English

معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان:

متوسط فرسایش خاک کشور ۱۵.۴ تن در هکتار است/۳۰ میلیون هکتار از مناطق کشور تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارند

حسن وحید گفت:اقدامات آبخیزاری در کشور موجب کاهش فرسایش ۹ تن در هر هکتاری خاک شده است

متوسط فرسایش خاک کشور ۱۵.۴ تن در هکتار است/۳۰ میلیون هکتار از مناطق کشور تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اشاره به اینکه اقدامات آبخیزاری در کشور موجب کاهش فرسایش ۹ تن در هر هکتاری خاک شده است ادامه داد: افزایش۱.۵ تا سه برابری دبی قنوات، کنترل رسوب در حدود چهار مترمکعب در هکتار و استحصال ۵۳۰ مترمکعبی آب محقق شد و  طبق آمارها 125 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر فرسایش آبی و خاکی نیازمند اجرای فعالیت های آبخیزداری است که در 6 کلان‌حوزه، 30 حوزه اصلی و یک‌هزار و 121 حوزه فرعی است.

حسن وحید با اشاره به اینکه یکی از معضلات ما در این حوزه به نوع استفاده و بهره برداری ما از سرزمین بر می‌گردد گفت: اگر مدیریت یکپارچه درباره نحوه استفاده از سرزمین وجود داشته باشد شاهد رفع مشکلات فعلی خواهیم بود به طوری که نقاط قوت با ظرفیت بیشتر ضعف‌ها را پوشش می‌دهد.

به گفته این مقام مسوول مدیریت بهینه در حدود ۳۳ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیزداری انجام شده است. فراموش نکنیم هر تغییری در منابع آبخیزداری کشور سکونتگاه‌های انسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 وحید تصریح کرد: طبق آخرین آمار مرکز پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، متوسط فرسایش خاک کشور ۱۵.۴ تن در هکتار است که در برخی مناطق فرسایش خاک ۶ تا هشت تن و در برخی مناطق همچون حاشیه خلیج فارس بین ۷۰ تا ۸۰ تن در هکتار گزارش شده است.

وی درباره میزان رسوب سدها، گفت: میزان رسوب ورودی سدها حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب یعنی معادل یک سد بزرگ کشور در سال است، همچنین از سال ۱۳۳۰ تاکنون افزون بر هفت‌هزار و ۳۵۲ رخداد سیل داشته ایم که نقشه پراکنش سیلاب ها نشان می دهد که تقریبا همه مناطق کشور سیل‌خیز و حتی مناطق مرکزی کشور که میزان بارندگی کمتری دارد نیز سیل‌خیز شده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: اکنون ۳۰ میلیون هکتار مناطق کشور تحت تاثیر فرسایش بادی قرار گرفته است که ۱۴ میلیون هکتار آن کانون بحران است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه