English

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

ایران می‌تواند به هاب تولید آمونیاک و اوره در منطقه تبدیل شود

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: صنعت آمونیاک و اوره در کشور ما پتانسیل بالایی دارد و در صورت حمایت درست حتی می‌توانیم قیمت‌گذار و هاب تولید آمونیاک و اوره در منطقه باشیم و قیمت را تعیین کنیم.

ایران می‌تواند به هاب تولید آمونیاک و اوره در منطقه تبدیل شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، با توجه به دارا بودن منابع طبیعی گاز متان در ایران، چند سالی است که کشور ما در تلاش است تا از واردات آمونیاک فاصله بگیرد و به سمت تولید این گاز ارزشمند در داخل کشور برود.

آمونیاک یک گاز مایع، بی‌رنگ و غیرقابل اشتعال است که در صنایع مختلفی ازجمله تولید مواد دارویی،کارخانجات یخ سازی، استفاده در صنایع شیمیایی و نفت، تولید اسید نیتریک و بسیاری از ترکیبات نیتروژنه، تکنولوژی انتقال گاز، حفاری و استخراج فلزات مختلف، تولید کودهای شیمیایی ازته، اکریلونیتریل، الیاف سنتزی نیترو پارافین و نیترو سلولز و تولید کودهای شیمیایی ازت‌دار کشاورزی اعم از آمونیوم سولفات، آمونیوم نیترات، آمونیوم فسفات، و اوره کاربرد دارد.

تقریبا ۸۰ درصد کل آمونیاک تولید شده در جهان در صنایع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این ماده شیمیایی به عنوان یک منبع بسیار با ارزش نیتروژن شناخته می شود که برای رشد گیاهان لازم است.

پیش از اینکه داخلی‌سازی استخراج آمونیوم در کشور ایجاد بشود، مقدار قابل توجهی از ارز کشور به تأمین این ماده اختصاص پیدا می‌کرد اما اکنون تولید این گاز ارزشمند در واحدهای پتروشیمی کشور انجام می‌شود و به گواه بسیاری از کارشناسان این توانایی وجود دارد که ایران به عنوان هاب تولید آمونیاک تبدیل شود.

کاربرد اصلی آمونیاک در تولید اوره کشاورزی است و از آنجا که بخش عمده امنیت غذایی کشور ما از کشاورزی تأمین می‌شود،‌ تولید آمونیاک در کشور اهمیت زیادی پیدا کرده است.

در این رابطه حمیدرضا صالحی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران به خبرنگار موج گفت: کابرد اصلی آمونیاک در تولید اوره است و در واقع ریشه اوره، آمونیاک است. درحال حاضر آمونیاک در کشور تولید شده و بر اثر فرآیند ترکیبی با سایر مواد به اوره تبدیل می‌شود. اوره هم در صنعت، کشاورزی، صنعت غذایی و... کاربرد دارد اما بخش اصلی استفاده آن در کشور ما و در جهان در کشاورزی است.

وی ادامه داد: ما الان 8.7 میلیون تن ظرفیت تولید اوره در کشور داریم. قیمت‌گذاری دستوری دولت برای اوره باعث شده است تا دولت با قیمت بسیاری پایینی این اوره را خریداری کند. درحال حاضر قیمت خرید اوره توسط دولت کیلویی 796 تومان است که از سال 1398 تغییر نکرده است در صورتی که از آن زمان تا الان قیمت‌ جهانی هر کیلو به 13 هزار تومان رسیده است. دولت قیمت گاز را هم که خوراک اوره است بالا برده اما قیمت خرید خود را تغییر نداده است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: از سال گذشته دولت حدود 38 همت(هزار میلیارد تومان) به واحدهای تولید کننده اوره از آمونیاک بدهکار است که اگر این عدد را به قیمت روز حساب کنیم، حدود 60 همت می‌شود اما دولت این بدهی را نداده و با قیمت بسیاری نازلی خریداری می‌کند و حتی همین کیلویی 796 تومان را هم پرداخت نکرده است. این درحالی است که اگر این کارخانجات پول گاز خود را به موقع ندهند، دولت حساب‌های آنها را می‌بندد و گاز آنها را نیز قطع می‌کند!

صالحی تصریح کرد: اگر دولت این بدهی را پرداخت می‌کرد، واحدهای تولیدی می‌توانستند روی گاز آمونیاک که خوراک اصلی اوره است سرمایه‌گذاری کنند اما دخالت دولت باعث شده است تا کار با مشکل مواجه شود. دولت این اوره را کیلویی 3 هزار تومان به کشاورزان می‌فروشد که اختلاف قیمت این 3 هزار تومان با قیمت جهانی که حداقل 13 هزار تومان است، باعث شده تا قاچاق این کالا نیز شکل بگیرد و اوره ایران را در سلیمانیه عراق پیدا می‌کنیم.

وی بیان کرد: صنعت آمونیاک و اوره در کشور ما پتانسیل بالایی دارد و در صورت حمایت درست حتی می‌توانیم قیمت‌گذار و هاب تولید آمونیاک و اوره در منطقه باشیم و قیمت را تعیین کنیم اما متأسفانه این سیاست‌ها باعث شده تا این صنعت در کشور لنگ بزند. تولید آمونیاک و اوره یکی از صنایع پردرآمد در بحث ارزآوری است و اگر شرایط فراهم باشد، سرمایه‌گذار مایل است در این مورد نقش بیشتری ایفا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه