English

وزیر اقتصاد و دارایی در تبریز:

ممنوعیت‌های صادراتی توسط دولت باید از بین برود

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، دولت باید ممنوعیت‌های صادراتی را از میان بردارد تا صادرکنندگان با بخشنامه‌های ناگهانی غافلگیر نشوند.

 ممنوعیت‌های صادراتی توسط دولت باید از بین برود
به گزارش خبرگزاری موج

، سید احسان خاندوزی ظهر پنج شنبه در بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران در تبریز اظهار کرد: سال‌هاست همایش توسعه صادرات غیرنفتی کشور در تبریز برگزار می‌شود که قطب تجارت، بخش خصوصی و مرکز تمدن‌سازی ایران است.

وی افزود: در موضوع صادرات غیر نفتی ما ابتدا باید ببینیم کجا ایستاده‌ایم، در وهله‌ی بعد باید مسیری را که بخش خصوصی و دولتی قرار است به طور مشترک طی کنند، بررسی کرده و در آخر موانعی را که سرعت‌گیر حرکت به سمت اهداف است را بشناسیم.

خاندوزی گفت: طبق آمار ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۲ در حوزه تجارت خارجی، میزان واردات ما ۲۴.۷ تن به ارزش ۴۲.۱ میلیارد دلار بوده که ۴ درصد از نظر وزنی و ۱۲ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: در این ۸ ماهه ۹۰ میلیون تن صادرات غیر نفتی به ارزش ۳۲ میلیارد دلار را در آمار خود داریم که در مقایسه با ۸ ماهه اول سال گذشته ۲۷ درصد افزایش وزنی و ۱.۶ درصد افزایش ارزشی داشته است.

خاندوزی این تفاوت در ارقام و درصدها را ناشی از عدم پیچیدگی اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: ما نیازمند این هستیم که به سمت اقتصادی فناورانه با پیچیدگی‌های بیشتر روی بیاوریم و به جای صادرات احجام وزین وسنگین روی کالاهای فناورانه تمرکز کنیم.

وی تاکید کرد: در ظاهر تراز تجاری کشور مثبت نیست اما باید توجه داشته باشیم که این موضوع مربوط به کاهش قیمت‌های جهانی و بین‌المللی است و نه داخلی.

وزیر اقتصاد و دارایی کشور اذعان کرد: ما در حال‌حاضر در مرحله گذر از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد متکی بر تولید صادرات‌محور و دانش‌بنیان هستیم و باید با تمام قوا به سمت این هدف حرکت کنیم و این همایش نیز باید در این راستا سیاست‌گذاری کند.

 

بیشتر بخوانید:

خط تولید سِرم در تبریز افتتاح شد

وزیر اقتصاد و امور دارایی وارد تبریز شد

 

خاندوزی تاکید کرد: کشورها اگر به دنبال رقابت‌پذیری با یکدیگر هستند، باید ریشه‌های رقابت‌پذیری تولید کالاها را در داخل کشور بر مبنای کیفیت و فناوری تقویت کنند، بنابراین مواجهه‌ی تزئینی با صادرات برای کشوری که نیازمند تأمین مازاد ارزی است، کاملاً غلط است.

وی گفت: دولت باید ممنوعیت‌های صادراتی را از میان بردارد تا صادرکنندگان با بخشنامه‌های ناگهانی غافلگیر نشوند و اگر قرار است دستورالعملی صادر شود، دستگاه‌ها ملزم هستند دست کم از یک ماه پیش آن را اعلام کنند، چراکه سیاستگذاران نباید به صورت غیر مترقبه، تمام حساب و کتاب چند ماهه‌ی سرمایه‌گذار را به هم بریزند.

خاندوزی در پایان گفت: امیدواریم این همایش در سال‌های آینده نیز در تبریز خوش‌نام و درخشان با هدف برداشتن تمرکز از صادرات تمرکز گرا بر روی نفت برگزار شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه