English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

واقعیتی تلخ اما واقعی در عالم اقتصاد که باید بدانید

«آنچه مردم عادی از اقتصاد و بازارهای مالی می فهمند، شاید فرسنگ ها با واقعیت های این حوزه تفاوت داشته باشد. اساسا به همین دلیل است که می بینیم رفتار فعالان اقتصادی و یا کنشگران بازارهای مختلف با مردم عادی متفاوت است.»

واقعیتی تلخ اما واقعی در عالم اقتصاد که باید بدانید
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، سال هاست که مردم نه فقط در ایران، بلکه در اقصی نقاط جهان با یک سوال عمده و محوری رو به رو هستند: با پول و دارایی خود چه کنیم و چگونه آن را سرمایه گذاری یا خرج کنیم؟ در حقیقت، مردم به دنبال این هستند که منابع مالی خود را به بهترین وجه ممکن و یا بهترین بگوییم، به بهینه‌ترین شیوه ممکن، هزینه کنند. از این رو، شاهدیم که آن ها در بازارهای مختلف ورود می کنند و از این رهگذر، به دنبال کسب سود هستند.

با این حال، عالمِ اقتصاد به مراتب پیچیده تر از این حرف هاست و کنشگری در این حوزه، شبیه به حرکت دادن مهره های شطرنج می ماند که انجام حرکات و اقدامات اشتباه در قالب آن، می تواند تبعات بدی را برای افراد به دنبال داشته باشند و اقدامات اقتصادی آن ها در قالب هایی نظیر انجام سرمایه گذاری را به یک خاطره بسیار بد برایشان تبدیل کند و حتی خسارات سنگینی را به آن ها تحمیل کند.

در این چهارچوب، افکار عمومی باید توجه داشته باشند که یک واقعیت تلخ اما واقعی در عالم اقتصاد حاکم است و آن این مساله است که آنچه مردم عادی از اقتصاد و بازرهای مالی می فهمند، شاید فرسنگ ها با واقعیت های این حوزه تفاوت داشته باشد. اساسا به همین دلیل است که می بینیم رفتار فعالان اقتصادی و یا کنشگران بازارهای مختلف با مردم عادی متفاوت است. در اقتصاد جهانی نیز تا حدی روی همین ناآگاهی افکار عمومی و مردم عادی حساب می شود و افراد و جریان های فعالِ اقتصادی، از طریق آن پول های هنگفتی را به جیب می زنند. در حقیقت، آن ها از ناآگاهی مردم عادی ثروتمند‌تر می شوند.

چیزی که از چشم اندازی کلان، یکی از بنیان های اساسی منطق نظام سرمایه‌داری نیز است. از این رو، عجیب نیست که می بینیم وقتی عموم مردم به یک بازار خاص هجوم می برند، فعالان اقتصادی و بازاری، از آن خارج می‌شوند و وقتی مردم چندان پیرامون یک بازار نیستند، آن‌ها(فعالان اقتصادی) در این نوع از بازارها به شدت فعال هستند. حتی نکته قابل تامل اینکه در عالم اقتصاد یک ضرب المثل وجود دارد که می گوید وقتی مردم به یک بازار هجوم بردند، تو از آن فاصله بگیر.

از این رو، چندان عجیب نیست که می بینیم برخی از افکار عمومی به صورت هیجانی به یک بازار هجوم می برند و در پایان، نه تنها سودی از آن نمی برند بلکه ضررهای قابل توجهی را نیز متحمل می شوند. دلیل این مساله نیز روشن است: زیرا آن ها در زمینی بازی می کنند که از آن و قواعدش هیچ آگاهی ندارند و همین مساله برای آن‌ها چالش‌آفرین است. در این راستا، حوزه اقتصاد را نبایستی یک حوزه ساده و بی قاعده در نظر گرفت، بلکه برعکس، این حوزه، یک عرصه پیچیده با قواعد خاص خودش است که به جای هیجان، بایستی عقلانیت را جایگزین آن کرد و تا جای ممکن از نظرات و دیدگاه های افراد پخته و باسابقه در چهارچوب آن استفاده کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه