English

ضرورت یکپارچه‌سازی نهادهای متولی دریا/ آماده جذب سرمایه‌گذار برای فازهای بعدی بندر چابهار هستیم

مدیر‌کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: آماده جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای فازهای بعدی بندر چابهار هستیم.

ضرورت یکپارچه‌سازی نهادهای متولی دریا/ آماده جذب سرمایه‌گذار برای فازهای بعدی بندر چابهار هستیم

، مدیر‌کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه آماده جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای فازهای بعدی بندر چابهار هستیم، گفت: در حال حاضر ۳ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید دریایی در دنیا در حال انجام است، یک دلار سرمایه‌گذاری در اقتصاد دریا ۵ دلار برگشت سرمایه دارد.

خسرو سرایی، در جمع خبرنگاران با اشاره به ابلاغیه 9 بندی رهبر معظم انقلاب در موضوع توسعه دریامحور، اظهار داشت: در ماه‌های گذشته سازمان بنادر و دریانوردی در تدوین این سند نقش ایفا کرد و ابلاغیه‌هایی هوایی‌ مدیرعامل سازمان بنادر آمده است که توجه شود.

 

ضرورت یکپارچه‌سازی نهادهای متولی دریا

مدیر‌کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به وجود 15 الی 16 نهاد و سازمان دریایی و جزیره‌ای عمل‌کردن آنها، ‌سازمان بنادر به عنوان حاکمیت بخش دریایی تجاری کشور و بخش خصوصی چه برنامه‌های برای ایجاد «فرماندهی واحد» در موضوع توسعه دریامحور ایفا خواهند کرد؟ گفت: در بند یک سیاست‌های کلی ابلاغی توسعه دریامحور، به سیاست‌گذاری یکپارچه اشاره شده است، مدیریت چابک، یکپارچه‌سازی و واکنش سریع در این موضوع ‌مهم است که در بند یک سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب به این موضوع اشاره دارد.

 

 ۷۰ فعالیت اقتصادی با دریا و بندر مرتبط است

وی ادامه داد: ۷۰ فعالیت اقتصادی با دریا و بندر مرتبط است که حمل و نقل و کشتیرانی فقط یکی از آنها‌ست، ‌کشورهای دریایی در آبهای سرزمینی خود‌ متوقف نشده‌اند و در اقیانوس‌ها مشغول استخراج کانی‌ها خارج از ۲۰۰ مایلِ حریمِ خود هستند. آبزی‌پروری، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدید‌ پذیر و پاک، شیرین‌سازی آب دریا و نمک‌زدایی، کشتی سازی و غیره بخشی از موارد مرتباط با اقتصاد دریامحور است.

 یک دلار سرمایه‌گذاری در اقتصاد دریا ۵ دلار برگشت سرمایه دارد

سرایی با تأکید بر اینکه یک دلار سرمایه‌گذاری در اقتصاد دریا ۵ دلار برگشت سرمایه دارد، گفت: آنکتاد مشخص کرده است در اقتصاد، اقتصاد دریا به ‌اقتصاد ملی و پایایی اقتصاد‌ کمک می‌کند‌، در کل جهان ۳ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید دریایی داریم.

مدیر‌کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه راهبردی بندر چابهار نقش اساسی داشته است،گفت: تعرفه‌ها در چابهار رقابتی است و بیش از سهم سال گذشته در این بندر، فعالیت دریانوردی داریم.

سرایی با بیان اینکه مذاکرات برای جذب سرمایه‌گذاری در بنادر ایران در حال انجام است‌، اضافه کرد: هندی ها در فاز یک بندر چابهار حضور دارند اما این مانع حضور بقیه شرکت‌ها و کشورهای در فازهای بعدی سرمایه‌گذاری چابهار نیست و آماده جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی هستیم.

وی افزود: نقش فعال هند و روسیه در کریدور شمال-جنوب به تسهیلاتی که ما برای آنها فراهم می‌کنیم، مرتبط است. هر چه تسهیلات در کریدور شمال جنوب فراهم کنیم، کشورهای ذی‌نفع ترجیح بیشتری برای استفاده از مسیر دارند.

مدیر‌کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: ما در داخل کشور حمل و نقل چندوجهی داریم، به هر حال موضوع ترانزیت بحثی چندوجهی و نیازمند هماهنگی گسترده است، در حمل و نقل باید داده‌ها و اسناد به صورت تبادل الکترونیک جابه‌جا شود و قطعا اگر نگاه لجستیکی در کشور جا بیفتد، توسعه در این بخش به سرعت خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه