English

وزیر نیرو:

منابع جدید تأمین آب به صنایع آب‌بر از آب‌های نامتعارف هستند

وزیر نیرو تصریح کرد: منابع جدید تأمین آب به صنایع آب‌بر اعلام شده که این منابع جدید از آب‌های نامتعارف هستند.

منابع جدید تأمین آب به صنایع آب‌بر از آب‌های نامتعارف هستند
به گزارش خبرگزاری موج

، گرچه امسال کشور برای چهارمین سال متوالی خشکسالی را تجربه می‌کند، اما آب مدت زمان زیادی است که در کشور به مسئله تبدیل شده؛ به گونه‌ای که محمد جوانبخت معاون وزیر نیرو در تابستان سال ۱۴۰۲، گفت: هرسال با صدها نقطه دارای تنش، روبه‌رو هستیم. بر اساس اعلام مسئولان شرکت مدیریت منابع آب ایران‌از ۶۰۹ دشت کشور، ۴۱۰ دشت جز دشت‌های ممنوعه هستند و صنایعی که در این مناطق احداث شده‌اند، مخصوصاً اگر آب‌بر باشند، از ابتلاء به این تنش‌ها در امان نیستند.

استفاده از پساب و بازچرخانی (تصفیه و استفاده دوباره از آبی که قبلاً استفاده شده) و انتقال آب دریا دو راهکار اصلی وزارت نیرو برای تأمین آب صنایع و ادامه حیاتشان است. راهکارهایی که الزام اجرایی شدن آن در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز آماده بود و وزیر نیرو در سفری که آبان سال گذشته به اصفهان داشت، تاکید ویژه کرد که صنایع استان‌های اصفهان، کرمان و یزد تا پایان سال ۱۴۰۲ محل تأمین آب مورد نیازشان را از آب‌های سطحی جدا کنند.

طبق آخرین آماری که شرکت مدیریت منابع آب ایران منتشر کرده، صنایع استان کرمان ۷۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب، صنایع استان یزد ۴۷ میلیون و ۸۶۰ هزار مترمکعب و صنایع استان اصفهان سالانه ۴۳ میلیون و ۶۶۷ هزار مترمکعب به آب نیاز دارند.

با احتساب این عددها، اگر ۳۶۵ روز سال نیز پساب به این صنایع برسد، سالانه به صنایع استان کرمان ۴۰ میلیون و ۵۱۵ هزارمترمکعب، به صنایع استان یزد ۱۲ میلیون و ۷۷۵ هزار مترمکعب و به صنایع استان اصفهان ۱۹ میلیون و ۷۱۰ هزار مترمکعب پساب تحویل داده می‌شود.

طبق گفته وزیر نیرو ، منابع جدید تأمین آب به صنایع آب‌بر اعلام شده که این منابع جدید از آب‌های نامتعارف هستند. در کنار طرح استفاده از پساب، طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های فلات مرکزی و شمال شرقی کشور برای تأمین آب صنایع و رفع تنش آبی با هدف تأمین ۸/۳ میلیارد مترمکعب برای مصرف صنایع و معادن و تولید ۲/۷۳ میلیارد متر مکعب آب شیرین برای شرب، به عنوان یکی دیگر از راهکارهای وزارت نیرواست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه