در بازار باشیم. برای اعتمادآفرینی در حال اجماع‌سازی با وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی هستیم تا آنجا هم خبرهای امیدبخشی به اقتصاد منتقل کنیم.»

 

افزایش شفافیت شرط رونق تولید

 

 

روزنامه اسکناس نوشت: افزایش شفافیت اقتصادی، یعنی رانت و فساد کمتر یک عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد در زمینه شفاف سازی عملکرد مالی بانک ها و شرکت‌های دولتی معتقد است: هرچه شفافیت اقتصادی در یک کشور بیشتر باشد، امکان رانت و فساد کاهش یافته، علاقه به سرمایه‌گذاری بیشتر شده و امکان جهت‌دهی توسعه بیشتر وجود خواهد داشت.

به گزارش اسکناس، تحلیل، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی اقتصادی تنها در سایه ثبات اقتصادی امکان‌پذیر است و نمی‌توان انتظار داشت در شرایط بی‌ثبات و آونگ‌گونه فعلی برنامه‌ریزی اقتصادی میسر باشد‌. تاجران و مردم عادی گام‌های اقتصادی خود را در مسیری تاریک و خالی از هرگونه نور راهنما برمی‌دارند‌. نوسان‌های بسیار زیاد در نرخ ارز شرایط خوبی را رقم نزد و بر نگرانی‌ها نیز افزود. چگونه می‌توان گام‌هایی هوشمندانه در مسیر توسعه تجارت برداشت، آن هم در شرایطی که نرخ دلار تا رقم بیش از 30 هزار تومان بالا رفت و به ناگاه با کاهشی روبرو و باری دیگر مسیر افزایشی پیدا کرد‌. ادامه عدم توازن و ثبات اقتصادی در کشور منجر به تحمیل هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی هنگفتی بر دولت خواهد شد‌. از همین‌رو در کمترین زمان ممکن دولت باید با شفافیت اقتصادی مسائل را به زودی حل کند‌.

 افزایش شفافیت اقتصادی، یعنی رانت و فساد کمتر

بهرام شکوری با اشاره به شعارهای انتخاباتی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی درباره شفافیت در کشور می گوید: رئیس جمهور در رقابت‌های انتخاباتی رسماً اعلام کرد بزرگترین مشکل کشور عدم شفافیت است که کاملاً اظهار نظر درست و دقیقی بود، چون شفافیت می‌تواند در تمام زمینه‌ها امکان مدیریت بهینه‌ را مهیا کند. به گفته شکوری مهمترین اقدام عملی دولت از ابتدای آغاز بکار خود انتشار صورت‌ های مالی بانک ها و مجموعه شرکت های تابعه وزارت اقتصاد به عنوان سرآغاز شفاف‌سازی بوده است، اقدامی که اگرچه در نگاه اول گروهی را به واکنش واداشت اما واقعیت امر اینجاست که این گام اصولی سنگ بنای اولیه است برای سایر گام‌های شفاف‌سازی و درصورتی که سه قوا بتوانند همزمان در این زمینه گام بردارند افق‌های روشنی در ایران ایجاد می‌شود. رئیس انجمن مس ایران اظهار امیدواری می کند این روند شفاف سازی در همه قوا انجام شود .

به گفته شکوری هرچه شفافیت در جامعه بیشتر باشد امکان رانت و فساد از جامعه کنده شده و جریان امور به مسیر اصلی و عادی خود هدایت می‌شود؛ چون وقتی همه بدانند تمام اعمال و فعالیت‌های آنها در اتاق شیشه‌ای انجام می‌شود و شفاف همه می‌توانند موارد را رصد کنند خود به خود موضوع فساد و رانت و تخلف از بین می‌رود، هرچند اکنون شبکه‌های مجازی در این زمینه بسیار فعال عمل کرده و می‌کنند.

شکوری در ادامه با اشاره به انتشار صورت‌ های مالی بانک ملی می افزاید: انجام این کار از سوی وزارت اقتصاد نشان‌دهنده اراده موجود در قوه مجریه است که بخش خصوصی از همان ابتدا رسماً با این روند همسو شد و از آن استقبال کرد چون فعالان بخش خصوصی معتقدند هرجایی که شفافیت داشته باشیم صاحبان سرمایه و کارآفرینان می‌توانند درست تصمیم بگیرند و این تصمیم‌گیری صحیح نتایج بسیار مثبتی در کلان اقتصاد منطقه دارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران معتقد است، شفافیت در اقتصاد و البته قوانین، ریسک کمتری برای ورود سرمایه‌گذاران به منطقه مورد نظر را کاهش می‌دهد و شرایط اقتصادی ایران می‌طلبد که با استفاده از شفافیت‌های مورد نظر زمینه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را گسترش دهیم که با استفاده از منافع آن نه تنها موضوع بیکاری بلکه رشد و توسعه اقتصادی را تجربه کنیم. 

 

سهامدارن بورس در انتظار تحقق وعده ها

 

روزنامه رسالت نوشت: احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جلسه‌ای با مدیران ارشد ۳۰ شرکت بزرگ بورسی از اجماع وزارت اقتصاد و وزارتخانه‌های نفت، صمت و بانک مرکزی برای رونق بورس خبر داده است.


خاندوزی در این جلسه گفته «شواهد قطعی نشان می‌دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته است و نگاه ما به بازار حرفه‌ای و بلندمدت است، البته با نگاه به کوتاه‌مدت هم اطلاعات سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد چشم‌انداز روشن است و جای نگرانی برای تصمیم هیجانی نیست.»


خاندوزی تأکید کرده که «برنامه ما پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورسی است و به‌زودی خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد. من به‌دنبال پیش‌بینی‌پذیرکردن نرخ‌های کلیدی اقتصاد و به‌تبع آن، بورس هستم تا نااطمینانی از بازار زدوده شود.»


قیمت‌گذاری دستوری به‌ویژه در صنعت خودرو باعث ثبت بالاترین میزان از زیان انباشته و نارضایتی سهامداران خودرویی را در پی داشته است. درواقع این مدل از قیمت‌گذاری در بلندمدت به ضرر جامعه، صنعت، اقتصاد و مردم است و باید تمامی کالاهای موجود در زنجیره تولید صنعت حمل‌ونقل و سایر صنایع از شمول قیمت‌گذاری حذف شوند. با وجود عدم کارایی قیمت‌گذاری دستوری، منافع حاصل از تولید از شرکت‌ها به جیب واسطه‌گران واریز نمی‌شود و آن‌ها را با کمبود نقدینگی روبه‌رو نمی‌کند. 


مجید عشقی، رئیس سازمان بورس هم روز گذشته با اشاره به حذف تدریجی قرمزی بازار، این وضعیت را حاصل اتفاقات یک‌شبه ندانست که انتظار رفع یک‌شبه آن را داشت، اما طبق گفته وی به‌مرور بازار از قرمزپوشی فاصله می‌گیرد. 


عشقی با اشاره به برنامه‌های خود در راستای ایجاد ثبات در بازار سرمایه گفته است: «نخستین برنامه‌ای که در نظر داریم، افزایش شفافیت در اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها است تا سرمایه‌گذاران اطلاعات دقیقی از سودآوری شرکت‌ها داشته باشند.»


یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، شفافیت اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی است. در حال حاضر بسیاری از تحلیلگران برای دستیابی و ارزیابی لیست اموال و دارایی‌های شرکت‌ها به‌ناچار سراغ صورت‌های مالی سال‌های قبل می‌روند درحالی‌که با افشای دارایی، مشکلات عمده کارشناسان بازار سهام برطرف می‌شود.
سازمان بورس درصورتی‌که شفافیت اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها را افزایش دهد، این امکان برای سهامداران به وجود می‌آید که با دید بازتری وارد بازار سهام شوند مانند روندی که در همه جای دنیا برای سهامداران وجود دارد. 

 

مسکن ملی به مردم نزدیک شد

 

روزنامه جوان نوشت:  گزارش بانک مرکزی از بخش مسکن کشور حاکی از آن است که در مهر‌ماه امسال، رشد قیمت مسکن متوقف شده است. این درحالی است که اواخر دولت تدبیر و امید بخش مسکن ماهانه با جهش قیمتی همراه بود، اکنون به دلیل تمرکز و توجه دولت سیزدهم به بخش زمین و ساختمان و هدفگذاری ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال شاهد توقف رشد قیمت مسکن و همچنین افزایش فایل‌های فروش مسکن و ارائه تخفیف‌های قابل ملاحظه از سوی صاحبان ملک برای فروش مسکن هستیم که کارشناسان اقتصادی دلیل این رویداد را سیاست‌های دولت کنونی مبنی بر اجرای طرح جهش تولید مسکن، اخذ مالیات از خانه‌های خالی، عایدی سرمایه و انتقال سامانه معاملات مسکن از بخش صنف مشاوران املاک به وزارت راه و شهرسازی و مقابله با سوداگری و معاملات مکرر مسکن با هدف دستکاری نرخ و برهم زنندگان بازار مصالح و نهاده‌های تولید ساختمان می‌دانند، در همین راستا روز گذشته بنا بر اعلام وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی واحد‌های طرح جهش تولید و تأمین مسکن آغاز و همزمان به بانک‌ها قانون پرداخت تسهیلات ۳۶۰‌هزار میلیارد‌تومانی به بخش مسکن ابلاغ شد.

بی‌توجهی دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بخش مسکن هزینه زیادی را به کشور تحمیل کرد، نتیجه این بی‌توجهی این شد که امروز تقریباً نیمی از خانه‌های موجود در کشور فرسوده هستند و از منظر قیمت نیز وضعیت نرخ‌های مسکن شرایطی ایجاد کرده‌است که بسیاری از مردم توانایی خرید مسکن ندارند، در عین حال میلیون‌ها مستأجر نیز به جهت رشد هزینه‌ها با چالش مواجه شده‌اند.

ترمز قیمت مسکن کشیده شد
متوسط نرخ مسکن در تهران در زمان آغاز به کار دولت روحانی حدود ۳ میلیون تومان بود، ولی وقتی دولت به کار خود پایان داد نرخ مسکن به محدوده ۳۰‌میلیون‌تومان در هر متر مربع رسیده‌بود و در ماه‌های پایانی دولت رشد نرخ بسیار قابل ملاحظه بود، اما خوشبختانه گزارش مهر‌ماه بانک مرکزی نشان می‌دهد که ترمز رشد نرخ مسکن کشیده شده‌است، کارشناسان اقتصادی دلیل این رویداد را توجه و تمرکز دولت و مجلس به بخش مسکن می‌دانند.


کارشناسان اقتصادی اعمال سیاست‌هایی، چون اجرای طرح جهش تولید مسکن، اخذ مالیات از خانه‌های خالی، عایدی سرمایه و انتقال سامانه معاملات مسکن از بخش صنف مشاوران املاک به وزارت راه و شهرسازی و مقابله با سوداگری و معاملات مکرر مسکن با هدف دستکاری نرخ و برهم‌زنندگان بازار مصالح و نهاده‌های تولید ساختمان را در ثبات بازار مسکن موثر می‌دانند، در همین راستا روز گذشته بنا بر اعلام وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی واحد‌های طرح جهش تولید و تأمین مسکن آغاز و همزمان به بانک‌ها قانون پرداخت تسهیلات ۳۶۰‌هزار میلیارد تومانی به بخش مسکن ابلاغ شد.


مسکن‌های بازار مسکن در طول دو‌سال گذشته از جمله تعیین سقف افزایش اجاره‌بها و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن نتوانست زمینه ساماندهی بازار اجاره را مهیا کند، اما خبر ساخت ۴‌میلیون مسکن در چهارسال، نه تنها رشد قیمت مسکن را در مهر ماه متوقف کرد، بلکه پیش‌بینی می‌شود زمینه ساماندهی شرایط مستأجران را نیز فراهم کند. این روز‌ها دستور وزیر راه و شهرسازی برای تأمین زمین ساخت ۴‌میلیون مسکن در شرایطی رقم می‌خورد که متولیان این مسئله در دولت قبل مدعی تأمین زمین برای ساخت ۵‌میلیون مسکن بودند که ناکام ماندند.

 

نسخه اصلاح قیمت‌گذاری‌ها برای نجات بورس​

 

روزنامه خراسان نوشت: شاخص کل با ورود حقوقی ها 21 هزار واحد مثبت شد اما نسخه دولت برای اصلاحات اساسی در بورس با هماهنگی ۳ وزارتخانه و بانک مرکزی در زمینه قیمت گذاری برخی محصولات از جمله خودرو بازار سرمایه را نجات می دهد؟

 
بازار سرمایه همزمان با برگزاری نشست حقوقی ها با وزیر اقتصاد و ورود 230 میلیارد تومان پول توسط این بخش از بازار، سبز پوش شد. با این حال اظهارات وزیر اقتصاد نشان می دهد که اصلاح قیمت گذاری ها در بورس هدف اصلی وزارت اقتصاد و سه دستگاه دولتی دیگر برای برون رفت بازار سرمایه از وضعیت منفی فعلی است.به گزارش خراسان، در شرایطی که افت شاخص کل بازار سرمایه به کف سه ماهه در روز یک شنبه، انتقادها از آن را به اوج رساند، دیروز این مسیر تغییر کرد و صاحبان سهام شاهد رشد 21 هزار و 112 واحدی شاخص کل و نیز رشد 3121 واحدی شاخص هم وزن بودند. با این حال، گزارش اقتصادنیوز حاکی از این است که در روز گذشته، یازدهمین روز خروج سهامداران حقیقی از بورس با رقم بیش از 230 میلیارد تومان رخ داده و بنابراین، این رشد شاخص را باید به حساب حقوقی ها نوشت. البته این موضوع چندان هم دور از انتظار نبود چرا که مانند دفعات قبل، دیروز نیز فعالان این بخش از بازار با دولتی ها جلسه داشتند!
دولت به دنبال پوشش کسری با مولدسازی دارایی ها
با این همه، این نشست که با حضور وزیر اقتصاد و 30 هلدینگ و حقوقی بازار، برگزار شد، حاوی نکات جدید و مهمی در خصوص تصمیمات جدید دولت برای بازار سرمایه است. به گزارش تسنیم، خاندوزی، وزیر اقتصاد در این جلسه، درخصوص صورت وضعیت کنونی بورس گفت: «شواهد قطعی نشان می‌دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته و نگاه ما به بازار حرفه‌ای و بلندمدت است. »وی در ادامه به شبهه اخیر تامین کسری بودجه دولت از طریق اوراق بدهی پاسخ داد و گفت: «خالص تأمین مالی دولت از اوراق در دو ماه دوره بنده بسیار اندک و ناچیز و در 40 روز اخیر صفر ریال بوده است هر چند فضای مجازی پر است از اطلاعات غیر دقیق. از این به بعد  هم دولت بیشتر به‌ دنبال جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد است.»رئیس شورای عالی بورس با بیان این که «برنامه ما پیش‌بینی‌ پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورسی است، اظهار کرد: به‌زودی خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.»خاندوزی خاطر نشان کرد: «من به‌ دنبال پیش‌بینی ‌پذیرکردن نرخ‌های کلیدی اقتصاد و بالطبع بورس هستم تا نااطمینانی از بازار زدوده شود. در گذشته برای تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک ها و قواعد پالایشی‌ها و فراخوان عموم به سهامداری مستقیم اشتباهات بزرگی صورت گرفته است که باید با همکاری وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی و سازمان بورس شاهد کاهش این اشتباهات و ایجاد اطمینان در بازار باشیم.»
خرید 25 هزار میلیاردی صندوق ها از بازار در سال جاری 
از سوی دیگر رئیس سازمان بورس نیز ابعاد دیگری از وضعیت کنونی بازار و برنامه های بلندمدت تر برای ایجاد ثبات بازار را تشریح کرد. به گزارش فارس، عشقی  افزایش شفافیت در اطلاعات و صورت های مالی را نخستین برنامه ای برشمرد که برای ثبات بازار سرمایه در دست اقدام دارد. رئیس سازمان بورس در ادامه، دومین اقدام این سازمان برای بهبود ثبات بازار را حضور قوی تر صندوق های بازارگردانی و صندوق های سرمایه گذاری برای خرید سهام دانست. وی از اشتیاق شرکت های بزرگ برای خرید سهام در شرایط کنونی خبر داد و افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان تنها توسط صندوق های بازارگردانی، توسعه بازار و سرمایه گذاری سهام از بازار سرمایه خریداری شده است.
 
احتمال افزایش یارانه نقدی
 
روزنامه جهان صنعت نیز تیتر اصلی خود را به حذف ارز 4200 در آینده ای نزدیک اختصاص داده و گفته به احتمال فراوانی یارانه نقدی همه مردم ایران افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه