English

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

براساس برنامه هفتم باید ۲۰ میلیون «اتصال» به فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها ایجاد شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پروژه فیبرنوری منازل وکسب‌وکارها یک بازار بزرگ برای تولید و اشتغال ایجاد می‌کند که قرار گرفتن منابع صندوق نوآوری و شکوفایی کنار این پروژه می‌تواند باعث شتاب‌بخشی به آن شود.

براساس برنامه هفتم باید ۲۰ میلیون «اتصال» به فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها ایجاد شود

به گزارش خبرگزاری موج، عیسی زارع پور روز یکشنبه ۱۴ آبان سال ۱۴۰۲ به‌ عنوان عضو هیئت‌ امنا صندوق نوآوری و شکوفایی با محمدصادق خیاطیان یزدی رئیس و عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از اعضای هیئت عامل و معاونان صندوق دیدار کرد.

وزیر ارتباطات در این دیدار با قدردانی از رویکرد جدید و خلاقانه هیئت عامل جدید صندوق نوآوری و شکوفایی که منجر به افزایش حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شده، گفت: یکی از جهت‌گیری‌های اساسی دولت سیزدهم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است که این حمایت را در عمل و از طریق تأمین مالی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی شاهد هستیم که این حمایت و ارائه تسهیلات در دو سال گذشته، بر اساس آمارهای موجود به‌اندازه کل دو دولت گذشته است.

وی با بیان اینکه جای خوشحالی دارد که صندوق نوآوری و شکوفایی خود را با رویکردها و جهت‌گیری‌های دولت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تطبیق داده است، افزود: بر اساس اعلام صندوق ۳۰ درصد و بر اساس اعتقاد ما ۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعال هستند که در این حوزه نیز خلاقیت، نوآوری و سرمایه انسانی حرف نخست را می‌زند و می‌تواند خیلی زود ارزش‌افزوده ایجاد کند.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ما حائز اهمیت است گفت: بر این اساس ضروری است یک سازوکار ویژه برای همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق نوآفرین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود. حتی اگر بشود یک کمیته مشترک دائمی تشکل شود تا به‌صورت مداوم و منظم وضعیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کرد.

وی افزود: دو طرف ظرفیت‌هایی خوبی دارند و اگر سازوکارهای اجرایی طراحی شود، حتماً موضوع حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطاعات دچار تحول خواهد شد به‌خصوص که بر اساس برنامه هفتم توسعه تکالیف زیادی برای دستگاه‌های دولتی ایجادشده است که باید حداکثر استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید را در جهت هوشمند سازی داشته باشند؛ این تکالیف نیز جز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان محقق نخواهد شد.

زارع پور ادامه داد: بر اساس برنامه هفتم توسعه وزارت ارتباطات نیز برای هوشمند سازی، مکلف به تأمین زیرساخت‌ها هم در بخش ارتباطی، هم در بخش پردازشی و هم در بخش تجهیزاتی شده است. بر این اساس ضروری است که صندوق نوآوری و شکوفایی نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشد.

وی تصریح کرد: اکنون در چارچوب این تکلیف قانونی، وزارت ارتباطات و فناوری پروژه راهبردی و کلیدی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها را تعریف کرده است تا بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید ۲۰ میلیون «اتصال» به فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها ایجاد شود؛ این در حالی است که ما در ابتدا ۲۰ میلیون «پوشش» را تا پایان دولت سیزدهم هدف‌گذاری کرده بودیم؛ بنابراین این پروژه یک بازار بزرگ برای تولید و اشتغال ایجاد می‌کند که اگر منابع صندوق نوآوری و شکوفایی هم کنار آن قرار گیرد می‌تواند باعث شتاب بخشی به این پروژه شود.

وزیر ارتباطات با ابراز خشنودی از ورود صندوق نوآوری و شکوفایی به موضوع حمایت از کسب‌وکارهای حوزه فضایی گفت: توسعه صنعت فضایی از جمله نیازهای کشور است. اعتقاد داریم که بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی زودتر از این باید به این حوزه ورود می‌کردند زیرا در این حوزه نیز نوآوری و خلاقیت حرف نخست را می‌زند و باید در این رابطه از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها نهایت استفاده را بکنیم.

وی افزود: بر این اساس اعتقاد داریم ظرفیت‌های همکاری زیادی میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد و باید با ایجاد کمیته‌های مشترک کاری این ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنیم.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این جلسه گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان یکی از وزارتخانه‌های مهم زیرساختی نقش مهمی در مسیر توسعه کشور دارد و بر همین اساس این آمادگی وجود دارد صندوق نوآوری و شکوفایی به بازوی وزارت ارتباطات در حوزه توسعه فناوری و نوآوری تبدیل شود.

وی با تأکید بر اینکه در این دولت شاهد یک همگرایی واقعی و عملی میان دستگاه‌های دولتی در حوزه حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم گفت: همه اعضای دولت تمام‌قد پای‌کار دانش‌بنیان‌ها هستند که این جای خشنودی دارد اما ضروری است که همگرایی شکل‌گرفته به هم‌افزایی هم تبدیل شود تا کارهای جزیره‌ای در این حوزه متوقف و از اتلاف منابع و زمان جلوگیری شود.

خیاطیان گفت: در صندوق نوآوری و شکوفایی برای ایجاد هم‌افزایی و تجمیع ارائه خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان این آمادگی وجود دارد و اعتقاد داریم از ظرفیت‌های موجود باید نهایت استفاده را بکنیم تا شاهد رونق و شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه