English

اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

مصرف بالای سوخت مایع؛ به صدا در آمدن زنگ خطر ناترازی

افزایش روزافزون خودروها و سفرهای درون و برون شهری، عدم توسعه متناسب ناوگان حمل و نقل عمومی و از همه مهمتر قیمت‌گذاری نامتوازن انرژی، مصرف سوخت مایع به‌خصوص بنزین را در کشور افزایش داده و باید منتظر نواختن زنگ ناترازی بود.

مصرف بالای سوخت مایع؛  به صدا در آمدن زنگ خطر ناترازی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج؛ «فاکتورهای دخیل در قیمت گذاری قیمت بنزین ، رشد ۲۷ درصدی تولید خودرو ایرانی در پنج ماهه سال جاری، ناوگان ملی کشتیرانی رکوردار تاریخی حمل بار در دولت سیزدهم، تامین ارز زوار اربعین حسینی و مصرف برق نسبت به اوج بار سال قبل ۳۶ بار رکورد زد» از جمله مهمترین موضوعاتی است که هفته گذشته در رسانه‌ها برجسته شده است.

 

فاکتورهای دخیل در قیمت گذاری قیمت بنزین

رئیس کمیسیون انرژی مجمع مشورتی نظام مسایل کشور در این خصوص گفت: به صورت متوسط رشد حدود ۱۰ درصدی در مصرف سوخت مایع در کشور را داریم و یارانه ۸۰ میلیارد دلاری سوخت گویای وضعیت بحرانی در تصمیم سازی این حوزه است.

محمدصادق محبی نظر ادامه داد: شرایط تولید و توزیع بنزین و گازوییل به گونه‌ای است که مسیر این چرخه را هر لحظه ممکن است نامتوازن کند و در صورت عدم چاره اندیشی عاجل تبعات متعددی را در پی خواهد داشت.

محبی نظر افزود: مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است که از ابتدای سال جاری تا ۱۱۷ میلیون لیتر هم رسیده و پیک های مصرف متعددی را تجربه کرده ایم. از سوی دیگر، پیش بینی می شود مصرف تا ۱۵۰ میلیون لیتر در روز نیز ثبت لذا ناترازی سوخت علی الخصوص بنزین از آنچه تصور می کنیم به ما نزدیک تر است و اگر مدیریت نشود قطعاً به وارد کننده بنزین تبدیل خواهیم شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجمع مشورتی نظام مسایل کشور افزود: فرصت های متعددی در برنامه ریزی های میان و بلند مدت برای رفع ناترازی سوخت متصور بوده که متاسفانه فرصت سوزی اتفاق افتاده است. روند اجرای طرح های پتروپالایشگاهی پیشرفت مطلوبی نداشته و هیچگونه سنخیتی با برنامه زمان بندی شده ندارد. عملیات احداث مجموعه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی باید از ابتدای سال جاری آغاز می شد با این حال تاکنون اجرایی نشده است.

محبی نظر گفت: درمان ناترازی سوخت باید در بخش های مختلف تولید، انتقال، تخصیص و توزیع صورت پذیرد و اعمال سیاست های یک جانبه، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه به صورت بار مضاعف سایر قسمت های چرخه سوخت را تحت فشار قرار می دهد. در توزیع سوخت اعمال حاکمیت و محدود سازی سهمیه سوخت راهکاری موقت است و ناگزیر باید در زمینه بهینه سازی و از چرخه خارج کردن خودروها و وسایل نقلیه پرمصرف و کم راندمان اقدام عاجل کرد. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از انرژی الکتریکی بجای انرژی حرارتی می تواند تا حدودی مصرف غیربهینه سوخت را کاهش دهد.

 

رشد ۲۷ درصدی تولید خودرو ایرانی در پنج ماهه سال جاری

آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد قریب به ۵٣٧ هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به میزان تولید در مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد رشد یافته است؛ در این میان بیشترین رشد تولید را ون‌ها با رشد ۷۰ درصدی به خود اختصاص داده‌اند.

طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای امسال تا پایان مردادماه حدود ۵۳۶ هزار و ۹۰۳ دستگاه خودرو تولید شده که نشانی از به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو است.

از این تعداد، حدود ۴۵۶ هزار و ۱۲۶ دستگاه خودروی سواری بصورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که نسبت به ۳۷۰ هزار و ۱۶۶ دستگاه خودرو کامل تولیدی در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته، ۲۳ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.

در مدت مذکور سال جاری قریب به ۶۲ هزاردستگاه وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته که ۴۰ هزار و ۶۵۸ دستگاه بوده است از رشد ۵۲ درصدی برخوردار شده است.

در پنج ماهه نخست امسال با رشد ۷۰ درصدی حدود ۱۳۷۰ دستگاه خودروی ون تولید شده است. از ابتدای فروردین تا مرداد ماه سال گذشته ۸۰۶ دستگاه ون در کشور تولید شده بود.

همچنین طی مدت مذکور سال جاری ۴۴۹ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده که ۱۲ درصد بیشتر از آمار تولید این نوع خودروها در پنج ماهه نخست سال گذشته معادل ۴۰۱ دستگاه است.

از مجموع تولید خودرو در پنج ماه نخست سال جاری حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) تولید شده که نسبت به ۹۸۲۰ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۶۹ درصد تولید این خودروها افزایش پیدا کرده است.

 

ناوگان ملی کشتیرانی رکوردار تاریخی حمل بار در ولت سیزدهم

ناوگان ملی کشتیرانی در دولت سیزدهم توانسته علاوه بر ثبت رکوردهای تاریخی حمل بار، نسبت به راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی به مقاصد ونزوئلا، آفریقا و سوریه اقدام کند و پس از سال‌ها با نقش‌آفرینی راهبردی گروه کشتیرانی در کریدور شمال- جنوب، این پروژه عظیم ملی برای رونق تجارت با همسایگان شمالی و حاشیه دریای خزر عملیاتی شد.

محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت، به تشریح عملکرد این شرکت در یکسال اخیر پرداخت و گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ظرف دو سال گذشته توانسته علاوه بر ثبت رکوردهای تاریخی حمل بار که در تاریخ فعالیت این شرکت بی‌­سابقه است، در سایه شدیدترین تحریم‌­های بین­‌المللی بر علیه اقتصاد ایران، ناوگان و پرسنل خدوم کشتیرانی، توانسته نقش­‌آفرینی جدی در عرصه تأمین نیازهای اساسی و ضروری مردم و تولیدکنندگان داخلی با حمل بار وارداتی و ارزآوری با حمل کالاهای صادراتی به تمامی کشورهای دنیا داشته باشد.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دریامحور و ضرورت توجه هر چه بیشتر به ظرفیت­‌ها و پتانسیل­‌های اقتصاد ایران در حوزه حمل بار دریایی گفت: خوشبختانه با نگاه هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، اکنون توجه به اقتصاد دریامحور به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده و بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان خط دوم دفاعی کشور که بخش اعظم حمل بار وارداتی و صادراتی کشور به مقاصد مختلف را به عهده دارد، برنامه‌­ریزی جدی را در این حوزه انجام داده تا علاوه بر توسعه ناوگان و تجهیز خود به انواع شناورها، کانتینر و واگن، به منظور خدمات‌­رسانی بیشتر به تجار و فعال­‌سازی اقتصاد دریا پایه، گام برداشته و در این راستا، خود را از یک شرکت حمل بار دریایی به یک شرکت حمل‌ونقل چندوجهی تبدیل کند.

مدرس خیابانی با اشاره به تدوین سند راهبردی گروه کشتیرانی در چشم‌­انداز سال ۱۴۰۶ خاطرنشان کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ضرورت توسعه ناوگان به منظور خدمات­‌رسانی هرچه بیشتر در سنوات آینده از یک سو و حرکت برنامه‌­ریزی شده مبتنی بر راهبردهای کلان اقتصاد و اسناد بالادستی از سوی دیگر، از سال گذشته اقدام به تدوین سند راهبردی خود در چشم انداز سال ۱۴۰۵ کرده که با توجه به سپری شدن یک سال از اجرای آن و ضرورت به روزرسانی منطبق با شرایط داخلی و بازارهای جهانی، نسبت به بازنگری آن اقدام و اکنون این سند برای چشم‌­انداز سال ۱۴۰۶ تدوین، نهایی و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به رویکرد حاکمیت به اقتصاد دریامحور خاطرنشان کرد: خوشبختانه اولین جلسه شورای عالی صنایع دریایی در سال جاری با حضور رئیس جمهور تشکیل شده که در آن مقرر گردید تا نسبت به نوسازی و جوان­‌سازی ناوگان دریایی کشور اقدام شود که بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز با رویکرد حمایت از صنایع داخلی و تولیدکنندگان ایرانی، اقدام به سفارش ساخت چهار فروند شناور چندمنظوره با شرکت ایرانی کشتی سازی صدرای نکا کرده است.

مدرس خیابانی تأکید کرد: ظرفیت حمل دریایی در حوزه خزر حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و در حال حاضر علاوه بر تجهیز ظرفیت­‌های ناوگان برای حمل بار از مقاصد مختلف دنیا به سمت روسیه، نسبت به مدیریت بندر سالیانکا در آستاراخان روسیه به منظور تسریع و تسهیل در عملیات تخلیه و بارگیری کالاها در این بندر نیز اقدام شده است که یکی از سرمایه­‌گذاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران در روسیه می­‌باشد؛ ضمن اینکه خرید تعدادی کشنده نیز از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور تقویت حمل چندوجهی بار به ثمر رسیده است. 

 

تأمین ارز زوار اربعین حسینی

سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به بانک مرکزی پیرامون نحوه ارائه خدمات ارزی به زائران اربعین، خواستار رفع فوری اختلال در سامانه‌های مرتبط شد.

ستار شیرعالی، بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی  در نامه‌ای به معاون ارزی بانک مرکزی پیرامون نحوه ارائه خدمات ارزی به زائران اربعین، خواستار رفع فوری اختلال در سامانه‌های مرتبط شد.

وی در راستای اجرای بند (ج) ماده (۱۱) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده (۴۲) آیین‌نامه اجرایی این قانون، بر این نکته تاکید کرد که با توجه به موارد تحت بررسی در این سازمان با موضوع «عملکرد دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی»، ملاحظه شد در برخی از مقاطع به‌دلیل قطع شدن ارتباط بین بانک‌ها و سامانه‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (از جمله سنا) روند ارائه خدمات ارزی به زائرین دچار اختلال می‌شود.

وی با اشاره به بررسی‌های میدانی صورت گرفته پیرامون نحوه ارائه ارز به زائرین، تصریح کرد: بعضا در برخی از بانک‌ها به‌دلیل آنچه محدودیت ارائه ارز (طی یک روز) اعلام شده، روند دریافت ارز توسط زائرین زمانبر است.

بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به افزایش متقاضیان استفاده از خدمات ارزی اربعین در روزهای آتی و احتمال تشدید اختلال در امور سامانه‌های مرتبط، از معاون ارزی بانک مرکزی خواست تا هرچه سریع‌تر، اقدامات لازم برای رفع این معضل را موردتوجه قرار دهد و گزارش آن را به سازمان بازرسی ارسال کند.

بنا بر اعلام بانک مرکزی، تاکنون ۹۲۰ هزار نفر از زائران اربعین حسینی ارز مورد نیاز خود را از طریق ۶ بانک عامل تهیه کرده‌اند.

اکنون ۹۲۰ هزار نفر از زائران اربعین حسینی ارز مورد نیاز خود را از طریق ۶ بانک عامل تهیه کرده‌اند. همچنین فروش مجازی ارز اربعین از طریق پیام رسان «بله» و شبکه اجتماعی «روبیکا» نیز انجام می‌شود.

بر اساس آمار دریافتی، با تمهیدات بانک مرکزی در سال جاری ۱۷۹۰ شعبه ۶ بانک عامل تجارت، ملی، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک در عرضه ارز اربعین فعال هستند.

گفتنی است در سال جاری توزیع ارز (اسکناس) به زائرین حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق از روز ۱۴۰۲/۵/۲۸ آغاز و تا تاریخ ۱۴۰۲/۶/۱۴ ادامه دارد.

 

مصرف برق نسبت به اوج بار سال قبل ۳۶ بار رکورد زد

مصطفی رجبی مشهدی گفت: وزارت نیرو از ابتدای دولت سیزدهم، اقدام‌های متعددی برای تامین برق پایدار انجام داده است.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه حدود دو میلیون به مشترکین برق اضافه شده و در حال حاضر تعداد مشترکان برق به ۴۰ میلیون رسیده است گفت: ۲۵ هزار مگاولت آمپر به ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع و ۴۰۰۰ کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع به ظرفیت شبکه سراسری برق کشور اضافه شده است.

وی افزود: از ابتدای دولت مردمی ۸۷۲۰ مگاولت آمپر به ظرفیت ترانسفورماتورهای بخش توزیع اضافه شده و در این مدت ۹۱۸ روستا از نعمت برق برخوردار شدند.

او ادامه داد: سال گذشته و امسال در بخش‌های خانگی، تجاری، اداری و صنایع کوچک و کارگاه‌های صنعتی هیچگونه محدودیتی اعمال نشده است، ضمن آنکه بخش صنعت با رشد بیش از هشت درصدی نسبت به سال قبل تامین برق روبه‌رو شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: امسال در مقایسه با سال گذشته برای حدود ۳۰۰ مشترک صنعتی هشت درصد انرژی بیشتری تامین شد که این رقم در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ۲۶ درصد افزایش داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه