English

سخنگوی صنعت آب در نشست خبری پروژه اومااویای سریلانکا:

۵۰ درصد سدهای بلند باستانی دنیا در ایران است

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه 50 درصد سدهای بلند باستانی دنیا در ایران قرار دارد، گفت: ظرفیت صادرات سازه‌های فنی - مهندسی کشور سالانه 3.5 میلیارد دلار است.

50 درصد سدهای بلند باستانی دنیا در ایران است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از  وزارت نیرو ، "عیسی بزرگ‌زاده" امروز در نشست خبری پروژه چند منظوره «اومااویا» سریلانکا گفت: شرکت فراب به نمایندگی از جامعه مهندسی ایران این پروژه پیچیده را در خارج از کشور اجرا و به نتیجه رساند.

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه ایران در حال حاضر 102 مهندس مشاور رسمی و صاحب صلاحیت در رشته های مختلف دارد، افزود: در همین راستا 14 هزار و 623 پیمانکار فعال بوده و 701 هزار نفر در این بخش به طور رسمی مشغول به کار هستند.

وی یادآور شد: ایرانیان ذاتا از دانش و توان مهندسی برخوردار هستند. نیاکان ما در بخش آب‌های زیرزمینی سازه‌ای پیچیده مانند «قنات» را یا ابداع یا توسعه داده‌اند و همینطور در حوزه آب‌های سطحی نیز می‌توان ادعا کرد که 50 درصد سدهای بلند باستانی دنیا در ایران وجود دارد.

بزرگزاده با اشاره به اینکه تشدید تحریم‌های ظالمانه بر کشور، فعالیت در این حوزه را با دشواری‌هایی مواجه کرده است، افزود: به رغم این شرایط مهندسان و متخصصان ایرانی از هند تا آفریقا و از امریکای جنوبی تا آسیای میانه در حال اجرا و پیشبرد پروژه‌های بزرگ و پیچیده در صنعت آب و برق هستند، از جمله می‌توان به اجرای این پروژه‌ها در کشورهای عراق، ازبکستان، سودان، نیجریه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان و غیره اشاره کرد.

سخنگوی صنعت آب کشور به توصیف سدهای مختلف از جمله سدهای خاکی، سنگ ریزه‌ای و سدهای بتنی و غیره پرداخت و تصریح کرد: در ساخت سدها از عناصر مقاومت و نفوذناپذیری استفاده می‌شود؛ به طوری‌که بیش از 100 متر زیر سدها عایق نفوذناپذیر ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دانش سدسازی در کنار مهارت و امکان ساخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اضافه کرد: در این زمینه توجه مهندسان ایرانی به مباحث غیرسازه‌ای، مهارت تامین مالی، مهارت کنترل پروژه، اعمال ملاحظات کنترل و مدیریت سیلاب و نیز اعمال ملاحظات مربوط به مباحث تغییر اقلیم قابل توجه است.

وی اظهار کرد: در عرصه‌های ملی و بین‌المللی پروژه‌های مختلفی در صنعت آب و برق در بیش از 20 کشور توسط جامعه 701 هزارنفری مهندسین مشاور ایرانی در حال انجام است.

سخنگوی صنعت آب کشور افزود: در کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ، 106 کشور عضو هستند و ایران نیز از سال 1374 به عضویت این کمیسیون درآمد و 23 کمیته داخلی ذیل این امر در کشور ایجاد شده است.

بزرگ‌زاده اضافه کرد: همچنین ایران در کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی از سال 1347 عضو شده و در این زمینه حدود 10 کمیته استانی در کشور فعال شده است؛ در این کمیسیون 78 کشور عضو هستند و سالانه 10ها مقاله و تحلیل معتبر مهندسان ایرانی حاصل کار بین صنعت و دانشگاه در نشریات عرصه بین الملل مختلف به چاپ می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت صادرات سازه‌های فنی - مهندسی سالانه 3.5 میلیارد دلار است، اما شرایط حاضر فعالیت را در این بخش با دشواری‌هایی مواجه کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه