English

بیشترین تخصیص ارز به وزارت بهداشت رسید

بانک مرکزی از رشد 3 درصدی ارز برای واردات طی 8 ماه گذشته خبر داده است که بیشترین سهم را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 26.6 میلیارد دلار به خود اختصاص داده است.

بیشترین تخصیص ارز به وزارت بهداشت رسید
به گزارش خبرگزاری موج

 محمد آرام معاون ارزی بانک مرکزی در نشستی با رئیس سازمان غذا و دارو، رئیس سازمان توسعه تجارت و نمایندگان گمرک و معاونان ارز و شبکه بانکی بین المللی به بحث تجارت خارجی، تخصیص و تامین ارز و ترخیص کالا پرداخت..

 از ابتدای سال جاری تا 20 آبان ماه از مجموع 42 میلیارد دلار ارز ارائه شده، سهم وزارت صلح 26.6 میلیارد دلار است که سهم وزارت جهاد کشاورزی 10.4 میلیارد دلار و سهم وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی 2.7 میلیارد دلار بوده است.

معاون ارزی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 40 میلیارد دلار رشد 3 درصدی ارز برای واردات داشته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در 8 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 36 درصد رشد ارزی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته است که بالاترین رشد عرضه ارز نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. به بخش های دیگر

همچنین 12 میلیارد دلار در حوزه ارز ترجیحی 28 هزار و 500 تومانی، 20 میلیارد دلار در نیما و حدود 10 میلیارد دلار در حوزه ارز شخصی تامین شده است. این ترکیب متعادل بوده و نیمی از ارز ارائه شده از ارز نیما و نیمی دیگر ارز ترجیحی و از محل ارز صادرات غیرنفتی است.

 آرام در ادامه اظهار داشت که با همکاری وزارت صلح و جهاد کشاورزی برای اولین بار از ابتدای سال بودجه ارزی تهیه شد که به صورت ماهانه و به صورت سیستمی نظارت و رصد می شود.

وی همچنین برنامه های آتی بانک مرکزی را انجام تخصیص و تامین ارز به صورت بهینه و دقیق تر و توزیع مستقیم ارز برای ثبت سفارش به جای واسطه بودن عنوان کرد.

معاون بانک مرکزی همچنین یکسان سازی ارزهای تولیدی و ارزهای مصرفی را از دیگر برنامه های بانک مرکزی در حوزه ارزی برشمرد.

از طریق این برنامه ارزهای مورد نظر بر اساس نقشه ارز صادراتی کشور و با توجه به ارزهای مصرفی تولید و تبدیل می شوند که باعث کاهش مازاد عرضه یا مازاد تقاضای یک ارز و همچنین تسهیل تخصیص ارز و کاهش مدت زمان دسترسی به ارز می شود.

پیش بینی می شود ظرف یکی دو ماه دیگر صف خرید ارز وجود نداشته باشد و زمان صف تخصیص و عرضه به کمتر از ده روز کاهش یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه