English

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری موج:

باید به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی جهت رهایی از بودجه بدون نفت برویم

عضو کمیسیون انرژی مجلس به بیان توضیحاتی درباره تاثیر پیش رفتن به سمت شناسایی درآمدهای پایدار مالیاتی برای رهایی از بودجه بدون نفت پرداخت.

باید به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی جهت رهایی از بودجه بدون نفت برویم

پرویز محمد نژاد قاضی محله عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره میزان رهایی بودجه از درآمدهای نفتی گفت: اقتصاد بدون نفت حرف جدیدی نیست که در کشور ما مطرح شده باشد بیشتر کشورهای نفت خیز دنیا سال های سال است که این مطلب را ذکر کرده اند و بر اساس آن هم برنامه ریزی و عمل کرده اند.

وی در ادامه بیان کرد: بیشتر کشورهای نفت خیز زیر ساخت های لازم را در حوزه تولید جهت رهایی از وابستگی به نفت ایجاد کرده اند. به عنوان مثال کشور نروژ فقط 20 درصد از درآمدهای نفتی را در سبد دولت می گذارند. 80 درصد را به صندوق توسعه خود برای ایجاد زیر ساخت ها در کشور ذخیره می کنند.

این نماینده مجلس یازدهم با ابراز نگرانی از اینکه ممکن است تا چندی بعد چاه های ما و سکوی ها ترانزیت نفتی ما نتوانند کار کنند ادامه داد: در حوزه گاز اقدام به افزایش فشار گاز چاه ها کرده ایم و تولیدات ما تولیداتی نیست که بتوان ارزش افزوده ای داشته باشد و هزینه گاز مصرفی را برگرداند.

قاضی محله توضیح داد: در ارتباط با اصلاح و تعمیر و بازسازی و مرمت مجموعه ای از ابزارهای نفتی که هم اکنون در اختیار داریم سال هاست که کار نشده و مستهلک شده اند. ما هم اکنون اولین قدمی که باید برداریم این است که این تجهیزات را بهینه کنیم.

محمد نژاد با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس و عربی با قطع وابستگی بودجه به نفت به هاب اقتصاد و انرژی جهان تبدیل شده اند بیان کرد: این کشورها از درآمدهای نفتی برای توسعه زیر ساخت های خودشان استفاده کرده اند و ما هم باید به سمت استفاده از این منابع برای توسعه زیر ساخت های خود برویم تا اقتصادی شکوفا داشته باشیم.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اینکه اقتصاد ما کاملا وابسته به نفت نباشد بی معنی و نشدنی است. بلکه باید نحوه وابستگی اقتصاد ما به نفت تغییر کند. در حال حاضر درآمدهای نفتی ما صرف هزینه های جاری می شود و این منابع در سبد سرمایه ما قرار نمی گیرد.

محمدنژاد گفت: دولت باید برای تامین هزینه های جاری خود منابع درآمدی پایدار ایجاد کند مثل مالیات ها، زیرا کشورهای مختلف دنیا عمدتا هزینه های جاری خود را از محل درآمدهای مالیاتی تامین می کنند. ما نمی توانیم اقتصاد را فورا بدون نفت برنامه ریزی کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه باید با برنامه ریزی و در طی یک مدت زمان طولانی درآمدهای نفتی را از سبد هزینه های خود خارج کنیم ادامه داد: از سوی دیگر باید تولیدات و محصولات داخلی را افزایش دهیم تا از این محل نیز درآمد داشته باشیم و این درآمدها را نیز در امور جاری صرف کنیم.

محمد نژاد گفت: ما دچار یک عقب ماندگی در حوزه اقتصاد بدون نفت هستیم و در این حوزه ها سال هاست که علی رغم تاکیدات لازم بی توجی شده است و باید اقتصاد خودمان را به مرور زمان از این موضوع جدا کنیم. باید به جای این درآمد نفتی به سمت سایر منابع برویم.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: باید به سمت درآمد زایی از سمت صنایع و معادن نیز برویم تا از محل آنها بتوانیم با کشورهای دیگر صادرات و تبادلات اقتصادی داشته باشیم تا این منابع جوابگوی نیازهای کشور باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه این شعار به این سادگی محقق نخواهد شد، خاطرنشان کرد: دنیا با مالیات خودش را مدیریت می کند، ولی نباید بار مالیات را روی دوش کارمند و کارگر و تولید کننده خرد قرار داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: امسال حقوق های تا 12 میلیون تومان از مالیات معاف شده اند تا به آنها فشار وارد نشود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه